Nekromanti Hur "stort" är rollspelssverige

luddwig

Lawful evil
RedMoon;n271511 said:
Om jag också inkluderar Dungeons & Dragons lyfter detta till.. hör och häpna.. 23000.
Slutsatsen är alltså att 444 rollspelare i Sverige inte använder Facebook.

Mogger

Hipsteranka
luddwig;n271514 said:
Slutsatsen är alltså att 444 rollspelare i Sverige inte använder Facebook.

Vi har en i vår grupp, så då är det bara 443 kvar. Eller, vi har en till som visserligen har Facebook, men aktiviteten är så låg att jag gissar att inte ens Facebooks marknadsföringsbottar kan hitta honom, så, 442 kvar.

Paal

Imaginär fantast
Måns;n271525 said:
Vi har en i vår grupp, så då är det bara 443 kvar. Eller, vi har en till som visserligen har Facebook, men aktiviteten är så låg att jag gissar att inte ens Facebooks marknadsföringsbottar kan hitta honom, så, 442 kvar.
Vi har också en FB-vägrare, 441 då.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Asså, jag räknade ju bara dem som inte har Facebook, för det är dem jag känner! Men nu ringde Anders och sa att han hittade ännu ett korrfel i Eon 2, och nu var fanimig måttet rågat. Så 23 443, tyvärr. En sorgens dag.

Hälsar

Christian

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skarpskytten;n271463 said:
Anekdotiskt, igen, men jag vill ändå påstå att rollspelssverige är otroligt mycket större än det här forumet.
Absolut. Det är något vi pratat om av och till. För länge sedan hade vi en tro om att vi var representativa rollspelare, men det var för typ 15 år sen, i forumets barndom. Men vi fattade rätt snart att vi är en liten klick, med något större räckvidd i hobbyn än vad vårt medlemsantal motiverar.

/Magnus

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
wilper;n271447 said:
På det gamla forumet lekte vi med ett AB-tal ett kort tag. På samma sätt som matematiker mäter Erd?s-tal eller skådespelare mäter Bacon-tal, mätte vi hur många stegs association det är från någon innan man landar hos Anders Blixt.

Och kontentan var att rollspelssverige är pyttelitet.

Alla som någon gång spelat med mig, eller skrivit i samma produkt som jag har ett AB-tal på högst två, eftersom jag har AB 1.

Vill någon hitta spelare i en stad, eller få en introduktion till någon spelmakare eller podcastare eller vad som är det bara att knysta, det är inte många steg innan kedjan är sluten från start till mål.

Totalt meningslös anekdot: Inspirerad av vad Wilper skrev har jag just kollat mitt Bacon-tal -- det blev 4. :)

Rangertheman

Myrmidon
På min avdelning (12 personer) är jag aktiv spelare/SL och det finns två personer som spelade en hel del som yngre. De två skulle förmodligen kunna tänka sig att spela igen, med en knuff i rätt riktning.

Det innebär att utslaget på kommunens invånare finns det nästan 4600 rollspelare och ytterligare 9200 potentiella spelare =)

DanielSchenström

Swashbuckler
Låt se. Jag har spelat med runt 50 personer varav 4 var främlingar på ett av de tre konvent jag har vart på under mina 31 år som rollspelare.

Jag har träffat 3 forumiter i verkliga livet, och chattat och mailväxlat med kanske 30-40st. Det är många som är aktiva här idag som jag har noll koll på vad de är för några bortom forumet. Av min nuvarande grupp på 7 aktiva så vet jag att två läser forumet då och då.

I min kommun med ca 43000 invånare känner jag till strax under 20 som aktivt spelar och runt 50 som varit det.

Jag känner dock inte att jag på nåt sätt har nära till de som kommersiellt ger ut rollspel i Sverige idag.

Och vi är åtminstone 3 utan facebook i min grupp, varav jag är en av dem.

Ca 25000 kan säkert stämma, men magkänslan säger att det det är fler. Sverok hade väl ca 100000 medlemmar när rollspel och strategispel var de största grupperna och det var ju långt från alla som var medlemmar där. Eller tror ni att vi förlorat en sån stor procent till brädspel, kortspel och dataspel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
DanielSchenström;n271585 said:
Sverok hade väl ca 100000 medlemmar när rollspel och strategispel var de största grupperna och det var ju långt från alla som var medlemmar där. Eller tror ni att vi förlorat en sån stor procent till brädspel, kortspel och dataspel?
Första gången Sverok gick över 100k medlemmar var när några större CS-föreningar hade startats. De hade tiotusentals medlemmar vardera. Rollspel har i modern tid alltid varit en ganska liten del av Sverok-verksamhet, tyvärr.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Mekanurg;n271549 said:
Totalt meningslös anekdot: Inspirerad av vad Wilper skrev har jag just kollat mitt Bacon-tal -- det blev 4. :)
Måste man inte vara filmskådis för att ha ett mätbart Bacon-tal? Jag trodde att det var så spelet definierade det.

Khan

Kondottiär
Oldtimer;n271654 said:
Måste man inte vara filmskådis för att ha ett mätbart Bacon-tal? Jag trodde att det var så spelet definierade det.
Regissörer och andra som jobbat bakom kameran räknas väl också?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Oldtimer;n271654 said:

Jag har varit med i en teveproduktion tillsammans med Magnus Härenstam, som har Bacon-talet 3.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Mekanurg;n271657 said:
Jag har varit med i en teveproduktion tillsammans med Magnus Härenstam, som har Bacon-talet 3.
Det är stort!

?Jag är visserligen spelledare för Jerker Fahlström, som har Bacon-talet 3, och har bott granne med svågern till John Allen Nelson, som har Bacon-talet 2, men har inte lyckats få vara med i någon TV- eller filmproduktion. :sad:

Caligo

Swashbuckler
Mekanurg;n271657 said:
Aha! Föreningen för fåniga meriter!

OT 1
Om musik även gäller har jag 4 :) Har gjort en del musikrelaterat med en Bacon3 skådis/musiker :)

OT 2 (nästan on topic):
Simon Berger (som jag inte känner) har ju också Bacon 3