Vilken aspekt?
Vilken aspekt av spelledande menar du?
Reglerna?
Världen?
Stämningen?
Reglerna är imo i jämförelse med Eon faktiskt lite enklare. Man har försökt att förenkla mycket och i mångt och mycket lyckats. En svårighet är dock att sätta upp stridsmotstånd som är alldeles lagom svårt då fiender väldigt ofta kan totalsnaska även de mest sturska spelarna. Men stridsreglerna tar lite klurande att lära sig, men jag skulle inte säga att de är särskilt svåra. Kanske är reglerna i sig ganska många, men börja med att strunta i alla [Frivilliga Regler] så har du kommmit ganska långt i att göra stridssystemet bra mycket enklare.
Världen är extremt, jag repeterar
extretm öppen. Det finns inte särskilt mycket skrivet om den förutom den historien som presenteras i Neotech Ultra och det som står i Neotech Europe. Jag har personligen haft dödsroligt med Neotech, men jag har också snickrat om världen väldigt mycket. Fördelen är dock att mina snickerier inte direkt emotsäger det officiella materialt om världen vilket är mycket bekvämt. Detta är dock en rak konsekvens av att det officiella materialet inte säger särskilt mycket alls, så... tja. Jag vet inte om det är bra eller dåligt
Stämningen är, liksom världen, otroligt öppen i Neotech. Den är i mångt och mycket totalt beroende på vad du, som spelledare, är ute efter. Jag har varit ute efter Paranoia, mystik, kick-ass genetik och ett par slevar vardagsbös i mina kampanjer. Det har jag lyckats kombinera rätt bra. Men det är som sagt beroende på spelledare och inte på spelet. Så stämningen är lika svår som vilket rollspel som helst egentligen.
Lycka till
/Naug