Nekromanti Hur tänker du på ordet Rollspel?

w176

Förlorad dotter
Med min fråga är jag ute efter vad du, när du i vardaglig mening hör ordet Rollspel.

Är rollspel för dig en traditionell produkt, med en bok/pdf som en spelgrupp samlas fysiskt i soffan och spelat? Är det endast aktiviteten, oberoende av någon produkt? Är rollspel ett samlingsnamn som täcker upp flera typer av hobby aktiviteter, varav bordsrollspel är en? Är det i någon slags socialvetenskaplig alla typer av roller vi spelar jämnt i vardagen också osv?

Vad täcker du ärligen på, först och främst, utan att tänka efter på djupet när du hör ordet Rollspel? Vad dyker upp i din skalle?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Rätt tråkig definition (och vanlig misstänker jag) för min del. En fysisk bok med regler som talar om hur spelet går till. Den medtas till ett bord, vid en helg, där man samlas några goda vänner och spelar igenom ett scenario. Scenariopt är en verklighetflykt, alltså man får uppleva något som man aldrig skulle uppleva i vanliga fall.

Krille

Super Moderator
w176 said:
Med min fråga är jag ute efter vad du, när du i vardaglig mening hör ordet Rollspel.
Det beror på om det är verbet eller substantivet.

Är det substantivet så är det en box/bok som man kan slå folk i huvudet med.

Är det verbet så är det skojjet vi har i soffan med boxen/boken.

Däremot tänker jag inte på de andra grenarna av hobbyn, typ lajv. Det är deras grej och de har ett bra namn för det. Inte heller tänker jag på datorspel, och jag tänker definitivt inte på det socialvetenskapliga tjofräset.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tänker på rollspel som något man gör, en aktivitet. Givetvis är det hobbyvarianten som jag tänker på, och lämnar det vardagens sociala spel därhän. För mig är det en paraplyterm. Jag har vänner som håller på med kort sagt alla former av rollspel jag kan tänka mig och själv har spelat bordrollspel, lajvat, testat saker som lagt sig mitt emellan de första två, och spelat via chat, så jag vet att det finns skillnader och likheter av erfarenhet.

Dock: om det uttryckligen är »ett rollspel« så tänker jag på någon form av produkt (där en textfil räknas som produkt) som lägger upp en struktur för hur spelandet ska gå till. Jag förutsätter någon form av uttalat system, om det så är att alla bara berättar fritt. Setting ingår eller så finns det instruktioner för hur man bygger en eller snor någon annan.

Edit: kan tillägga att jag precis som Krille aldrig ägnar någon tanke åt datorspelen.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Verbet: "Vi håller på med rollspel": traditionellt bordsrollspel, antingen med högre fokus på stats och regler än jag gillar. För så är det, statistiskt sett.

Substantivet: "Jag har ett rollspel": Konkret eller abstrakt instruktion för att rollspela i specifik genre eller värld eller båda. Kan vara en fysisk bok, en PDF eller bara nåt nån hittat på och som aldrig ens pratats om. Kan preciseras; "Jag har köpt ett rollspel" blir fysisk eller pdf t.ex.

Om inte kontexten bjuder mig att göra det så tänker jag inte på lajv, mmo's eller sexlekar.

Tänker jag efter lite vill jag inkludera både det socialvetenskapliga tjofräset och mmo's, men inte till exempel Morrowind eller Final Fantasy (annat än XI och XIV då).

"Jag spelar rollspel" = Jag lajvar eller spelar bordsrollspel.
"Jag har köpt ett rollspel" = Jag har köpt en bok eller en pdf som innehåller regler och världsbeskrivning som är bra att ha när jag spelar bordsrollspel.
"Det här är ett bra rollspel!" = Det här rollspelet har begripliga regler och en inspirerande spelvärld.
"Det blir bra rollspel med dig!" = Med dig i gruppen kan vi leva oss in bra i våra roller, och rollerna interagerar smidigt med varandra och spelvärlden.
"Han gör de bästa rollspelen!" = Han är Krister Sundelin.

w176

Förlorad dotter
För mig är rollspel ofta ett praraplybegrepp för en mänd aktiviteter.

Jag rör mig mellan en massa närliggande hobbys, utan klar gränsdragning och behöver ordet. Jag lajvar, men lajvgruppen kan förspela i rollerna på ett bordsroll spelmöte, eller så kan en scen spelas online mellan möterna i bordsrollspelkampanjen, eller så kan en roll jag spelat på någon enskilt lajv eller tidigt avbruten rollspelskampanj återeranvändas online, eller så kan något som spelats på en öppe chatt online bli en spinoff som jag och en anna spelare spelar som bordsrollspel eller i någon annan genre eller...

Jag behöver ett papaplybegrepp, allt går in i varann, allt får alltså vara rollspel.

Det faktiska produkten relaterade till spelet är just det, produkter och stödrekvisita, oavsett om det rör sig om en rollspelsbok, en handout, ett plagg, eller en målad akvarellbildsom gestaltar en scen. Materialet blir inte rollspelet för mig.
Så en rollspelsbok för mig, är just det, en rollspelsbok, eller en regelbok, eller en världsbok, inte ett rollspel.

solvebring

Superhero
Det beror på sammanhanget tycker jag, det blir svårt att svara annars.

Fast först och främst, så här lösryckt, tänker jag nog ändå på arrangemanget, aktiviteten.

Genesis

Ni dés ni maître
Liknande så många andra här så tänker jag på bordsrollspel. Lajv och datorrollspel och sån't går jag med på att de ingår i definitionen av ordet om någon frågar mig, men pratar man om "rollspel" så ägnar jag inte dem en tanke.

Jag har dock ingen koppling till någon produkt, fysisk eller ej. Antagligen för att jag spelat så många rollspel som vid speltillfället inte var nedskrivna och många som aldrig blev det. Jag har spelat en väldigt givande kampanj i ett rollspel som inte hade ens en textrad till sitt namn, men det var likafullt rollspel för mig och det kommer till minnes när man talar om rollspel.

Så en samling riktlinjer för hur en spelsession skall gå till, med allt som behövs. Eftersom jag är systemfixerad så tänker jag inte på världsböcker utan regler som rollspel, men däremot regelsystem utan spelvärld.

Navarr

Veteran
Först och främst så tänker jag på en regelbok. Visst dyker det upp lite andra saker också men dom har ändå andra namn.
En person som håller på med dragracing, rally och isracing sysslar ju med bilsport. Tycker inte att rollspel är ett sådant samlingsnamn för allt som lite löst brukar hamna under det begreppet.

Kanske något för en sentida lärling till Carl von Linne. Skapa en nomenklatur för allt som innefattar spel med någon form av regler.

Börjar ju om inte annat vara hög tid för det då det spelades redan på romarrikets glansdagar. Alea iacta est som Julle sade när han slog en dubbel sexa och flyttade fram sina trupper över Rubicon.

Pom

Swashbuckler
"Rollspel" är för mig de traditionella bordsrollspelens fysiska attribut: böcker, boxar, tärningar, papper och penna, kartor (grovt skissade, vackert proffsgjorda, rena kartor, rutnätsspelplaner), någon form av figurer (allt från tecknade pluppar till målade minisar), något slags musikmaskin. Men hit hör också den kittlande potentialen att få vara med att skapa och uppleva hisnande äventyr.

"Spela rollspel" är att spela bordsrollspel, helst med så många som möjligt av attributen ovan. Jag har en mental bild av en spelledarskärm även om jag själv aldrig använder en sådan nuförtiden.
Spela rollspel görs i min association hemmavid. Konventspel och spel i klubblokaler är ett substitut.

Intellektuellt för jag in lajv, datorrollspel och kursgårdsövningar i begreppet när jag samtalar med folk utanför mina spelgrupper, men det kräver en medveten om än rutinmässig ansträngning. Sexuella rollspel associerar jag bara till om samtalet redan kommit in på sex. Jag är väl för pryd, antar jag.

omgbambi

Veteran
solvebring said:
Det beror på sammanhanget tycker jag, det blir svårt att svara annars.

Fast först och främst, så här lösryckt, tänker jag nog ändå på arrangemanget, aktiviteten.
Yeah samma här. Jag och mina polare i soffan som kastar tärning och har det gött en kväll, det är väll det första jag tänker på.
:gremsmile:

Hrimfar

Veteran
w176 said:
Vad täcker du ärligen på, först och främst, utan att tänka efter på djupet när du hör ordet Rollspel? Vad dyker upp i din skalle?
Jag tänker på min spelgrupp, rollspel i bokformat och på helkvällsaktivitet. Även främmande världar, men först när jag tänker efter.