Nekromanti Hur tar man bort alla spår av ID3-taggar?

Troberg

Sinister eater
Mitt problem: Jag har en packe ljudböcker i MP3-format. Min bilstereo sorterar filerna efter något odokumenterat fält (inte så att fältet är odokumenterat, utan det är inte dokumenterat vilket fält) i ID3-taggarna. Det resulterar att ordningen inte blir rätt. Visst, det kan vara en kul Pulp Fiction-känsla att få filerna i fel ordning, men jag kan vara utan den.

Så, min plan:

Jag vill slå bort alla spår av ID3-taggarna. Då kommer den antagligen att sortera dem på filnamn istället. Eftersom taggarna bara är onödigt fluff som bättre hanteras av filnamn och katalogstruktur, så förlorar jag inget.

Men, då behöver jag ett program som jag kan peka på en katalog och säga "ta bort alla taggar i alla filer du hittar i den katalogen, rekursivt".

Förslag?

Andra förslag för att knäcka problemet (det skulle funka att lägga varje fil i ett eget bilbiotek, men det skulle ge tusentals bibliotek, så det vill jag inte)? Byta bilstereo känns också lockande, men inte för min plånbok...

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Lite omständligt kanske, men det skulle gå att göra i Kid3 till Ubuntu/Kubuntu. Finns säkert motsvarande program för Windows.

Öppna katalogen med filerna, markera alla. Sen markerar du alla taggar för redigering, tömmer dem och sparar. Borde funka.

Troberg

Sinister eater
Möller said:
Hm. Lite omständligt kanske, men det skulle gå att göra i Kid3 till Ubuntu/Kubuntu. Finns säkert motsvarande program för Windows.

Öppna katalogen med filerna, markera alla. Sen markerar du alla taggar för redigering, tömmer dem och sparar. Borde funka.
Nja, jag vill helst göra det på en katalog OCH dess underkataloger. Det är rätt mycket stuff, speciellt som jag tänkte av-tagga min musik också. Vill inte behöva ta katalog för katalog.

Möller

Hubert Hortlax
Troberg said:
Nja, jag vill helst göra det på en katalog OCH dess underkataloger. Det är rätt mycket stuff, speciellt som jag tänkte av-tagga min musik också. Vill inte behöva ta katalog för katalog.
Fast det ska gå att lösa ändå, relativt smidigt åtminstone.

Öppna katalogen som alla dina kataloger ligger i, markera allt (filer och kataloger) med ett Ctrl + A och avmarkera sedan manuellt alla kataloger.

Visst är det lite meckigt, men bättre än att ta varje fil för sig.

Troberg

Sinister eater
Statusuppdatering

Av någon outgrundlig anledning funkade inte det heller.

Så, nu har jag pillat till ett program som lägger varje fil i en korrekt numrerad underkatalog, det borde funka, om än väldigt klumpigt.

Jag börjar bli attans sugen på att bygga en Raspberry-baserad bilstereo, eller helt enkelt använda en enkel Android-platta som bilstereo...

Troberg

Sinister eater
Update och lösning...

Nu, äntligen, är problemet löst.

Det visade sig att det inte räckte att rensa taggarna (fast tack för tipset, det spara ändå några hundra byte per fil, så det var användbart ändå). Så, jag lade varje fil i en egen, numrerad, underkatalog. Det funkade inte heller.

Så, undersöker saken lite närmare, och finner att stereon bara verkar förstå upp till 255 filer och 255 kataloger i samma katalog. That sucks.

Well, lyckligtvis så har jag sedan tidigare skrivit ett program som löser detta genom att dela upp filerna i numrerade underkataloger med flera filer i varje, så i katalogen 1 ligger tex fil 1-100, i 2 ligger fil 101-200 osv.

Jag körde programmet, och vips, så funkade det.

Ska det verkligen behöva vara så här krångligt? Om jag som är programmerare är irriterad över krångligheten, vad skulle farmor Agda tycka?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Update och lösning...

Troberg said:
Ska det verkligen behöva vara så här krångligt? Om jag som är programmerare är irriterad över krångligheten, vad skulle farmor Agda tycka?
Hon skulle aldrig bry sig, eller märka av problemet. Ibland blir det krångligare ju mer man kan. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Update och lösning...

Robert Jonsson said:
Troberg said:
Hon skulle aldrig bry sig, eller märka av problemet. Ibland blir det krångligare ju mer man kan. :gremwink:
Don't count on it. De som går i pension nu är den första IT-generationen...

Caligo

Swashbuckler
Lite sent kanske men det går att ta bort/ändra de allra flesta slags taggar med Adobe Bridge - även med undermappar.