Olika röster: Nja. Inte direkt "röster". Men definitivt tydliga personligheter och karaktärsdrag, som högdragen, aggressiv, berusad.
Outfits: Nej. Fast vi spelade Kutulu för ett par veckor sedan och då hade några av spelarna, på eget initiativ, klätt sig lite 20-tal.
Musik: Absolut. Alltid. Både jag och övriga SL i min grupp gör gärna spellistor och anpassar soundtracket. Det är supereffektivt. Förr i tiden, när man la på en film-cd som "Gladiator" kunde det bli rätt kasst när RP vandrar i bergen till suggestiv, stillsam intro-musik i förstaspåret som efter 10 minuter övergår i dramatiska "The Battle" och nån spelare skämtar "vad händer nu?". Men idag, med telefonen nära till hands och egen spellista funkar det perfekt. Exempel, när vi spelade "De försvunna soldaterna" till Kutulu och RP stiger på tåget för att färdas norrut, och The Thing-musiken går igång - bland det mest stämningsfulla jag upplevt vid ett rollspelsbord.
Ljudeffekter: Nja. Nä. Jag har använt spöklikt mässande för demonscener, men faller ju mer under musik/soundtrack-rubriken.
Fysiska jump scares vid bordet: Det var länge sen nu. Men det har hänt, i yngre år, och har fungerat. Men nej, det funkar bättre att bygga en tät stämning, och för att återknyta till tidigare kommentar om telefon och spellista har det funkat väldigt effektivt att smyga på ett nytt spår, exempelvis gå från den jämna bakgrundsmusiken till mer upptempo-skräck från typ "Suspiria". Jobbar faktiskt delvis med just "jump scares" i mitt yrke och ett par i spelgruppen är kollegor, och skulle nog aldrig falla oss in att använda sådant i rollspel.
Levande ljus: Ja, ibland, men det hör mer till vardagen än specifik spelstämning. Något jag ändå skulle tänt, oavsett sysselsättning.
Ljuseffekter: Inget utstuderat avancerat, nej, men jag har ju dimmers i alla rum och det är väl en sorts stämningssättare.
Det jag använder flitigast som SL, och alltid får uppskattning för av spelarna, är bakgrundsbilder och illustrationer på tv:n. Jag förbereder nästan alltid ett "bildspel". Finns det snygga illustrationer i äventyrsboken eller regelboken använder jag dem, men ibland bildgooglar jag en egen bakgrund. Det "sparar tid" för beskrivningar och ger en omedelbar, tydlig vision av var vi befinner oss eller vad stämningen är. Det kan vara en landskapsbild över en öken, en djungel, eller en stjärnhimmel. Enkla grejer oftast, ibland mer detaljerade. Hittar RP brev och kartor händer det dock oftast att de fortfarande får fysiska papper att sitta och pilla med.