Nekromanti Hur typsätter/designar man sitt rollspel?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag håller på att jobba lite smått med ett eget rollspel (har redan påpekat det i några andra trådar, så ursäkta tjatet) och har stött på ett problem jag inte hade räknat med:

Hur f*n ska jag på ett lätt sätt designa det till pdf?

Jag har varken erfarenhet eller intresse av program som InDesign eller andra professionella verktyg.

Just nu fipplar jag lite med LaTeX, men jag är rädd att det kommer bli struligt ifall jag vill ha in lite bilder och grejs på ett snyggt sätt.

Dels vill jag att det ska se bra ut på pdf, men sen funderar jag också på hur man ska göra för att det ska uppfylla krav för print-on-demand. Det är dock väldigt sekundärt, eftersom jag knappast tror att jag kommer att publicera det kommersiellt.

Arfert

Facit
Adobe InDesign alternativt QuarkXpress är proffsens val... I dag så är Indesign det dominerande programmet, men det är egentligen en smaksak, båda programmen är otroligt kapabla. InDesign är lite mer integrerat med Photoshop och Illustrator, Quark har renare gränssnitt...

Gratisalternativet är Scribus som är open source, som är hyfsat bra, men underlägset InDesign och Quark gränssnittsmässigt. Men gratis, som sagt.

Jarre

Swordsman
poniz said:
Dels vill jag att det ska se bra ut på pdf, men sen funderar jag också på hur man ska göra för att det ska uppfylla krav för print-on-demand.
Denna fråga ställer jag mig med, då jag inom en inte allt för avlägsen framtid också hoppas slå mig ner för att sätta min speltext. Vore ytterst tacksam om någon skulle vilja peka oss oerfarna i rätt riktning i detta ämne. Hur börjar man, vad bör man tänka på, speciella inställningar som lämpar sig för PoD-tryck/skärmvisning, etc.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ursäkta ett tråkigt svar – men börja med att skaffa dig ordentlig kunskap om grafisk formgivning och typografi.

Saknar du det spelar det troligtvis ingen som helst roll vilket program du använder.

(Och sen är det förstås ingen slump att proffsen använder professionella verktyg.)

Arfert

Facit
Alltid bra att fråga sin tryckare om de har några speciella önskemål. (skärmärken, utfall och sånt, till exempel). En del tryckerier har egna tryckprofiler de vill att man ska använda, men det är lite överkurs.

Generellt sätt så är man alltid säker om man sparar tryckdokument i PDF-X-formatet, som funkar med de flesta rippar... Det är lätt att exportera till PDF från indesign och quark...

Om dokumentet är i färg så se till att du använder rätt tryckgprofil. Om du inte fått några speciella instruktioner från tryckaren brukar inställningen "CoatedFOGRA27" vara bra, alternativt "UncoatedFOGRA29", beroende på glättat papper eller inte. Fråga tryckaren om du är osäker. Det väljer man från en dropdown-meny när man exporterar. Om du har ett nedladdat program är risken att du har amerikanska SWOP-inställningarna som default. Använd INTE dem, då blir färgerna/gråtonerna fel på europeiska tryckerier.

Monterade bilder ska vara 300 dpi i skala 1:1, om det inte är vektorgrafik som är storleksoberoende.

För skärmvisning... ser det bra ut på din skärm, kör på det. Det finns inställningar för skärmupplösning också i programmen när man exporterar.

Christoffer

It's all pig.
Har du något tips, bok, hemsida, livets hårda skola, vad som, vart man lär sig grunderna?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Dante said:
Ursäkta ett tråkigt svar – men börja med att skaffa dig ordentlig kunskap om grafisk formgivning och typografi.

Saknar du det spelar det troligtvis ingen som helst roll vilket program du använder.
Som tillägg till det här så är det ju faktiskt så att det finns en del av oss som inte har ordentlig kunskap, men gärna skulle vilja få det... och för att komma nånstans på den stegen så krävs ju projekt att sätta tänderna i. Så, det går absolut att höra sig för efter formgivare.

Viktigt dock att minnas den gamla tumregeln att man får vad man betalar för (t.ex. när det gäller sånt som hur hårt man kan hålla i tyglarna).

android_iv

Warrior
Dante said:
Ja, faktum är att det där var det tråkigaste svaret jag läst på länge.
Jag tror på "learning by doing". Genom att försöka kommer du lära dig mer, det viktigaste är att hela tiden tänka efter "är det här bra?" och "varför är det bra?". Sedan är det självklart bra att under tiden läsa på om typografi and you name it (t.ex. under steg 3.).

1. Skaffa ett projekt (bra, du har redan ett rollspel att layouta, kör på det)
2. Skaffa verktyg (Jag föredrar Indesign och Illustrator, de är ganska lättanvända, går även att arbeta för hand).
3. Kolla på andra produkter (Vilka är bra layoutade, vilka är inte? Och varför?)
4. Gör en prototyp över din layout (marginaler, textstorlek, spalter, tabbar, hur infogas bilder, färger etc. (tips, hitta en layout som följer/framhäver din spelidé))
5. Utvärdera (och ta hjälp av andra att utvärdera)
6. Upprepa steg 4. och 5. till du är nöjd.
7. Bestäm din layout och följ den slaviskt och konsekvent

Om du nu både saknar programvara och intresse för att lära dig programvaran, tja ta och skissa layouter för hand. Klipp och klistra etc. Sedan får du leta upp någon god vän (eller billigt proffs) som kan hjälpa dig att skapa själva layouten i datorn.

Go go go!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hrm...

Nu har jag läst igenom alla svar i tråden och kommit fram till att ett av följande gäller:

1) Det är i princip omöjligt att typsätta/layouta ett rollspel om man inte först läser på om typsättning och layout och sen skaffar ett professionellt verktyg för det.

2) Jag har nog inte riktigt förmedlat mina förväntningar på produktionens kvalitet...

Naturligtvis överdriver jag lite i fall 1, men poängen står sig.

Sätter PoD så höga krav att det är jättesvårt/tidskrävande för en lekman att bygga en pdf som uppfyller kraven? Ställer vanligt folk så höga krav?

För att undvika att fall 2 infaller i resterande inlägg i tråden så kanske jag faktiskt borde förtydliga mig :gremwink:

Mina krav:
- Lättläst. Jag har tänkt använda Times New Roman, alternativt Garamond, genomgående. Det är viktigare att det är lätt att läsa än att typsnittet är stämningsskapande och flashigt.
- Sidnumreringen ska starta efter titelsida, förord och innehållsförteckning.
- Svart text på vit bakgrund. I övrigt också svartvitt. Man ska kunna skriva ut det utan att slösa massa färg i skrivaren, helt enkelt.
- Bilder ska kunna infogas så att text ligger runt dem. Det här är största problemet med LaTeX, som slänger in dem med avstånd ovanför och under och där de passar... Kanske inte alls på den sidan man vill ens.

För övrigt vet jag inte vad som menas med skärmärken eller utfall eller liknande tryckrelaterade facktermer :gremtongue: Tyvärr.

Ett sidospår, förresten:
Vilket sidformat, marginaler och liknande gör sig bra på en kindle/iRiver story/annan läsplatta?

Christoffer

It's all pig.
För läsplattor gäller EPub. Inget annat. Förutom för Kindle då som inte stödjer EPub. Men PDFer är ett klumpigt och allt för stelt format, mer lämpat för utskrift än skärmläsning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Poppe said:
För läsplattor gäller EPub. Inget annat. Förutom för Kindle då som inte stödjer EPub. Men PDFer är ett klumpigt och allt för stelt format, mer lämpat för utskrift än skärmläsning.

Och det är inte så svårt att göra EPUBs.

Hyfsade verktyg:
eCub
Sigil

Jag börjar förresten fundera på om inte vanlig jäkla HTML skulle kunna funka. HTML kan göras till Epub skitlätt, och importeras till de flesta ordbehandlare och layoutprogram. Har inte testat vare sig Open Office eller InDesign vad gäller HTML-import, men nog borde väl det gå...

//Krank, börjar bli sugen på DocBook-formatet, som man sen kan transformera till html/xhtml eller vad man känner för genom xslt

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag har inget svar på din fråga, men jag tänkte ändå göra ett kort inlägg här i tråden.

Det går visst att låta text flöda kring bilder i LaTeX, men det är lite pilligt. Exempel

Vidare går det bra att tvinga LaTeX att stoppa in bilderna där du skriver koden. Men det är överkurs, LaTeX självt stoppar in dem där de passar med textens flöde, det är ju hela poängen. Jag fick göra det i Medan världen går under för att de förklarande figurerna skulle hamna i rätt regelavsnitt, följden blev lite underliga tomrum här och där, men det gick att göra.

Det var punkterna där du hade objektivt fel. :)

Sedan din punkt 1... Tja, jag har gjort två spel utan att ha läst på om typsättning och layout. Man kan naturligtvis ha åsikter om slutresultatet, men att de ÄR typsatta och layoutade torde vara bortom alla tvivel.

Annars, vad gäller dina krav borde du kunna göra spelet i Word eller OpenOffice och sedan exportera till PDF. Busenkelt.

Dimfrost

Special Circumstances
poniz said:
Mina krav:
- Lättläst. Jag har tänkt använda Times New Roman, alternativt Garamond, genomgående. Det är viktigare att det är lätt att läsa än att typsnittet är stämningsskapande och flashigt.
Det är just sådant här som antyder att man bör lära sig något om typografi och layout först. :gremsmile: Times New Roman är inte vidare lättläst i bokformat. Typsnittet är avsett för smala tidningsspalter (oftast i mindre grader) och är därför smalt så att många tecken får plats på liten yta. Det är ofta tvärtom mot vad man vill ha ut av en bok. Bara som ett exempel. Gå till närmaste bibliotek och botanisera lite, börja till exempel med Typografisk handbok och/eller Bokstaven, ordet, texten, båda av Christer Hellmark.

Markehed

Warrior
Dimfrost said:
poniz said:
Mina krav:
Det är just sådant här som antyder att man bör lära sig något om typografi och layout först. :gremsmile: Times New Roman är inte vidare lättläst i bokformat. Typsnittet är avsett för smala tidningsspalter (oftast i mindre grader) och är därför smalt så att många tecken får plats på liten yta. Det är ofta tvärtom mot vad man vill ha ut av en bok. Bara som ett exempel. Gå till närmaste bibliotek och botanisera lite, börja till exempel med Typografisk handbok och/eller Bokstaven, ordet, texten, båda av Christer Hellmark.
Håller helt klart med. Inte ens Times använder sig av Times New Roman längre. Eller i alla fall inte den version som är så spridd. Garamond är dock inte fel och funkar för det mesta. Beror väl lite på vilken garamond du har tillgänglig men, men...

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vilket typsnitt skulle annars rekommenderas som är extremt vanligt? Med andra ord ska det helst finnas i de flesta ordbehandlare från start :gremsmile: