Jag planerar en Chivalry & Sorcery-kampanj där rollpersonerna förväntas först avslöja och sedan stoppa den onde härskaren. Långsamt kommer de inse att något inte står rätt til, vilket betyder de först måste ta reda på vad som är fel, därefter vad som ligger bakom, lägga ihop två och två och inse vem det är som håller i trådarna och slutligen inleda intrigerande så att ondingen förlorar inflytande och makt och att kungen blir misstänksam och bestämmer sig för att göra något ondingen.
Den är inte öppen så till vida att det inte finns ett slut, den har ett slut mest för att vi skall hinna med att spela andra spel, men varje steg ger mycket utrymme för rollpersonerna att agera och bestämma hur de vill genomföra något – och i vilken ordning. T.ex. väljer de i slutet att be kungen invadera ondingens borg, ställa till med riksrätt eller ett lönnmord i natten? Vill de att kungen löser det medan de ser på eller kan de tänka sig hålla i kniven och stå bakom draperiet? Hur påverkar de kungen, är det via sakliga bevis eller hänvisar de till religion och moral? Argumenterar de själva inför kungen eller påverkar de personer i hovet som t.ex. biskopen?
Jag planerar att presentera ledtrådarna och sedan får de själva välja hur de gör, den räls som kan komma att finnas finns där för att de skall hitta allt och kunna komma i kontakt med nyckelpersoner. Den är inte öppen så till vida att jag tänkte hålla den inom ett par dagsresor inom Winchester men det är inget som hindrar kampanjen görs längre och större genom att låta dem jaga en av ondingens agenter till Frankrike – eller varför inte försöka framföra en begäran till påven att låta avsätta en abbot som ingått avtal med djävulen?
Syftet och planen med kampanjen är att spela i historiskt korrekt 1100-tal i England (eller så korrekt vi orkar och mäktar med) och utforska både slott, koja och kloster tillsammans med alla intriger som kan förekomma där. Det roliga med C&S är att flera av de som är inblandade är historiker. De skall inte slängen något smycke i en ässja eller leta reda på fem personer som vet mer än vad som är nyttigt för dem, men de kan komma att leda ett anfall emot den onda borgen och ta sig in genom en bortglömd bakdörr. Eller för den delen inse att ondingen faktiskt har en riktigt bra och attraktiv plan och helt enkelt gå med på hans sida.
Jag har med andra ord ingen aning om hur det kommer att sluta och kommer inte kunna planera mer än 1-2 spelmöten framåt, dvs. "innevarande äventyr".