Uppenbarligen uppstår de spontant.
Vilket är den absolut primära anledningen att jag hatar Legender och Hemligheter. Det finns -inget- som stör mig med Eon så mycket som den där lilla meningen där det beskrivs hur mänskligheten skapades.
That being said, så ignorerar jag ju det stycket fullständigt; jag tänker mig nån sorts wierd science/magiinfluerad evolution i Mundana. Gudarna kan influera folkslags utveckling, men de -skapar- dem inte per se, i de fall specifika raser har specifika gudar har detta inte att göra med att dessa gudar har skapat dem - däremot kan de mycket väl varit instrumentala i deras utveckling. Det kan lika gärna handla om rent kulturella faktorer, dock. 'Vi följer Zardoz, för Zardoz är stor!', liksom.
Jag kan också tänka mig att en del raser blivit skapade eller manipulerade av forntida übercivilisationer; ni vet det här 'ancient vanished precursors'-temat som är vanligt i scifi, eller 'ancient astronauts'-bös a'la Dänicken för den delen. Det finns ett par raser på Mundana som kan ha haft sådana civilisationer en gång i tiden, men de enda vi med säkerhet vet har haft det är kamorferna, som dessutom är vedertaget intresserade av livsmanipulation. Jag kan således tänka mig att många nu levande raser/arter/väsen på Mundana helt eller delvis är deras skapelser. Odjuren är nog tänkbara kandidater, sumpmonstren rentav mycket sannolika, och hyggelmonstren är för bisarra för att ha utvecklats spontant (-eller- så är de för bisarra för att vara intelligent designade ens av schizoida kamorfer med gudakomplex...), och pantherorna är så mäktiga att det känns som att någonting medvetet måste ha influerat deras utveckling. Nattmarorna känns närmast som biologiska vapen, någon -måste- ha designat dem. Jag hade tänkt antyda i Bestialiska folk att kamorferna på något sätt influerat mänsklighetens utveckling, men givet att den antydningen låg i det överdrivet långa stycket om kamorfernas språk kom den inte med i modulen. Kanske finns i Fenixartikeln dock. (Idén var iaf, att div. lärda upptäckt, och förbryllats över, att ord i lemingo påminner märkligt mycket om vissa ord i många av Mundanas mänskliga språk, vilket torde antyda nån slags släktskap. Konceptet kommer sig i grunden av att många kamorfiska begrepp är tagna/modifierade från proto-indoeuropeiska, sanskrit eller tochariska, tex Makhár som är tochariska för 'moder').
Men nu bara svammlar jag, förlåt, jag har feber och fungerar inte riktigt som jag ska. Men alltså, in short; Jag vill hävda att evolution är både mer fantastiskt, mer mystiskt och mer elegant än gudomlig skapelse, både i verkligheten och i fantasy. Att tänka sig att olika krafter i Mundanas kosmos genom årtusendena påverkat evolutionen i olika riktningar är bara spännande, men att, som L&H, köra på att någon gud sade 'Bli till!', varvid en hel ras uppstod på ett ögonblick...
det är så fattigt att jag saknar ord.
- Ymir, snuvig