Nekromanti Hur uppstår nya raser?

Dark Lotus

Warrior
Som titeln frågar, det är något jag satt nyss och började fundera på ,så är det som så med "fiskarna" fick ben o började gå på land..

Eller om nu inte enformiga organismer började växa upp hjälp via biotropiska fält, och på så sätt så började cell efter cell och suppstå något nytt ur havet?
(Och nu tänker jag inte på sjöfolket som redan finns under ytan.)

Eller så började det kanske i en liten lerpöl att plötsligt börja vibrera, med hjälp av lite atax eller biotropiska fält.
Och så i leran blev det något nytt levande som växer upp sakta men säkert?

Arfert

Facit
Åh, gudarna skapade raserna. I konkurrens med varandra. Det vet ju alla. Eller så utvecklades de parallellt på ett antal världar via evolutionen och ramlade in genom dimensionsportar. Några andra vettiga anledningar till flera olika intelligenta humanoider på samma värld kan jag inte komma på.

Storuggla

Champion
"Några andra vettiga anledningar till flera olika intelligenta humanoider på samma värld kan jag inte komma på."

Eller som i Tekumel - de kom med rymdskepp. Okej, det är bara ett slags dimensionsport fast med ett annat namn, men där har du crazy evolution style.

Storuggla, fu kung

Arfert

Facit
hur det förhåller sig Mundana vet nog andra bättre... men generellt sätt så har man "skapargudar" så har de förmodligen skapat hela rasket...

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag tror "weird science"-evolution funkar bäst i Mundana. Evolution går, under de rätta naturliga och övernaturliga förutsättningarna, snabbt (därav att dvärgklanerna och alvstammarna kan ha utvecklat så pass olika karakteristika i historisk tid), kan utsättas för gudomligt inflytande och dessutom determineras under peripetier, men evolutionära mekanismer gäller ändå.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Storuggla said:
Eller som i Tekumel - de kom med rymdskepp. Okej, det är bara ett slags dimensionsport fast med ett annat namn, men där har du crazy evolution style.
´

Så gjorde ju alverna. Huruvida de ursprungligen kom från Mundana eller inte är en öppen fråga (i Ymirs tolkning kommer de ju från en tvillingplanet), men de kan i vart fall få avkomma med människor. Misslorna är en annan "invandrad" ras, så den förklaringen funkar för två av fem spelarraser.

Krille

Super Moderator
Jag skulle vilja varna för att stoppa in evolution, celler, atomer och andra vetenskapliga påhitt i Mundana. Mundana är trots allt en fantasyvärld där gudar och magi finns och varelser stora som blåvalar kan ha muskelstyrka nog att flyga. I världen finns en, och till och med flera, fullgoda förklaringar på hur världen funkar som inte inbegriper celler, atomer, evolution eller annan Jorden-i-nutid-vetenskapliga påhitt.

Arfert

Facit
jag skulle helt köra på din linje här. Det blir konstigt med vetenskapliga förklaringar i en fantasyvärld som Mundana.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Nja, det beror väl på vad man har för fantasypreferenser. I pulpfantasy typ Conan och Elric är det ju tjockt med referenser till hur olika varelser utvecklats (eller degenererat), gärna på det där inte helt korrekta weird science-viset kombinerat med teosofiska tankegångar och begrepp i stil med "atavism". Det mest uppenbara exemplet torde vara dessa ständiga man-apes i Conan, men de är långt ifrån ensamma. Se bara på Howards beskrivning av hur de olika raserna uppstår i sin beskrivning av den hyboriska tidsåldern. Nu må man tycka vad man vill om denna genre, men jag tycker den är astuff och vill se mer, inte mindre, av den i Eon.

Ymir

Liten kantbaron
Fast i Conans fall handlar det du beskriver ju snarare om REHs fascination för rasbiologi...

Men visst alltså, sållar man bara bort valda bitar är det där ett skitkoolt perspektiv på evolution i fantasy. jag tänkte ju helt i de banorna när jag skrev kamorferna, givet att de är tungt inspirerade av REHs ödlemän.

...jag var ett tag sugen på att antyda något om en legendomsusad magisk fras som somehow berövar kamorferna deras krafter...

- Ymir, erkänner

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ymir said:
Fast i Conans fall handlar det du beskriver ju snarare om REHs fascination för rasbiologi...
Ja, men en sådan när vi väl alla? Annars har jag svårt att se relevansen i dessa ändlösa listor på attributmoddar...

Ymir

Liten kantbaron
Uppenbarligen uppstår de spontant.

Vilket är den absolut primära anledningen att jag hatar Legender och Hemligheter. Det finns -inget- som stör mig med Eon så mycket som den där lilla meningen där det beskrivs hur mänskligheten skapades.

That being said, så ignorerar jag ju det stycket fullständigt; jag tänker mig nån sorts wierd science/magiinfluerad evolution i Mundana. Gudarna kan influera folkslags utveckling, men de -skapar- dem inte per se, i de fall specifika raser har specifika gudar har detta inte att göra med att dessa gudar har skapat dem - däremot kan de mycket väl varit instrumentala i deras utveckling. Det kan lika gärna handla om rent kulturella faktorer, dock. 'Vi följer Zardoz, för Zardoz är stor!', liksom.

Jag kan också tänka mig att en del raser blivit skapade eller manipulerade av forntida übercivilisationer; ni vet det här 'ancient vanished precursors'-temat som är vanligt i scifi, eller 'ancient astronauts'-bös a'la Dänicken för den delen. Det finns ett par raser på Mundana som kan ha haft sådana civilisationer en gång i tiden, men de enda vi med säkerhet vet har haft det är kamorferna, som dessutom är vedertaget intresserade av livsmanipulation. Jag kan således tänka mig att många nu levande raser/arter/väsen på Mundana helt eller delvis är deras skapelser. Odjuren är nog tänkbara kandidater, sumpmonstren rentav mycket sannolika, och hyggelmonstren är för bisarra för att ha utvecklats spontant (-eller- så är de för bisarra för att vara intelligent designade ens av schizoida kamorfer med gudakomplex...), och pantherorna är så mäktiga att det känns som att någonting medvetet måste ha influerat deras utveckling. Nattmarorna känns närmast som biologiska vapen, någon -måste- ha designat dem. Jag hade tänkt antyda i Bestialiska folk att kamorferna på något sätt influerat mänsklighetens utveckling, men givet att den antydningen låg i det överdrivet långa stycket om kamorfernas språk kom den inte med i modulen. Kanske finns i Fenixartikeln dock. (Idén var iaf, att div. lärda upptäckt, och förbryllats över, att ord i lemingo påminner märkligt mycket om vissa ord i många av Mundanas mänskliga språk, vilket torde antyda nån slags släktskap. Konceptet kommer sig i grunden av att många kamorfiska begrepp är tagna/modifierade från proto-indoeuropeiska, sanskrit eller tochariska, tex Makhár som är tochariska för 'moder').

Men nu bara svammlar jag, förlåt, jag har feber och fungerar inte riktigt som jag ska. Men alltså, in short; Jag vill hävda att evolution är både mer fantastiskt, mer mystiskt och mer elegant än gudomlig skapelse, både i verkligheten och i fantasy. Att tänka sig att olika krafter i Mundanas kosmos genom årtusendena påverkat evolutionen i olika riktningar är bara spännande, men att, som L&H, köra på att någon gud sade 'Bli till!', varvid en hel ras uppstod på ett ögonblick...

det är så fattigt att jag saknar ord.

- Ymir, snuvig

Ymir

Liten kantbaron
Jovisst, och det är fair enough, upp till en viss gräns; jag vill hävda att det hade kunnat kännas jobbigt om darkenerna hade -2 i Psyke.

- Ymir, snörvlar

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Skillnader i kroppsstorlek (och därmed i någon mån styrka) baserat på härkomst är väl mer okontroversiellt? Oddsen är ju rätt hyfsade att en norrman är längre än en pygmé, något man kan påstå utan att vara rasist.

ermine

Warrior
Mundansk evolution (mindre spoilers)

I Mundana är evolution genom naturligt urval ingen särskillt viktig faktor i livets utveckling om man håller sig till det officiella materialet. Mundanas materiella plan är enligt drakarmodulen endast 100 000 år gammalt, villket är aldeldes för lite tid för att någonting skall kunna utvecklas från en encellig organism till någonting större.

Som andra har skrivit i tråden så verkar det snarast som att alla levande varelser skapas av olika skapargudar och magiska fenomen. Det sägs t.ex. i Legender och Hemligheter att människorna skapades för mellan 15 000 och 20 000 år sedan och att de "formades ur aspekterna geotropi och hydrotropi och gavs liv genom vilda biotropiska flöden".

Vissa raser, sägs uttryckligen vara skapade av en specifik gud, t.ex. tirakerna och gudinnan Mahktah.

Sen finns det vissa varelser, t.ex. hydror och jättebläckfiskar, som kommer från Skugglandet, en plats som verkar följa helt egna lagar.

Jenin

Veteran
Jag måste säga att jag också tycker att hela förklaringen med att en eller flera gudar skapade männniskorna är... fattig.
Jag kan visserlige inte tänka mig ett praktiskt rollspelsscenario där det över huvud taget kan vara intressant, men det -känns- bättre med en okej modell...
Mitt största problem med idén är att gudar som jag uppfattat dem i Mundana inte "finns" för evigt och alltid, gudar ersätts, dör ut när de saknar anhängare och föds när det finns möjlighet. Kort sagt, människorna (eller snarare de troende varelserna) skapar gudarna, men de påverkar sedan rasen, kanske så mycket att den helt förändras, men för mig känns det helt enkelt orimligt att de bara skulle "finnas där" i början, och sedan skapa de raser som dyrkar dem. Särskilt inte som varje gud genom hela Mundanas historia måste ha påstått sig vara den enda skaparen (eller en enskilt folks enda skapare) medan samma ras eller folk i det förgångna kan ha dyrkat ett flertal gudar...

Slutligen så är det svårt att förklara att en gud skulle ha skapat världen eller dess innevånare utan att samtidigt försäkrat sig om att de inte för alltid kommer vara medvetna om besväret och följaktligen se till så att han/hon/den/det blir dyrkat av alla för alltid...

Jag kanske tar det här på för stort allvar, men jag har en väldigt bra bild av mundana, och som den övertygade ateist jag är så kan jag inte riktigt acceptera en förklaring för den här världen jag inte skulle tro på en sekund utanför fantasyn...

Däremot gillar jag den magi-vetenskapliga förklaringen med biotropiska fält och bubblande pooler av gegga... Den är lagom ovetenskaplig för att ge Mundana den unikhet den förtjänar...

Det slår mig dock att man ju faktiskt helt enkelt skulle kunna förklara livets uppkomst och evolutionens 100 000- åriga spurt med att de första livsformerna var biotropiska kongelat som i biotropiska fält utvecklades till allt mer avancerade livsformer. Under magisk påverkan så tog evolutionen på vissa platser på Mundana många miljoner (eller miljarder...) gånger kortare tid, och många olika arter utvecklades, de olika intelligenta raserna skapades på sådana här biotropiksa "hotspots" oberoende av varandra och under mycket kort tid, för att sedan spridas ut och befolka Mundana, när den biotropiska energin av obestämd anledning slutade strömma så ymnigt och koncentrerat och i stället spred ut sig över hela Mundana så att hela klotet kunde befolkas fullt ut.

/jenin som fick en del idéer när han skrev...