Nekromanti Hur uppstod Mundana och allt Liv?

Eagle

Swordsman
Hej!

Jag har en väldigt extensiell fråga och jag undrar om det finns något svar på den. Hur uppstod Mundana, dess eventuella paralella världar och allt liv? Hur började allt och varför?

Ingenting händer väl utan orsak? Om man går tillräckligt långt i denna orsak- verkan- kedja, når man en punkt av yttersta orsak. Det är det jag är nyfiken på. Att tänka sig Mundana och alla de andra världarna, utan någon eller någonting som satte igång det hela, verkar logiskt sett orimligt.

Upplys mig någon!

Hälsningar
Henrik

Helmgast
Cyklisk tidsuppfattning

Tiden har ingen början och inget slut. Alltså finns ingen yttersta orsak, och inte heller någon yttersta verkan. Tiden är inte linjär. Kanske att den inte är oändlig, men isåfall börjar den bara om.

Cyklisk eller oändlig, välj själv...

Praetori

Warrior
Mundanas skapelse (SPOILER)

Det står att läsa i legender och hemligheter.

Tidens väsen (Aeon) drömde fram allting, hela världen existerar bara i hans drömmar. Om han vaknar går världen under (eller nåt i den stilen).

DarkMystic

Swordsman
Re: Mundanas skapelse (SPOILER)

Aeon är skaparen av allting i Mundana till och med sig själv. Han drömde om Gudarna som fick tvingade Aeon senare på något sätt att drömma om dödens och livets hemligheter. Och sedan skapade gudaran Mundana (för andevärlden är ju där Aeon sover och Skugglandet är typ en del av honom tror jag). Aeon kan inte vakna för han har inget att vakna till men om det skulle gå att väcka honom så är det kokta fläsket stekt!

/DarkMystic som brukar klia Aeon på hakan

Krille

Super Moderator
"Jag har en väldigt extensiell fråga och jag undrar om det finns något svar på den."

Nej, det finns inte ett svar. Det finns hur många som helst. Aeon drömmaren är ett av dem. Ett annat är nollpunktsteoremet, som hävdar att Mundana skapades spontant ur en oändligt liten punkt för ca 15 000 000 000 år sedan. Ett tredje är att Daak skapade himmel och jord för 19 000 år sedan.

...och så vidare. Vraka och välj.

Jaggernaut

Hero

Aeon kan inte vakna för han har inget att vakna till men om det skulle gå att väcka honom så är det kokta fläsket stekt!

Tydligen så går det att väcka honom då Aeon har en väktare (väktarinna om jag inte minns fel) och det är väl ingen idé att ha en sådan om det inte finns något som behöver beskydd.

Fast nu då jag funderar på detta en liten stund så kom jag fram till att för att Aeon har en väktare så behöver det inte betyda att han kan väckas men möjligt så går det att manipulera hans drömmar eller att man helt enkelt får mycket större krafter av att bara befinna sig i Aeons närhet.

Detta kan ju vara ett skäl till att ha en väktare.

DarkMystic

Swordsman

Fast nu då jag funderar på detta en liten stund så kom jag fram till att för att Aeon har en väktare så behöver det inte betyda att han kan väckas men möjligt så går det att manipulera hans drömmar eller att man helt enkelt får mycket större krafter av att bara befinna sig i Aeons närhet.

Hmm dax att hämta lykta och rep för jag ska hitta Aeon och manipulera honom till att ta bort Tirakerna, och så kan man fråga honom om han vill spela shack.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
"Nej, det finns inte ett svar. Det finns hur många som helst. Aeon drömmaren är ett av dem. Ett annat är nollpunktsteoremet, som hävdar att Mundana skapades spontant ur en oändligt liten punkt för ca 15 000 000 000 år sedan. Ett tredje är att Daak skapade himmel och jord för 19 000 år sedan."

Fast L&H gör väl ändå anspråk på att förmedla någon slags objektiv sanning (vilket är en av kritikerna mot den. Skulle den inte gjort det så skulle boken vara mer accepterad). Så jo, den rent objektiva sanningen är ju att Aeon är skaparen. Sen att inte en jäkel i Mundana tror på det så som du beskriver, det är en annan sak.

/Naug

Silvervarg

Warrior

Tydligen så går det att väcka honom då Aeon har en väktare (väktarinna om jag inte minns fel) och det är väl ingen idé att ha en sådan om det inte finns något som behöver beskydd.

Detta kan ju vara ett skäl till att ha en väktare.
Samt för att ingen skall döda honom i sömnen. Den som väktar honom är hans inkarnation... men japp. Det är en väktarinna.

Aeon är ju en del i sin egna dröm

Silvervarg som inte gillar att världen bara finns i den dröm