Nekromanti Hur växer en grupp?

owly

Veteran
Hej alla, till min stora glädje spelleder jag nu en rollspels grupp som efter två möten har växt till 6 spelare och det i en stad som saknar rollspelsförening. Jag veta att det är minst en till person som är jättesugen att börja om några månader men sex personer är min övre gräns för en spelgrupp. Samtidigt vill jag ju att fler blir rollspelsintresserade. Så jag behöver råd, hur ska jag göra? Hur låter man en grupp växa och när blir man en förening?

Unfair

Hero
1. Om det blir fler spelare än vad du är bekväm med (eller så att det drar ner på glädjen) så spela i två (eller fler) grupper, som eventuellt kan interagera med varandra eller byta spelare med tiden. Det gör jag.

2. En förening kräver om jag inte har fel bara två medlemmar: En ordförande och en kassör.

Petter42

Swordsman
Man måste vara minst fem personer, och styrelsen måste bestå av minst två personer (kassör+ordförande). Dessutom ska det finnas en revisor som helst inte ska vara med i föreningen och man måste hålla ett årsmöte(per år så klart).

Att dela gruppen är en bra helt acceptabel idé, och något jag funderat på med min grupp.

Möller

Hubert Hortlax
6-7 spelare är mer än nog för en förening, åtminstone om merparten är under 25.

En förening är trevligt då bidragen innebär spelinköp. Den är dock inte nödvändig om spelandet fungerar hemma hos folk.

Med så många spelare bör ni dela på er. Ha två eller fler pågående kampanjer. Fler än en spelledare för att dela ansvaret. Det kan vara svårt att sy ihop flera grupper så att alla får spela och ingen kampanj glöms bort, men det är givande att spela hyfsat regelbundet med många människor.

Unfair

Hero
Petter42 said:
Man måste vara minst fem personer, och styrelsen måste bestå av minst två personer (kassör+ordförande). Dessutom ska det finnas en revisor som helst inte ska vara med i föreningen och man måste hålla ett årsmöte(per år så klart).

Att dela gruppen är en bra helt acceptabel idé, och något jag funderat på med min grupp.
Tack för förtydligandet, jag har inte läst på det så exakt direkt (vår förening har -grovt uppskattat- drygt 80 aktiva medlemmar och det dubbla antalet lurkers).

Unfair

Hero
Dr. Destruktor said:
6-7 spelare är mer än nog för en förening, åtminstone om merparten är under 25.
Ah, detta fick mig att tänka på något som jag hört mummlas i krokarna. Sverok ändrar ju sina regler titt som tätt och från årsskiftet så tror jag att det kommer vara nödvändigt med minst 60% bidragsberättigade medlemmar, alltså folk under typ 21.

Jag reserverar mig för felaktiga siffror men ville bara informera om att det kan vara värt att kolla upp exakt ifall ni vill ha en förening.