Ska vi titta på ett par av de första svar några nya forumiter fick?
Jonas Karlsson
Jag ser honom idag som en mycket viktig wrnu-forumit; dels med hans stora kunskaper och insikt om amerikanska indierollspel, dels för att han har en väldigt mjuk och trevlig ton på forumet. Bemöttes han annorlunda när han var en gröngöling?
Det
första svaret var ett responsinlägg från Han. Jonas Karlsson hade skrivit dogmaspelet Tempora, och eftersom dogmaspel tar tid att läsa igenom kunde man kanske misstänka att forumiter helt skulle ignorera det eftersom han var en nybörjare? Nej, jag vill mena att det här var ett mycket utförligt och respektfullt responsinlägg. (Han fortsatte med ett lika utförligt svarsinlägg till Jonas Karlssons andra dogmarollspel Skådespelet
Jonas Karlssons
andra inlägg var även det ett rätt långt inlägg, men återigen kommer svar från två gamla forumiter; Bastion och Dante, och båda är i min mening positiva och trevliga inlägg.
På bara en fem-sex inlägg så upplever jag att Jonas Karlsson känns som vilken annan toppforumit som helst.
---
MrG
Återigen en ny forumit som idag känns som en väldigt viktig forumit, med både ett annorlunda perspektiv och som representerar en del av rollspelshobbyn som inte är så utbredd på forumet. Dessutom är han en kul typ med spännande infall som inte följer trenderna i övrigt på forumet. Fick han ett taskigt bemötande på sina första inlägg?
Det
allra första inlägget fick visserligen inget svar, men innehöll heller inte någon fråga eller uppmaning till svar.
Det
första svaret kom från Snigel och är ett mycket trevligt svar i mina ögon. Både uppmuntrande och intresserat. Ett jätteschysst svar.
---
Ska vi kolla en lite äldre forumit då?
Lindenius. Numera en skön forumit som lyckats hitta sin egen nisch (stavning?) genom att profilera sig på ett särskilt sätt; som retorisk akademiker; och som både kan skoja med bilden av sig själv samt använda sina kunskaper för att tillföra med något eget i diskussionerna. Men hur bemöttes han som grisodlare?
Han började med att skriva en helt egen
tråd, och den fick massor med svar. Även om några forumiter började med en liten utvikning om Nobilis, så anser jag att man i huvudsak ansträngde sig för att ge väldigt konkreta svar på frågan. Krille berättar om John Wick på sådant sätt att Lindenius skall förstå utan att behöva klicka på någon länk - vilket jag tycker är en bra service mot en nybörjare. Även om tråden tangerade saker som "är rollspel utan regler verkligen ett rollspel" och kobolderi så tycker jag att den ändå hålls rätt koncentrerad kring just Lindenius utan att dra iväg till någon intern diskussion mellan erfarna forumiter som dränker ursprungsfrågan. En bra tråd, helt enkelt, med bra svar.
Strax efteråt ställde Lindenius en "personlig" fråga till Krille om Västmark - på ett så försiktigt sätt att det klart framgår att han fortfarande var en n00b - men även
detta inlägg tycker jag bemöts mycket sakligt och trevligt. Vulf dyker exempelvis in och poängterar att man bör nämna att Västmark redan var någorlunda etablerat när det trycktes, just för att ge lite extra information till Lindenius som kanske inte visste detta. Schysst helt enkelt.
---
Utifrån detta lilla ovetenskapliga test bedömer jag att de forumiter som är
så trevliga att de med tiden blir självklara delar av forumet, de är också så trevliga att de får ett schysst bemötande från början.
Kan någon ge exempel från verkligheten som motsäger detta?