Nekromanti Hur vi bemöter nybörjare

Organ

Out of time, out of mind
Hur vi behandlar nyanlända är något som tagits upp tidigare och en del har tyckt att vi är ganska ovälkomnande mot dessa. Exakt vad det första svar de får har för ton varierar naturligtvis med vem de har turen/oturen att springa på men jag tycker att vi rent generellt ändå är ganska OK på det. Personligen så är jag mycket mer försiktig när jag vet att jag har med en ultra-grisodlare att göra. Jag försöker svara snabbt, trevligt och välkomnande, allt för att nybörjaren ska känna sig hjälpt och framförallt vilja stanna kvar. Ett trick jag använder för att involvera dem är att jag försöker få med någon slags fråga till dem (dessutom en de ska kunna besvara) i svaret så att de får en naturlig anledning att göra ett inlägg till.

Så, hur gör ni? Svarar ni på ett annorlunda sätt om det är på någons första inlägg eller om det är till någon ni kanske inte har haft så mycket med att göra tidigare men som ni vet i alla fall är hyfsat forumsaktiv?

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Så, hur gör ni? Svarar ni på ett annorlunda sätt om det är på någons första inlägg eller om det är till någon ni kanske inte har haft så mycket med att göra tidigare men som ni vet i alla fall är hyfsat forumsaktiv?
Naaee, jag tro bestämmt att jag svara som jag skulle svara vem som helslt faktsitk. Oavsett om det är en styck nybliven grisodlare eller om det vore Krille...
Den endda skillnaden isåfall är väll at amn vet mer vart gränserna går när det gäller de "äldre" här på forumet.

Rising

Vila i frid
Ska vi titta på ett par av de första svar några nya forumiter fick?

Jonas Karlsson
Jag ser honom idag som en mycket viktig wrnu-forumit; dels med hans stora kunskaper och insikt om amerikanska indierollspel, dels för att han har en väldigt mjuk och trevlig ton på forumet. Bemöttes han annorlunda när han var en gröngöling?

Det första svaret var ett responsinlägg från Han. Jonas Karlsson hade skrivit dogmaspelet Tempora, och eftersom dogmaspel tar tid att läsa igenom kunde man kanske misstänka att forumiter helt skulle ignorera det eftersom han var en nybörjare? Nej, jag vill mena att det här var ett mycket utförligt och respektfullt responsinlägg. (Han fortsatte med ett lika utförligt svarsinlägg till Jonas Karlssons andra dogmarollspel Skådespelet

Jonas Karlssons andra inlägg var även det ett rätt långt inlägg, men återigen kommer svar från två gamla forumiter; Bastion och Dante, och båda är i min mening positiva och trevliga inlägg.

På bara en fem-sex inlägg så upplever jag att Jonas Karlsson känns som vilken annan toppforumit som helst.

---

MrG
Återigen en ny forumit som idag känns som en väldigt viktig forumit, med både ett annorlunda perspektiv och som representerar en del av rollspelshobbyn som inte är så utbredd på forumet. Dessutom är han en kul typ med spännande infall som inte följer trenderna i övrigt på forumet. Fick han ett taskigt bemötande på sina första inlägg?

Det allra första inlägget fick visserligen inget svar, men innehöll heller inte någon fråga eller uppmaning till svar.

Det första svaret kom från Snigel och är ett mycket trevligt svar i mina ögon. Både uppmuntrande och intresserat. Ett jätteschysst svar.

---

Ska vi kolla en lite äldre forumit då? Lindenius. Numera en skön forumit som lyckats hitta sin egen nisch (stavning?) genom att profilera sig på ett särskilt sätt; som retorisk akademiker; och som både kan skoja med bilden av sig själv samt använda sina kunskaper för att tillföra med något eget i diskussionerna. Men hur bemöttes han som grisodlare?

Han började med att skriva en helt egen tråd, och den fick massor med svar. Även om några forumiter började med en liten utvikning om Nobilis, så anser jag att man i huvudsak ansträngde sig för att ge väldigt konkreta svar på frågan. Krille berättar om John Wick på sådant sätt att Lindenius skall förstå utan att behöva klicka på någon länk - vilket jag tycker är en bra service mot en nybörjare. Även om tråden tangerade saker som "är rollspel utan regler verkligen ett rollspel" och kobolderi så tycker jag att den ändå hålls rätt koncentrerad kring just Lindenius utan att dra iväg till någon intern diskussion mellan erfarna forumiter som dränker ursprungsfrågan. En bra tråd, helt enkelt, med bra svar.

Strax efteråt ställde Lindenius en "personlig" fråga till Krille om Västmark - på ett så försiktigt sätt att det klart framgår att han fortfarande var en n00b - men även detta inlägg tycker jag bemöts mycket sakligt och trevligt. Vulf dyker exempelvis in och poängterar att man bör nämna att Västmark redan var någorlunda etablerat när det trycktes, just för att ge lite extra information till Lindenius som kanske inte visste detta. Schysst helt enkelt.

---

Utifrån detta lilla ovetenskapliga test bedömer jag att de forumiter som är trevliga att de med tiden blir självklara delar av forumet, de är också så trevliga att de får ett schysst bemötande från början.

Kan någon ge exempel från verkligheten som motsäger detta?

MrG

Swashbuckler
Jag var lite skeptisk innan jag reggade mig här, då intrycket vid en första annblick verkade vara mycket system som jag inte var intresserad av... men samtidigt dök det upp ett par intressanta trådar och flera trevliga typer hade hintat om att jag borde ge rollspel.nu ett test (tobias och Olle är nog främsta anledningarna som folk som jag litade på skulle kunna ha smak).

Hade ett par trevliga första intryck (bla pm-hälsning att det ju var tiden att jag dök upp :gremwink:). Men hade också rätt tidigt en dust för att jag försvarade något friformigt och mötte en del fikonspråk (fisktank minns jag som första begrepp någon slängde sig med, som jag aldrig stött på innan). Men jag stannade ju så det kan inte varit så hemskt :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
Fast var inte vi tre som du nämner i exemplet ganska gamla när vi började? Jag kan tänka mig att det är skillnad att regga sig som 28-åring eller 14 år yngre.

//erik. som när han tänker efter ser ett ganska stort samband mellan antalet inlägg och ålder

Rising

Vila i frid
Jag kan tänka mig att det är skillnad att regga sig som 28-åring eller 14 år yngre.
Ah, yes, här svarade jag bara på hur vi är mot "nyanlända".

Mot ynglingar (förutom Mogge, som var unik när han var liten knodd) är det nog mer skiftat. Det finns de som blivit rätt hårt sågade på en gång, och andra som fått supervänlig respons. Det beror mer på hur man mår när någon kommer och skriver "ja ha spela D&D tudvang!!!111 D e knäsh att de inte fins ävetyr på hemsidan!!!!11 Kan nogon hjelpa?" Om man inte är irriterad så skriver man något schysst, medan man andra gånger kanske är rätt raljant.

Gordeg

Hero
Det är en bra och viktig frågeställning. Flera av mina spelkompisar har varit inne på forumen och ströläst, några har reggat sig, men bara en har fortsatt vara aktiv på forumen. Det är någonting med den interna stämningen här som gör att det bara är ett fåtal som känner sig välkomna.

Ett fel som kanske smyger sig in är att tänka på grisodlare som just "grisodlare". Jag betraktar forum-fu som en tränad färdighet, och en ny användare kan ha spelat rollspel i 15+ år men samtidigt vara ovan vid att formulera inlägg, och därför kanske kan misstas för en nybörjare. Om en sådan användare blir bemött som en rookie blir han/hon antagligen ganska avtänd.

En annan sak som visserligen inte är ett fel men som sätter ganska tydlig prägel på rollspel.nu är att det märks tydligt när folk känner varandra IRL. Det förstärker känslan av att detta (som Rising konstaterat) är en community. En community med gruppdynamik liknande en bekantskapskrets. Det är inte lätt för en ny person att känna sig som en del av den bekantskapskretsen.

Som svar på frågan hur jag svarar på någons första inlägg säger jag att jag svarar på samma sätt som jag skulle svara någon som skrivt flera hundra inlägg tidigare. (Åtminstone vill jag att det ska vara så.) Hoppas att min självbild inte är alltför skev.

Gordeg

Organ

Out of time, out of mind
Bra exempel. Fast jag tycker du skjuter lite vid sidan av målet. De formumiter du räknade upp har från första stund bidragit med välskrivna och genomtänkta inlägg och de som gör det mottas nästan undantagslöst positivt av resten av användarna. Fast långt från alla användare, och i synnerhet inte en färskreggad grisodlare, är lika vältaliga. Det handlar bitvis, antar jag, en viss scenskräck, man vet inte riktigt vad som förväntas av en och insikten om att det man skriver potentiellt kan läsas av tusentals personer kan verka rejält hämmande på vissa. Det handlar även om att ju mer man engagerar sig i forumet desto mer lär man sig. Det kan ta ett tag för vissa att bli slipade forumiter och svänga sig med begrepp och idéer som fisktankar och fudgetärningar, och att förstå vad någon menar när denne säger "Hmm.. det är lite forge-tänkande över nya utgåvan av spelet X". Personligen har jag växt enormt, både som spelare, spelledare och äventyrssnickrare under min tid här. När jag tittar på en del inlägg jag gjorde 2001 så är det inte för inte jag tycker att jag verkligen gjorde skäl för epitetet grisodlare. :gremblush:

Så, hur bra är vi egentligen på att välkomna de användare som hittat till wrnu genom att googla på "rollspel"+"kragg"+ "sketa stort svärd"?

Utifrån detta lilla ovetenskapliga test bedömer jag att de forumiter som är så trevliga att de med tiden blir självklara delar av forumet, de är också så trevliga att de får ett schysst bemötande från början.

Kan någon ge exempel från verkligheten som motsäger detta?
Jag håller med om att ovanstående är sant, men att det också krävs att man bidrar för att per automatik tas emot med stora famnen. Problemet är hur vi ska få alla andra nybörjare att även de känna sig välkomna. Jag har inga konkreta exempel att komma med men det har hänt att någon gjort ett entusiastiskt men oegenomtänkt förstainlägg och aldrig kommit så långt som att göra ett andra, pga att någon svarat lite väl syrligt.

Idéer någon?

/Anders

MrG

Swashbuckler
Förresten, kom på en annan trevlig grej ifrån början. Under min första dust fick jag ett PM från någon (minns inte vem) som var lite kollektivt ursäktande för folk sätt att uttrycka, innehöll ett välkommen till forumet och lite tips om att vissa mest orerade och kunde tas med en nypa salt :gremwink:

Det var kanon att få en sån uppmuntran som ny på forumet och så här i efterhand ett stort TACK till den som skickade det PMet!