Hur viktigt är det att upptäcka en gammal värld i fantasysettings?

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Ja, och inte sällan bor de i faktiska ruiner. Vid något tillfälle när befolkningen sjönk så var ju stora delar av Rom ruiner medan folk bodde i 30% eller så av byggnaderna. Jag var i en stad i Indien där det var samma sak. Rätt fascinerande. Vi har ju även en liknande utveckling idag på flera håll i världen.
Just det här är en viktig del av den romantiska grunden till fantasy - 17- 1800-talets landskapsmålningar av övergivna ruiner i rom. Det var ju en hel genre.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
?? (bodde i Edinburg två år.... gamla hus i Old Town, och fake-ruiner på Calton Hill, men känner inte igen ruiner folk bor i).

Split däremot :)
Och Gent, förresten, där de började röja lite i en slum och upptäckte att den var uppbyggd runt det gamla greveslottet. Grymt coolt.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
?? (bodde i Edinburg två år.... gamla hus i Old Town, och fake-ruiner på Calton Hill, men känner inte igen ruiner folk bor i).

Split däremot :)
Old town är byggd på ovanpå den medeltida staden (ungefär). De bor inte i ruinerna - men "grottorna" (alltså gatorna och husen) finns kvar under staden.

Det var bara ett exempel på att levande civilisationer också innehåller ruiner efter sig själva - mitt i städerna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Old town är byggd på ovanpå den medeltida staden (ungefär). De bor inte i ruinerna - men "grottorna" (alltså gatorna och husen) finns kvar under staden.

Det var bara ett exempel på att levande civilisationer också innehåller ruiner efter sig själva - mitt i städerna.
Jo, jag vet, det är lager på lager. Och grymt coolt. Reagerade mest på "ruiner"
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Skara, där jag gick i gymnasiet, är samma sak. Det är en så gammal stad att man inte vet hur gammal den är. Men man har hittat skelett från både pesten, stormaktstiden, vikingarna och "odefinierat skitlänge sedan" när man grävt där. Men det är väl tidigmedeltid som är Skaras glansperiod, om man ska säga något. Jag har hört att det är en av två städer i Sverige som fortfarande har ett intakt, helt medeltida gatunät. Den andra är Visby. Det går knappt att bygga i centrum pga. all bråte de hittar när de gräver för att lägga grunden.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,299
Skara, där jag gick i gymnasiet, är samma sak. Det är en så gammal stad att man inte vet hur gammal den är. Men man har hittat skelett från både pesten, stormaktstiden, vikingarna och "odefinierat skitlänge sedan" när man grävt där. Men det är väl tidigmedeltid som är Skaras glansperiod, om man ska säga något. Jag har hört att det är en av två städer i Sverige som fortfarande har ett intakt, helt medeltida gatunät. Den andra är Visby. Det går knappt att bygga i centrum pga. all bråte de hittar när de gräver för att lägga grunden.
Det är likadant med de flesta andra gamla städer. De är primärt byggda ovanpå rester av äldre versioner av staden.
 

vonVogel

Veteran
Joined
31 Aug 2020
Messages
26
Mycket intressanta svar och flera av dem inspirerande.
Jag gillar bl.a. tanken med att ha flyttat in i en gammal övergiven stad som sedan kan användas som äventyrsplats. Källare, gamla palats och underjordiska valv att utforska bara ett stenkast bort!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Mycket intressanta svar och flera av dem inspirerande.
Jag gillar bl.a. tanken med att ha flyttat in i en gammal övergiven stad som sedan kan användas som äventyrsplats. Källare, gamla palats och underjordiska valv att utforska bara ett stenkast bort!
Ja, eller att de aldrig flyttade till att börja med. Men i en värld där det faktiskt finns oknytt, monster och vandöda så finns det ju ingen anledning för vanligt folk att undersöka dem. Det sägs inte att det spökar i de gamla ruinerna, man vet att det gör det!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Ja, eller att de aldrig flyttade till att börja med. Men i en värld där det faktiskt finns oknytt, monster och vandöda så finns det ju ingen anledning för vanligt folk att undersöka dem. Det sägs inte att det spökar i de gamla ruinerna, man vet att det gör det!
Bra perspektiv!

Det som är löjligt med gamla ruiner och annat är när det liksom låter som att "det finns en äventyrsplats lagom långt från staden, och lagom bra för nybörjaräventyrare, där det finns lite monster och skatter... alltid funnits... alltid kommer finnas", ungefär som något dataspel där allt bara "spawnar" några minuter efter att det dödats.

Och så kan jag känna ibland i rollspelsäventyr: varför har ingen röjt ut den där gamla gruvan och bärgat guldet tidigare?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Ruiner från fallna civilisationer är en av de bästa troperna inom fantasy tycker jag, typ lika essentiellt som ett mord i en kriminalare.
För att det ställer så mycket frågor. Vilka var de som bodde där? Varför lämnade de platsen? Varför är platsen fortfarande övergiven? Osv osv
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,531
Bra perspektiv!

Det som är löjligt med gamla ruiner och annat är när det liksom låter som att "det finns en äventyrsplats lagom långt från staden, och lagom bra för nybörjaräventyrare, där det finns lite monster och skatter... alltid funnits... alltid kommer finnas", ungefär som något dataspel där allt bara "spawnar" några minuter efter att det dödats.

Och så kan jag känna ibland i rollspelsäventyr: varför har ingen röjt ut den där gamla gruvan och bärgat guldet tidigare?
Därför är jag ofta för att de dungeons som finns är något som hänt i närtid. En galen magiker som förra veckan exploderade monster över hela sitt torn, och ingen har vågat gå dit än. Ett rövarband härjar i området, och ingen stark nog har lyckats utmana dem i deras fäste än. En fängelserevolt har tagit över lokala borgen och ingen har kunnat ta sig in i borgen än. Etc.

Däremot är ju guldrush ett väldigt underskattat koncept i rollspel. Det är en fet anledning till att mängder med äventyrare av olika slag kan samlas på samma ställe och alla leta efter samma sak. Jag har använt det några gånger - en megadungeon proppfull med magiska pryttlar och monster har upptäckts, eller kungens son har kidnappats och förts bort till fjärran land. Varför skulle RP vara de enda som gör ett försök? Det kan gott bli tältstäder runt dungeonens mynning, fyllda med folk som reparerar vapen, säljer käk, facklor och den obligatoriska 10-fotspålen. Utöver alla äventyrare förstås.

Nu senast när vi spelat HT i den enorma skogen Sorgeveden har incitamentet "Kronprinsen av Boktor har försvunnit, sågs senast i Sorgeveden, kunglig belöning utlovas" naturligtvis samlat massor med äventyrargrupper längs skogens färdleder. En enorm införsel av kapital har gett bygden ett rejält uppsving, men det är också krångel med sovplatser i husen och de olika nomaderna (skogsalver, orcher, etc) i skogen gillar inte att det är massor med folk som springer runt och snokar. Det är kul när en klassisk äventyrssetup tar ett varv till.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Jo, jag vet, det är lager på lager. Och grymt coolt. Reagerade mest på "ruiner"
Kan inte låta bli att nämna ett fantastiskt exempel från Rom (givetvis!): San Clemente al Laterano
En medeltidskyrka (1100-tal) byggd ovanpå resterna av en 300-talsbasilika (i nuvarande källaren), byggd på (nästa "källare") den gamla kejserliga gatunivån (första århundradet), där det under en period legat en Mitra-helgedom.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Ruiner från fallna civilisationer är en av de bästa troperna inom fantasy tycker jag, typ lika essentiellt som ett mord i en kriminalare.
För att det ställer så mycket frågor. Vilka var de som bodde där? Varför lämnade de platsen? Varför är platsen fortfarande övergiven? Osv osv
En av mina favvo-tropes oxå, helt klart. Det låter som en intressant men evt jobbig utmaning att jobba utan den!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
Kan inte låta bli att nämna ett fantastiskt exempel från Rom (givetvis!): San Clemente al Laterano
En medeltidskyrka (1100-tal) byggd ovanpå resterna av en 300-talsbasilika (i nuvarande källaren), byggd på (nästa "källare") den gamla kejserliga gatunivån (första århundradet), där det under en period legat en Mitra-helgedom.
Mamma tog mig dit när jag gick i åttan. Fortfarande ett starkt minne.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,062
- Bosra i Syrien. Gamla staden är återanvända antika ruiner. Coolast av allt är mamluckfortet, som i själva verket är en antik teater med fortifikationer utåt.
- Famagusta på Cypern. Gamla staden är en salig blandning av ruiner, framförallt av gotiska kyrkor och venetianska befästningsverk, och nedgångna moderna byggnader. Bredvid ligger även distriktet Varosha, den ökända spökstaden som var 60 och 70-tals jet set resort innan cyperns delning.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Det som är löjligt med gamla ruiner och annat är när det liksom låter som att "det finns en äventyrsplats lagom långt från staden, och lagom bra för nybörjaräventyrare, där det finns lite monster och skatter... alltid funnits... alltid kommer finnas", ungefär som något dataspel där allt bara "spawnar" några minuter efter att det dödats.

Och så kan jag känna ibland i rollspelsäventyr: varför har ingen röjt ut den där gamla gruvan och bärgat guldet tidigare?
Att de närbelägna äventyrsplatserna är lämpliga för nybörjare är ju ett klassiskt sätt att göra platsen mer tillgänglig. RP kan dra sig tillbaks till en stad/by vid behov utan långa och farliga resor. Om man vill kan man ju som SL ta vilken trope som helst och vända på den, men då måste man få spelarna att förstå det eller förklara det i spelet så att inte RP går åt för att spelarnas förvätningar har slagits på ända. Om man inte tycker att vara sadist är kul.

Att inte platser rensats ut före RP kan ju ha massvis med förklaringar om man som SL tänkt på det. (Man behöver ju inte tänka när man gör äventyr heller om man inte vill, eller så har man tänkt att det ska vara lite mer rakt på och att eftertanke är tråkigt.)
För den som vill ha idéer: Lagen kan förbjuda det (men man kan få tillstånd för en viss kostnad och en viss del av fynden ska gå till staten), vidskepelsen kan vara stark nog (tidigare försök har bara resulterat i död, nån har misstaget ett snällt spöke för en dödsgast eller liknande tokfarligt), det är tillräckligt farligt för normalt folk (folk som hellre vänder lera och lever än att chansar på att bli rik med stor chans att bli död föredrar säkerheten, det finns ingen riktig militär eller liknande, eller folk vågar inte), platsen är vanligtvis skyddad annat än vid vissa tillfällen.
Om det är en tom gruva med guld så borde den vara bärgad om folk känner till den, men om det är nåt som man snubblar över ute på en resa är det en annan sak.

Om man som spelare råkar ut för en massa troper som får en att fundera så får man antingen prata med SL, eller föregå med gott exempel och spelleda nåt mer genomtänkt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Att inte platser rensats ut före RP kan ju ha massvis med förklaringar om man som SL tänkt på det.
Medhåll! Jag tänker dessutom att det är något man kan ha i åtanke när man designar själva världen och kampanjen, inte bara äventyret.
  • De gamla ruinerna kan bara öppnas och utforskas av de som har Märket – ett speciellt födelsemärke som återkommer med några generationers mellanrum. Rollpersonerna har nu blivit tillräckligt gamla för att Märket ska kunna aktiveras – och därmed kan de urtforska djupen som stått urörda i århundraden.
  • De kan bara öppnas om man har en speciell kristall/medaljong/dikt/könssjukdom och vad det nu är har rollpersonerna skaffat sig tidigare i kampanjen (eller i en sammanfattad prolog).
Överlag tänker jag att man nog vinner en del på att tänka på "amen tänk om ALLA gör som rollpersonerna, eller redan har gjort det". Det kan finnas tusen skäl till varför ingen tidigare gjort det rollpersonerna gör. Ibland är någon först – annars hade hela världshistorien hänt samtidigt =)
 
Top