Dem du verkligen måste döda är vännerna du träffade längs vägen.Det är inte nog att döda allt i världen om du inte lyckas döda allt inom dig själv.
Dem du verkligen måste döda är vännerna du träffade längs vägen.Det är inte nog att döda allt i världen om du inte lyckas döda allt inom dig själv.
Och Buddha om du träffat honom längs vägen.Dem du verkligen måste döda är vännerna du träffade längs vägen.
"Och på en sträcka var det bara ett par fotspår i sanden. Vet du vad varför, fader?"Och Buddha om du träffat honom längs vägen.
Ligger något i det.Man vinner AD&D1ed när man nått namngrad, rensat ett grevskap och etablerat ett fäste/kloster/magikertorn/tjuvgille.
Man vinner D&D om du köper rätt lott. Vill du vara säker på din sak köper du flera lotter.Så hur vinner man D&D?
Den som spelar närmast RAW vinner. Man ska spela rollspelet som det är skrivet. Allt annat är ju egna rollspel man hittat på. För de individuella äventyren gäller att lösa/besegra det som konstruktören säger man ska göra.Immortals vinst kriterium är dumt men inte lika dumt som ”Om man har kul”. Det är kul att spela Mario också men du vinner när du spöar Bowser.
Så hur vinner man D&D?
Mitt svar: Du vinner D&D när du dödat den coolaste fienden i kampanjvärlden och nått max leveln.
Om man nådde max level som Immortal men ville nå ännu högre så skulle karaktären återfödas som en dödlig på level 1 igen. Sedan måste man göra om processen en gång till, hela vägen till max Immortal level igen. Då har man vunnit spelet.Ända sedan Original Dungeons & Dragons släpptes 1974 har spelet varit en ständig kamp mellan spelare och konstruktörer.
Gary Gygax klagade på detta redan på 1970-talet - att spelarna hela tiden ville ha mer saker: nya monster, nya magiska föremål, nya klasser, regler för högre levels, nya dungeons, nya kampanjer.
Se på boxarna i BECMI:
B som i Basic: level 1-3.
E som i Expert: level 4-14.
C som i Companion: level 15-25.
M som i Master: level 26-36.
I som Immortal: rollpersonerna blir odödliga hjältar som slåss mot gudarna.
När rollpersonerna till slut sprungit upp på Olympens top, som en Rocky-kopia, ställer sig spelarna frågan: "vad gör jag nu?"
Varpå konstruktörerna reser sig upp och säger: "okej, ni vinner, vi orkar inte göra mer boxar nu"
P.S.
För säkerhets skull: jag är ironisk...
... iallafall HOPPAS jag att jag är ironisk.
Det låter snarare som om man har förlorat spelet om det händer.Man vinner när man power-gamer-optat sin karaktär till en nivå där hela spelet känns meningslöst.
You get hooked on playing rpgs, realise there are better games, stop playing D&D and start playing these instead. Bonus points if you convince your buddies to play more fun games too (with you).Så hur vinner man D&D?
QFTDet gör du inte men du förlorar om du dör.
Du vinner om du klarar äventyrets målsättning utan att du och din grupp dödat något.Dem du verkligen måste döda är vännerna du träffade längs vägen.