JohanL
Champion
- Joined
- 23 Jan 2021
- Messages
- 7,761
Överlag är Symbaroum mycket solitt utfört i regelmekaniken. Men jag har verkligen studsat på hur XP-kostnaden (och kostnad i chargen) för Förmågor ser ut.
Förmågor känns grovt räknat lika bra i varje nivå - nivå två är en grovt och genomsnittligt sett en ungefär lika stor förbättring gentemot nivå ett som nivå ett är gentemot att inte ha Förmågan alls. Det kan vara saker som +1/+2 /+3 eller 1t4 / 1t6 / 1t8 (där nivå ett till och med är bättre), eller mer specifika förmågor där det tenderar att vara ungefär lika mycket uppköp på samma vis.
Men samtidigt ökar kostnaden för att skaffa sig förmågan triangulärt - första nivån kostar 10 XP, andra nivån kostar 20 XP till (så sammanlagt 30 för bägge), och tredje nivån 30 XP (för en totalkostnad på 10 + 20 + 30 = 60 XP). Det här känns jättekonstigt - eventuellt är en nivå tre-förmåga inte sällan litet bättre än en nivå ett-förmåga, men aldrig tre gånger så bra. Effekten av det blir att den som vill bygga en effektiv rollperson (eller "minmaxa" om du inte tycker om sådant) kommer att köpa massor med spridda nivå ett-förmågor eftersom de är mycket mer prisvärda. Och det kan väl inte vara ett design goal?
Är det här bara jag? Det känns som att 10 / 10 / 10, eller om man är konservativ, 10 / 15 / 20, skulle vara en mycket vettigare prissättning än 10 / 20 / 30, så att man slipper den sortens effekter?
Förmågor känns grovt räknat lika bra i varje nivå - nivå två är en grovt och genomsnittligt sett en ungefär lika stor förbättring gentemot nivå ett som nivå ett är gentemot att inte ha Förmågan alls. Det kan vara saker som +1/+2 /+3 eller 1t4 / 1t6 / 1t8 (där nivå ett till och med är bättre), eller mer specifika förmågor där det tenderar att vara ungefär lika mycket uppköp på samma vis.
Men samtidigt ökar kostnaden för att skaffa sig förmågan triangulärt - första nivån kostar 10 XP, andra nivån kostar 20 XP till (så sammanlagt 30 för bägge), och tredje nivån 30 XP (för en totalkostnad på 10 + 20 + 30 = 60 XP). Det här känns jättekonstigt - eventuellt är en nivå tre-förmåga inte sällan litet bättre än en nivå ett-förmåga, men aldrig tre gånger så bra. Effekten av det blir att den som vill bygga en effektiv rollperson (eller "minmaxa" om du inte tycker om sådant) kommer att köpa massor med spridda nivå ett-förmågor eftersom de är mycket mer prisvärda. Och det kan väl inte vara ett design goal?
Är det här bara jag? Det känns som att 10 / 10 / 10, eller om man är konservativ, 10 / 15 / 20, skulle vara en mycket vettigare prissättning än 10 / 20 / 30, så att man slipper den sortens effekter?
Last edited: