Bara hästar.
Jag har spelat riddare i Eon, under en SL som gärna lade lite tid på realism. Så.. jag hade en häst.
Men hästen rider man ju inte på, den behöver ju vara utvilad om det blir strid. Så man har en ridhäst också. Ridhästen orkar naturligtvis inte bära något mer än en riddare, så man behöver en packhäst för att bära riddarens rustning och vapen. Dessutom behöver man en packhäst för att bära lägerutrustning samt mat åt riddaren och hans väpnare, för riddaren skall väl knappast klä sig själv. Väpnaren behöver en häst.
Vidare är det bara vildhästar som äter kottar och bär i skogen, tamhästar äter foder som köps säckvis i djuraffärn, får de inte foder dör de en kvalfylld svältdöd redan samma kväll. En packhäst orkar bära två säckar foder, en säck innehåller nog med mat för en häst i fem dagar, så en packhäst orkar bära tio hästdagar med mat.
Två packhästar med foder ger därför tjugo hästdagar mat, eller nog för att riddaren och hans väpnare skall kunna vara på resande fot i tre dagar, om de inte märker avrundningen till deras nackdel, om de skulle göra det så dör en av hästarna knall fall på eftermiddagen den tredje dagen i sviterna av foderbrist, om man är taktisk och ser till att en häst ensam får bära matförlusten, fördelar man maten jämnt så dör naturligtvis samtliga hästar.
Det var väl att min riddare hade goda färdighetsvärden i Räkning, för att beräkna foderåtgång under sällskapets resor var i sanning en utmaning.