Kul fråga!
Det är först nyligen (well, senaste åren) som jag insett att hästar inte är de evighetsmaskiner jag alltid behandlat dem som. Nu har frågan inte dykt upp i spel för mig sen dess, men i princip har jag bestämt mig för att låta hästar vara bra till två saker: dragdjur eller fortskaffningsmedel för dagsutflykter.
Alltså att man kan rida järnet i typ en dag, vilket drastiskt utökar RPs eller SLPers dagsmarschräckvidd från en fast punkt (om RP har ett basläger, eller för soldater att rida ut och hjälpa byar). Så kan man ju så klart rida hästen i marken om det krisar i vilket fall jag tänker mig typ ett uthållighetsslag om dagen - misslyckas det så dör hästen.
Andra husdjur som hundar är lite bökigare, och lätta att glömma bort. Mitt råd här är att använda dem som SL så mycket som möjligt. Om RP träffar på en riktigt slemmig och hemsk person, understryk detta genom att hunden börjar morra. Är det en riktigt godhjärtad person - låt hunden gå gå fram och sniffa och vifta på svansen. Låt hunden varna för faror ibland. Använd husdjuret som en källa till problem: vakthundarna hade kanske tollererat människor, men går till anfall eftersom det är en hund med. Ni ska klättra upp för ett rep - hunden då? Och då menar jag att planera in det här redan vid äventyrsförberedelserna. Här är det dock viktigt att ha lite fingertopskänsla så man inte börjar bestraffa RP för att de har ett husdjur omotiverat! När RP själva skapar problem för sig genom att ha en hund med sig så är allt lungt, men ta det lugnt med att skapa situationer enkom för att skapa husdjursproblem.
Men i grund och botten: använd husdjuret som ett verktyg för att kommunicera saker om världen till spelarna, och använd husdjuret för att skapa utmaningar. Hund eller liten robot är de vanligaste husdjuren i grupper jag spelat i, men beroende på djur får man ju fundera lite på hur man kan använda dem.
Men håll också i åtanke vem som har husdjuret och vad det är. En rangers tama varg borde exempelvis förstå sig på jakt, och sålunda knappast börja skälla eller på annat sätt avslöja sig när man smyger sig på fiender. Däremot kommer den kanske vara aggresivare mot andra djur i mer avslappnade situationer. En adelspersons handväskehund å andra sidan skulle kunna börja skälla både i tid och otid.