Nekromanti Hushåll i min värld!

antorax

Swordsman
Hejsan,
Jag hade en liten tanke om hur världen skulle vara strukturerad. Det är en fantasyvärld, low, rätt mkt nordisk inspiration.

Jag tänkte att det vore smart om man delade upp familjerna och sånt i "hushåll". Jag vet dock inte hur stort ett hushåll skall vara. Varje hushåll har liksom en gård (om de inte bor i någon stad) som innefattar ett boningshus, någon visthusbod och kanske en lada eller något liknande.

Men hur många finns det i ett hushåll då? Det är ju mannen och hustrun, ev mannens föräldrar (ifall han är det äldsta sonen, då det är det den äldsta sonen som ärver gården vanligast), barnen, vet inte hur många barn man hade i snitt på medeltiden, men det var väl en hel del. Utöver detta så har man väl pigor och drängar. Så hur många tror ni att det kan bli?

Tanken är att det skall vara enklare att räkna ut hur många som bor i byarna, räkna ut skatter, hålla koll på hur stora åkrar som byn borde ha och sådant. Men säg att det brukar vara runt ett dussin personer i varje hushåll så är det ju väldigt enkelt för sl att räkna ut hur många som bor i byn om han vet ungefär hur många hushåll som det finns där.

Förstår ni? Jag tror att jag yrade till det lite men...

Johan K

Gammal & dryg
Så hur många tror ni att det kan bli?
Jag skulle gissa på att det kan bli på ett ungefär13-15 personer som bor där. Om man nu räknar in alla som bor där.
Låter det logiskt ??

Dimfrost

Special Circumstances
Du har rätt vettiga tankar om hur ett hushåll är uppbyggt, men:

Tanken är att det skall vara enklare att räkna ut hur många som bor i byarna, räkna ut skatter, hålla koll på hur stora åkrar som byn borde ha och sådant. Men säg att det brukar vara runt ett dussin personer i varje hushåll så är det ju väldigt enkelt för sl att räkna ut hur många som bor i byn om han vet ungefär hur många hushåll som det finns där.
Behöver du verkligen veta sånt? Tänker du dig att alla dina spelare ska vara bönder, alternativt länsherrar som sitter och räknar på hur mycket skatt de ska driva in? För annars tycker jag att allt sådant här är fruktansvärt ointressant och tråkigt. Hur många invånare en by har, hur stor del av landet som är uppodlat, ens hur många och hur stora städer det finns tycker jag inte har något att göra i ett rollspel.

/Dimfrost

Illern

koppariller
Jag instämmer i att man bör ställa sig frågan om det behövs men det kan vara rätt intressant om man t.ex. är ett antal militärtribuner som fått i uppdrag att slå ned ett uppror eller omlokalisera ett områdes befolkning eller bara ska lyckas hålla sina kohorter vid liv på det som finns i området så i en given kampanj tycker jag det definitivt kan ha sin plats.

Jag tycker hushållsenheteerna är en bra idé som jag använder själv. Vill man göra det hela lite intressantare kan man fundera på om det är olika i de övre och undre skikten (i Rom ville gärna de rika leva i storfamiljer medan fattiga böönder inte hade råd att försörja fler personer än en ''kärnfamilj'' på sin mark) eller om det skiljer sig åt inne i storstäderna och på landsbygden.
Relevant blir förstås också hurdaan inställningen till sex och preventivmedel är. Sysslar man med familjeplanering eller ej?

antorax

Swordsman
Svara både dig och dimfrost med detta inlägg... för det första så tycker jag personligen att det är intressant, och så kommer kampanjerna i min värld antagligen vara low och handla om ett baroni el om en by, så då vore det nog rätt bra att veta.

Barnafödelseplanering? hmm... ja tror knappast att de har det. men det är klart om de märker att de för för många barn så slutar de väl, eller håller inte på lika mkt... dock så skall det finns magier och "böner" som gör så att man inte kan få barn på typ en månad eller ett år typ...

Men i största allmänhet så tror ja att det blir en hel del barn... men jag vet inte hur många som dör under uppväxten. Saken är också den att jag hade tänkt att världen skall vara relativt våldsam, iaf jämfört med vår medeltid. Det skall nämligen finnas en del vättar och troll som mer än gärna äter människor.

Phelan

Hero
Ett existerande rollspel som jag vet att det har gjorts mycket detaljbeskrivningar till, med byar, skatter osv är Harnmaster. Så, om du vill slippa mycket hästjobb kan du ju kika lite på det.

Mvh / Phelan

Jambu

Swordsman
Jag tror att det ofta var så att man hade "besökare" från andra städer som ofta stannade i flera år. Dessa kunde vara mer eller mindre omtyckta (de kanske bodde där eftersom hushållets familj är skyldig hans familj en massa pengar/tjänster).

Jag vet inte hur det fungerar med skattsystemet och så, men det var bara en tanke som jag kom på när jag läste tråden...