"Hade det varit ett enstaka rum hade jag troligtvis gjort en teckning, men nu rördet sej om en väldig massa ritningar och dylikt. Vad som går fotast att göra är jag osäker på, men jag gissar att det är lättare att fixa ritningar. Finns det rentav något program man kan göra dessa i?"
Då är ritningar lämpligast. Jag har för mig att Ikea har ett inredningsverktyg på sin hemsida man kan ladda ner gratis och bygga rum där man kan sätta ut möbler och liknande. Jag vet inte om man kan göra byggnader med mer än ett rum dock... Förmodligen inte...
Hade det varit upp till mig så hade jag gjort det enkelt för mig i valfritt ritprogram och skapat olika "rutor" med allt som jag skulle behöva på de olika ritningarna; tom golvruta, lodrät bokhylla i högerkant, vågrät bokhylla i nederkant, cirkelrunt bord, golvlampa, säng osv, och när jag hade alla rutor klara så skulle jag "plocka och släppa" dem i olika kombinationer för att skapa många ritningar med enhetlig design. Ungefär som när man bygger upp locations i ett "gör ditt eget rollspel"-konstruktionsprogram. Nackdelen är att alla rutor måste vara lika stora, så det blir lite stelt om man väljer stora rutor alternativt plottrigt om man arbetar i en liten skala. Fördelen är att man lika gärna kan göra rutorna i photoshop och då få ett lite ballare utseende än vanliga husritningar.
/Riz