Nekromanti Huskartor

Mask_UBBT

Hero
Mycket kort fråga;

Om man ska göra en hus/rumskarta över ett modernt hus till ett spel, var är egentligen det bästa? En karta som de som mäklare har +möbler, eller en tecknad bostad med exempelvis bananskal och sprickor i väggarna...

/Mask

Rising

Vila i frid
Det tycker jag beror lite på vad man ska göra i byggnaden.

Stora byggnationer (borgar och dungeons) tycker jag mår bra av simplare, mer stilistiska kartor medan små bostäder (kentaurens hus i Döda Skogen) gärna kan få ha en del hemtrevliga, plottrade detaljer på sin karta.

Målet är ju alltid att man ska få med vad som är viktigt. I ett stort komplex är det viktigaste hur de olika rummen är kopplade till varandra, och man behöver enbart sätta ut de största och viktigaste möblerna (om ens det), medan det i ett litet hus är viktigare att försöka få fram en känsla och en mer detaljerad rumsbeskrivning.

Nu ser jag att du pratar om moderna hus, och då tycker jag att speltiden får avgöra. Ska man vara i huset länge och/eller besöka det flera gånger under äventyrets lopp - detaljera det som en teckning. Annars - stilisera det som en ritning.

/Rising

Troberg

Sinister eater
Tips

Gå in på en resebyrå och ta en packe kataloger så har du hur många hotellrumskartor som helst (och även en del små stadskartor). Eftersom hotellrum är en rätt typisk miljö i vissa typer av spel så kan det vara en bra resurs.

Zadrith

Hero
Det beror på hur bra man är på att rita dem

Om man är tillräckligt bra på att rita kartor tycker jag inte det skadar med mycket detaljer men kan man ändå inte se vad de föreställer så tillför de knappast någonting.

Mask_UBBT

Hero
"Nu ser jag att du pratar om moderna hus, och då tycker jag att speltiden får avgöra. Ska man vara i huset länge och/eller besöka det flera gånger under äventyrets lopp - detaljera det som en teckning. Annars - stilisera det som en ritning."

anledningen till att jag frågar är att jag håler på med ett tillägg till Kabal(SLP och platser), så jag ska inte själv bestämma speltiden. Om du minns så skulle kabal utformas för att spelarna och spellerdarna själva skulle pussla ihop världen, så de bestämmer själva hur vilktiga olika platser ska vara, och hur lång speltid som det ska röra sej om. Vissa av platserna kommer troligen besökas många, många gånger(som en RPs bostad etc.) medans vissa kanske bara kommer besökas vid ett eller två tillfällen(som en bank som ska rånas eller dylikt.). Jag har alltså ingen kontroll över hur länge de olika platserna ska vara i spel, och jag ska göra mååånga olika platser...

Hade det varit ett enstaka rum hade jag troligtvis gjort en teckning, men nu rördet sej om en väldig massa ritningar och dylikt. Vad som går fotast att göra är jag osäker på, men jag gissar att det är lättare att fixa ritningar. Finns det rentav något program man kan göra dessa i?

/Mask - har hittills 45 SPL som han skrivit till modulen, och har ett par hundra kvar att skriva (yieks!)

Pale Imp

Swordsman
Väggskal och bananer i sprickorna

Enligt mej finns det mycket liten mening med att rita ut bananskal och sprickor i väggen. det är ett spelmöte, inte en konstutställning, och om man vill ha bananskal och sprickor i väggen kan man tala om för spelarna att "På golvet ligger ett bananskal och i den närliggande väggen finns en spricka".

Sen tror jag också att det kan förstöra lite av spelarens egna bild av rummet de går in i om spelledaren redan ritat upp allting från bananskal och sprickor i väggen. När detta händer tenderar spelaren att bli uttråkad.

Rising

Vila i frid
"Hade det varit ett enstaka rum hade jag troligtvis gjort en teckning, men nu rördet sej om en väldig massa ritningar och dylikt. Vad som går fotast att göra är jag osäker på, men jag gissar att det är lättare att fixa ritningar. Finns det rentav något program man kan göra dessa i?"

Då är ritningar lämpligast. Jag har för mig att Ikea har ett inredningsverktyg på sin hemsida man kan ladda ner gratis och bygga rum där man kan sätta ut möbler och liknande. Jag vet inte om man kan göra byggnader med mer än ett rum dock... Förmodligen inte...

Hade det varit upp till mig så hade jag gjort det enkelt för mig i valfritt ritprogram och skapat olika "rutor" med allt som jag skulle behöva på de olika ritningarna; tom golvruta, lodrät bokhylla i högerkant, vågrät bokhylla i nederkant, cirkelrunt bord, golvlampa, säng osv, och när jag hade alla rutor klara så skulle jag "plocka och släppa" dem i olika kombinationer för att skapa många ritningar med enhetlig design. Ungefär som när man bygger upp locations i ett "gör ditt eget rollspel"-konstruktionsprogram. Nackdelen är att alla rutor måste vara lika stora, så det blir lite stelt om man väljer stora rutor alternativt plottrigt om man arbetar i en liten skala. Fördelen är att man lika gärna kan göra rutorna i photoshop och då få ett lite ballare utseende än vanliga husritningar.

/Riz

Sodivra

Champion
Med photoshop skulle man väl kunna lägga på skuggor också? Antar att det finns något script (eller vad det nu heter) för att skitsnabbt och enkelt göra det, och antar att det skulle se rätt snyggt ut också..

Mask_UBBT

Hero
"Fördelen är att man lika gärna kan göra rutorna i photoshop och då få ett lite ballare utseende än vanliga husritningar."

Förutsatt att man har photoshop :gremfrown:

Det blir nog ritningar, då jag inte orkar sitta och knåpa ihop en massa bilder... Då är det bara en fråga om HUR jag ska göra det...

/Mask

Sodivra

Champion
Jag kör på gimp.

www.gimp.org är gratis, och jag vet inte om det klarar lika mycket som Photoshop, det känns iallafall klurigare att leta fram funktionerna.. :gremwink:

Rising

Vila i frid
Gamla kvastar...

"Det blir nog ritningar, då jag inte orkar sitta och knåpa ihop en massa bilder... Då är det bara en fråga om HUR jag ska göra det..."

Här kommer en vild idé: Gör det i Excel!

Jag satt för ett tag sedan och gjorde ett värdshus, men skiten hängde sig när jag skulle spara. Sedan gjorde jag ett snabbt litet provisoriskt hus bara så att man kan se vad jag menade. (bifogad).

Excel är snabbt och bra, man kan arbeta i rutnät, vilket gör att det går hiskeligt fort om man bara vill kludda ut ett hus lite fort, och det har en massa inbyggda symboler som passar till det mesta.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
...kvistar ofta.

jag vet inte riktigt vad som e felet, men jag kan inte ladda ner filen. Datorn envisas bara med att ladda ner filer som heter download.php... skumt!

Annars kankse det kan vara en idé, jag får kolla upp det, annars kör jag nog med klipp och klistra i något program...

En sak som jag faktiskt inte tänkt på tidigare är frågan om man ska göra kartan väldigt stor eller väldigt liten? Mellantinget är nog att föredra, men vilket är egentligen mest... bra?

Sodivra

Champion
Fråga inte mig.. [ANT]

Det skrevs för linux dock, så det behövde konverteras till Windows anyway..