Nekromanti Huskurer mot förkylning?

Nightowl

Champion
OK, jag vet att man inte KAN bota förkylning, men vad är ert bästa placebo? (Utom sex* och kycklingsoppa. Jag har redan kycklingsoppa och kan inte ha sex.)

Erik, hemma från jobbet och snyter sig

*Rekommenderat av Aristoteles eller nå'n annan grekisk snubbe, tydligen.

Storuggla

Champion
Tocken dära ingefära, tocken dära apelsin (eller något annat junk som innehåller c-vitamin) och tocken dära varmt vatten med lite eukalyptus i (att andas in ångorna från, rensar näsan finfint). Se bara upp för eventuella koalor som smyger runt på jakt efter din eukalyptus.

Storuggla, kalkonmackor i bayoun

Dewil

Skrivbordsgeneral
Av alla kurer som inte hjälper mot förkylning sägs konjak vara den populäraste. I brist på konjak torde whisky funka lika bra. (Whisky fungerar för övrigt i alla sammanhang.)

Om man till äventyrs tror att det går att bota förkylning så citerar jag mig själv:

- Skiva en liten bit färsk ingefära tunt, med skal och allt.
- Koka upp en liter vatten, lägg i ingefäran och låt koka tills ungefär hälften av vattnet återstår. (30-45 minuter)
- Ta kastrullen av värmen, pressa i en halv limefrukt och rör ned en stor sked honung.
- Drick några koppar om dagen, lagom heta.

För att inte störa universums magiska vibrationer och de alkemiska processer som förvandlar denna sötsura brygd till hostmedicin så ska man tänka på att använda fin honung (ingen fulhonung typ Eldorado) och att inte använda mikrovågsugn för att värma drycken. Mikrovågsugnar och magi hör inte ihop, trots den snygga allitterationen.

Det funkar för mig i alla fall. Och gott är det också.

Dewil, jourhavande alkemist
Dewil (återigen)

haltageten

Dum inuti huvudet
Jag brukar bara försöka inspirera kroppen att fixxa det på egen hand. Peppa den lite och vara snäll mot den. Brukar tänka något i stil med "Comon you can do it!" eller "Nu arbetar kroppen för fullt, skönt att jag slipper göra något". Det sistnämnda är kanske inte särskillt peppande, men jag är lat!

- Jocke, ger inspiration.

Foggmock

Myrmidon
Jag gick hem från jobbet i onsdags förra veckan på grund av halsont som bara blev värre ju fler kunder jag pratade med. Tänkte vila rösten och återkomma dagen efter. Dagen efter hade den lömska förkylningen slagit till med full kraft, och i mina feberångor satte jag upp mig på att börja spela World of Warcrack.

Vilket, i kombination med det gamla vanliga (starkt vitlökskryddad mat, c-vitaminer, eukalyptusångor, Bafucin, nässprej, slemlösande, hostmedicin och vätska i massor (man svettas när man sover, och ersätter man inte den vätskan mår man kass)) visade sig vara ett utmärkt sätt att överleva en förkylning. Mindless grinding blir så mycket enklare när allt annat redan är ett enda töcken... :gremsmirk:

Saxifrage

Hero
...och kan inte ha sex

Det låter som om du har värre problem än förkylningar att brottas med. Jag rekommenderar en psykoterapeut... :gremwink:

walium

Ganska töntig, faktiskt
"(Utom sex* och kycklingsoppa. Jag har redan kycklingsoppa och kan inte ha sex.)"

Killen med de två penisarna nedan blev säkert aldrig förkyld, i alla fall om en av dem var placerad på rätt ställe. :gremwink:

Lindenius

Swashbuckler
+ Nässpray

Ty om näsan rinner, känns förkylningen än värre. Särskilt i mitt fall eftersom det påverkar tårkanalerna i ögonen, vilket gör att tårarna rinner blicken blir oskarp och hela hjärnan känns full med blöt bomull.

//erik. le barfota

Hjalle

Swashbuckler
Tyck synd om dig själv och drick varm choklad. Förkylningen går inte över, men det känns bättre. Dessutom har jag hört från en osäker källa att rökt korv ska hjälpa mot näsrinn.

-Hjalle, comeback!

kalcidis

Hero
Oink! Ribbit!

Ta en mumsig bit ingefära (3-4 cm lång?) skiva eller riv den. Låt det sjuda i vatten (förslagsvis den mängden du tänkt dricka ... eller lite mer) ungefär 40 minuter eller mer. Desto längre ju bättre. Pressa i citron och honung efter smak.

Brukar rensa ganska fint i näsan. Jag gör alltid en dryg liter och låter dricker från det under hela dagen.

Före vietnam;

Efter;

Johan K

Gammal & dryg
Johan K rekomenderar detta !

Då skal jag rekomendera dig detta.
Du skall hoppa in i en bastu, köpa eucalyptus på flasam som du blandar ut i vattnet som du sedan skall slänga på stenerna. Jag lovar dig att näsan komemr att rinna värre en niagarafallen efter ett tag & förkylningen kommer att försvinna. Denna kur har funkat det flesta gånger för min del. Kan åxå rekomendera dig en whiskey eller två..

Feuflux

omjonasson.se
och kan inte ha sex

Bra karl kan själv... eller hur det nu var. :gremsmile:

När jag är förkyld och/eller har halsont så brukar jag ta på mig en extra (och dessutom fet) tröja, dricka massa te, sova med en extra filt ovanpå mig och allmänt få upp kroppsvärmen och svettas. Vet inte om det hjälper men det känns så och sen sköter placeboeffekten resten.

Är man riktigt avancerad så offrar man en tupp och stänker blodet på sydsidan av ett träd under solnedgången. Är Venus och Saturnus i fas så får man bonuspoäng.

Korpen

Hero
Som redan sagts så är wiskey eller konjak bästa boten, om man saknar det funkar det nästan lika bra med jäger (massa nyttiga örter) kryddat brännvin (också nyttiga örter) eller liknande.
Man börjar med en, om det inte hjälper så tar man en till, osv. tills det känns bättre.
Om inte annat så blir det roligare att vara sjuk :gremwink: