Nekromanti Husregel: Blastah magick

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Den magi som presenteras i grundbok samt M&M måste ju vara den mest teoretiska och avancerade inställning till magi som kan förekomma. Magikern vet exakt vad han pysslar med (nu alstrar jag filament, nu väver jag en besvärjelse), om något går fel vet han vad som hände (oj fan, jag fumlade mitt slag för transformera) och det hela ter sig på ett högst vetenskapligt sätt.

I min inskränkta värld vet inte den darkenska schamanen m'Bwamba n'Gmomba att han först alstrar, sedan transformerar och slutligen väver när han kallar ner åska på sina fiender. Nejdå, m'Bwamba åkallar ju gorillaguden Gúng-wattân, som skänker honom styrkan att kalla på den himmelska jättegorillan Wumba-wumbas klampande fotsteg.

Att slå slag för dessa läskigt detaljerade magiska färdigheter känns därmed lite avtändande när man spelleder nasty magiker. Därför presenterar jag här lite regler för primitiv - eller snarare; ovetenskaplig magi - då de regler för sådant som finns i M&M är ganska tama (exakt som de vanliga, fast med andra yrkesfärdigheter).

Ny färdighet:

Blastah magick [0]

Specialiseringar: Eldmagi, naturmagi, attackmagi, tramsmagi

En person med färdigheten Blastah magick har förmågan att intuitivt nyttja Mundanas magiflöde för att åstadkomma en magisk effekt. För att göra detta använder man en Blastah effect, vilka man memorerar på samma sätt som vanliga saker man memorerar. Att använda en Blastah effect tar en runda och svårigheten är samma som Blastah effectens magnitud.

Blastah effects:

Blastah fireball [4]
Skickar iväg ett flammande eldklot ungefär hundra meter, slå för att träffa mot användarens RÖR enligt avståndssvårigheterna (5-25-50-100). Träffar eldklotet ger det målet Ob3T6 trauma- och smärtkryss.

Blastah da pain [3]
Ibland har den onda magikern inte riktigt tid att ta hand om sina fiender på allvar, då kan en Blastah da pain vara på sin plats. Om den lyckas gör den Ob6T6 korttidssmärta (läker lika fort som korttidsutmattning, ger effekter som om den vore vanlig smärta) på valfritt offer inom 30 meter.

- Lycan
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
I mitt Mundana vet den darkenske schamanen att han faller i trans, kontaktar sina förfäder och ber dom om hjälp. Magi låter han den lokala häxan syssla med.

Hon vet att hon nedkallar universums krafter genom sina formler (alstring), och sedan ber om Andarnas hjälp att forma dem (väva).
Möjligen kan hon också be andarna att ändra vilken form kraften tar sig. Dessutom kan hon koka riktigt trevliga drycker i sin kittel.

Kort sagt, jag tycker inte om din idé. Det är ett steg mot DnD, vilket för Eon är ytterligare ett steg i fel riktning.
Ovetenskaplig magi fungerar i mitt tycke precis som vetenskaplig, det är bara det att vetenskapen inte vet vad dom sysslar med, om man frågar den lokala häxan.

Som att slåss. Jämför kampsporter med att lära sig på gatan. Båda fungerar alldeles utmärkt för att dunka ner någon, och man gör ungefär samma saker, men man lär sig på olika sätt.
 

Azdeus

Veteran
Joined
28 Aug 2002
Messages
170
Location
Hemsjö, Västergötland
Är det ett seriöst menat inlägg, gör du så. Själv tycker jag att det är jäligt mye sunk.

Är det ett skämt: *Sätt in valfritt lamt skratt* "Oh, the PAIN, stop it. PLEASE! It's unbearable..."
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Cool ide men vad jag alltid har fattat tycke är att Eons magi är något som alltid har upptäcks av "vetenskapsmän" och kommer alltid göra. Sedan även om det finns primitiva(fjollor) magiker som tror att de kan framkalla Mosjas bloshcas åskiliboski så kan man säga att de: 1 Ber till sina förfäder om kraft(alstring), 2 Och omedvetet transfomerar filamenten med sin starka tror på förfadernas kraft och produkten blir en blixt eller "healing". När jag eller nån av mina vänner spelar Eon har vi som husregel inga sablans häxor eller annat pack för de är bara jobbiga primitiva och fula!
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Som att slåss. Jämför kampsporter med att lära sig på gatan. Båda fungerar alldeles utmärkt för att dunka ner någon, och man gör ungefär samma saker, men man lär sig på olika sätt.
Lysande exempel. Jag kunde bara inte sluta skratta. Sedan håller jag med om att eons magi bör förbli en avancerad vetenskap.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
En viss poäng, dock...

Jag kan hålla med många av dem som protesterat mot denna s.k. husregel, eller ansett den vara kass. Speciellt namnen på regeln/färdigheterna är synnerligen irriterande (!), men trots detta, finns det ändå en viss poäng med detta inlägg, nämligen det faktum att skaparna av Eon har lagt alldeles för lite tid/utrymme för att beskriva de kulturella faktorerna rörande magi i Eon!

Med detta menar jag då, att det, speciellt i M&M beskrivs alldeles för lite - ja nästan ingenting alls, faktiskt (!) - vad en magiker tror att denne sysslar med, när denne väver magi. Om man så vill (& för att sno en term från ett annat berömt rollspel), det presenteras nästan ingen som helst information om olika magikers paradigm ! Ett annat sätt att uttrycka det på, är att fråga vad magikerns trossystem rörande magi egentligen innehåller. Tror magikern att denne åkallar gudarnas makt, utnyttjar någon form av "psykisk kraft", blandar ihop element eller utnyttjar avancerad teknologi? Detta är alltså det jag saknar mest, i Eons magisystem; mer information om olika magitraditioners trossystem samt värderingar rörande magi.

En möjlig invändning vore då "men vadå, magikersällskapens beskrivs ju i M&M, och det räcker väl?" Svaret på detta, är naturligtvis att den lila info som ges angående de olika magikersällskapen knappast är speciellt utförlig, eller ens intressant; den är alldeles för övergripande för att ge speciellt mycket "kött på benen", så att säga.

Vidare kanske man kan kontra med att en modul som M&M (Eminem, helt enkelt! :gremwink: ) främst skall handla om hur magin faktiskt fungerar, inte hur folk tror att det fungerar. Men det tycker jag faktiskt är en tråkig (om inte direkt felaktig) inställning, eftersom det folk tror om magi är minst lika viktigt som hur magin faktiskt fungerar , åtminstone ur ett rollspelarperspektiv! Jag menar, hur magin faktiskt fungerar hjälper dig inte ett smack när du ska försöka gestalta det hela, och rollspela magikerns värv; det hela är inte kopplat till det andra, helt enkelt!

Ytterligare en invändning vore kanske att "sånt där trams kan man väl hitta på själv". Och naturligtvis kan man göra det, men det finns ett mycket stor problem med den invändningen, nämligen att det, på sätt och vis, förutsätter att magiker uppstår i ett "kulturella vakuum"; faktum är, att de flesta magiker kommer inte att lära sig på magi på egen hand, utan de kommer tränas av någon. Och denna tränare, kommer besitta egna åsikter angående vad magi faktiskt är, och vad han/hon sysslar med, när han/hon väver magi (& dessa åsikter lär denne föra vidare till sin elev). Dessutom, magiker är, precis som alla andra besjälade varelser, sociala av sig, vilket gör att de kommer att samlas i olika sällskap/umgängeskretsar, dels för att dela med sig av sina idéer och ta del av andras idéer, men också för att helt enkelt ha någon att "snacka skit med"! :gremgrin: Av dessa skäl, kommer magikern - precis som alla andra - att formas av sin omgivning och just därför vore det intressant att veta mer om olika magiska trossystem/paradigm - det utgör helt enkelt ett mycket stort hjälpmedel för alla oss som faktiskt vill rollspela - och det är väl ändå det som rollspel handlar om?
:gremwink:
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Ser inte problemet

Jag ser inget problem i att icke-akademiska magiker först hämtar sin kraft från gud, ande & natur (alstrar, och med verbala hyllningar till respektive entitet) och sen använder den kraften till något. Transformering tycker jag däremot inte skall vara en känd färdighet i alla delar av Mundana.


// avatarex, som dock vill se mer info om fri improvisation
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Magisyn

Här och här skrev jag en massa om magisynen i mitt Mundana, och inspirationen till det var inte det minsta bristfällig i modulerna i mitt tycke. Något måste man trots allt få utveckla själv, och olika kulturers magiteori är väldigt roligt att spinna vidare på.

Men visst...jag kommer att skriva om Sungs och Verashimordens (och kanske tillochmed lite om Edrons) magisyn i 'Västlanden'.

- Ymir, inte så missnöjd, direkt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Jag gör...

Problemet är att mycken magi är värdelös utan transformering eftersom de flesta effekter är väldigt smala. (Astrotropi, någon?).
Föreslår därför denna husregel.

- Ymir, charmoffensiv
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
avatarex jämkar sig

Iaf delvis. Hursomhelst tycker jag att färdigheten Transformering är för avancerad för 'primitiva' magiker. Är helt på att effekter kan ha flera olika aspekter. (Osynlighet & Dölja samt Explosion & Spräcka är ganska lika redan.)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Jag gör...

  • Tillåt transformeringar inom improviserad magi.
  • Gör alla handlingar för improviserad magi +Ob1T6 svårare (alternativt, gör alla alstra- och besvärjelse-handlingar +Ob1T6 svårare).
  • Använd
  • Behåll resten av reglerna, inklusive den som gör att improviserad magi är hälften så snabb som formaliserad.
 
Top