Den magi som presenteras i grundbok samt M&M måste ju vara den mest teoretiska och avancerade inställning till magi som kan förekomma. Magikern vet exakt vad han pysslar med (nu alstrar jag filament, nu väver jag en besvärjelse), om något går fel vet han vad som hände (oj fan, jag fumlade mitt slag för transformera) och det hela ter sig på ett högst vetenskapligt sätt.
I min inskränkta värld vet inte den darkenska schamanen m'Bwamba n'Gmomba att han först alstrar, sedan transformerar och slutligen väver när han kallar ner åska på sina fiender. Nejdå, m'Bwamba åkallar ju gorillaguden Gúng-wattân, som skänker honom styrkan att kalla på den himmelska jättegorillan Wumba-wumbas klampande fotsteg.
Att slå slag för dessa läskigt detaljerade magiska färdigheter känns därmed lite avtändande när man spelleder nasty magiker. Därför presenterar jag här lite regler för primitiv - eller snarare; ovetenskaplig magi - då de regler för sådant som finns i M&M är ganska tama (exakt som de vanliga, fast med andra yrkesfärdigheter).
Ny färdighet:
Blastah magick [0]
Specialiseringar: Eldmagi, naturmagi, attackmagi, tramsmagi
En person med färdigheten Blastah magick har förmågan att intuitivt nyttja Mundanas magiflöde för att åstadkomma en magisk effekt. För att göra detta använder man en Blastah effect, vilka man memorerar på samma sätt som vanliga saker man memorerar. Att använda en Blastah effect tar en runda och svårigheten är samma som Blastah effectens magnitud.
Blastah effects:
Blastah fireball [4]
Skickar iväg ett flammande eldklot ungefär hundra meter, slå för att träffa mot användarens RÖR enligt avståndssvårigheterna (5-25-50-100). Träffar eldklotet ger det målet Ob3T6 trauma- och smärtkryss.
Blastah da pain [3]
Ibland har den onda magikern inte riktigt tid att ta hand om sina fiender på allvar, då kan en Blastah da pain vara på sin plats. Om den lyckas gör den Ob6T6 korttidssmärta (läker lika fort som korttidsutmattning, ger effekter som om den vore vanlig smärta) på valfritt offer inom 30 meter.
- Lycan
I min inskränkta värld vet inte den darkenska schamanen m'Bwamba n'Gmomba att han först alstrar, sedan transformerar och slutligen väver när han kallar ner åska på sina fiender. Nejdå, m'Bwamba åkallar ju gorillaguden Gúng-wattân, som skänker honom styrkan att kalla på den himmelska jättegorillan Wumba-wumbas klampande fotsteg.
Att slå slag för dessa läskigt detaljerade magiska färdigheter känns därmed lite avtändande när man spelleder nasty magiker. Därför presenterar jag här lite regler för primitiv - eller snarare; ovetenskaplig magi - då de regler för sådant som finns i M&M är ganska tama (exakt som de vanliga, fast med andra yrkesfärdigheter).
Ny färdighet:
Blastah magick [0]
Specialiseringar: Eldmagi, naturmagi, attackmagi, tramsmagi
En person med färdigheten Blastah magick har förmågan att intuitivt nyttja Mundanas magiflöde för att åstadkomma en magisk effekt. För att göra detta använder man en Blastah effect, vilka man memorerar på samma sätt som vanliga saker man memorerar. Att använda en Blastah effect tar en runda och svårigheten är samma som Blastah effectens magnitud.
Blastah effects:
Blastah fireball [4]
Skickar iväg ett flammande eldklot ungefär hundra meter, slå för att träffa mot användarens RÖR enligt avståndssvårigheterna (5-25-50-100). Träffar eldklotet ger det målet Ob3T6 trauma- och smärtkryss.
Blastah da pain [3]
Ibland har den onda magikern inte riktigt tid att ta hand om sina fiender på allvar, då kan en Blastah da pain vara på sin plats. Om den lyckas gör den Ob6T6 korttidssmärta (läker lika fort som korttidsutmattning, ger effekter som om den vore vanlig smärta) på valfritt offer inom 30 meter.
- Lycan