Nekromanti Husregel: "fotfärdighet"

konami_code

Veteran
I en tråd diskuterade jag balansakter i Eon IV vilket jag såg och ser som problematiskt. Där föreslogs att använda dansa och smyga som balansfärdigheter, jag tycker nog att det är lite väl långsökt men visst är färdigheterna väldigt lika? Vore det inte bra att liksom fingerfärdighet införa en fotfärdighet? Denna kan först täcka balans och löser därmed det problemet. Vidare flyttar den ner dans (som för de flesta rollpersoner är en rätt värdelös färdighet) till expertiser, vilket är av godo. Den skulle också kunna flytta ned smyga. Den används helt enkelt till att vara stadig på fötterna. Det finns väl lite andra specifika situationer den kan användas till antar jag, som att knyta upp rep med fötterna eller så. Det finns egentligen två problem som jag ser det: 1) namnet, det är skitfult. 2) Smyga är en viktig färdighet och jag vill nog inte ha ned den till expertisnivå men det känns ändå fel att ha kvar den tillsammans med min nya färdighet.

Tycker ni, forumet, att jag är ute och cyklar? Eller är det här en god tanke?

Brynhold

Veteran
Man kan använda expertisen Balanssinne för balansakter.
Vilken undersökning baserar du ditt uttalande om att dans skulle vara en "rätt värdelös färdighet", personligen ser jag den som mycket användbar i många sociala grupper, allt från simpla bönder till den ädlaste adeln : )

konami_code

Veteran
Ok, så de som inte har den expertisen då (vilket är typ alla)? Hepp, jag kan inte balansera? Självklart kan man inte använda den som "grund" i en balansutmaning. Och ej heller rörelse ty grundegenskaper får man inte slå för. Man kommer inte ifrån att det finns inget klockrent för att balansera. Jag kan räkna de gånger då ett dansslag fått en avgörande betydelse för hur våra äventyr artar sig på kanske inte ena handens fingrar men i varje fall båda. Värdelös är till att ta i men den ligger i varje fall i paritet med många expertiser. Den kommer nog att bli viktigare med Eon IV:s utmaningar. Tidigare har dansslag mest blivit ett socialt smörjmedel som underlättat efterföljande förföra/övertala slag och sällan eller aldrig varit den primära och viktiga grejen att slå för och jag tror att de flesta delar min erfarenhet, men jag kan så klart ha fel.

konami_code

Veteran
Tack Ymir. Även om det verkar som att du har ett litet aber "...gillar egentligen idén".

Tillägger också att kanske är jag lite hård med oviktiga, viktiga och värdelösa färdigheter. Men jag tänker dels efter hur jag spelar och det behöver så klart inte gälla alla. Men jag försöker också tänka utifrån en "normal" grupp, hur spelar de flesta? Kanske misslyckas jag.

smulgul

Veteran
Jag gillar starkt idéen. Dansa borde definitivt vara en expertis, och balans borde ha en färdighet.

Så, frågan som jag ser det är om smyga ska ingå i fotfärdighet, endast finnas kvar som en expertis, eller om både färdigheterna smyga och fotfärdighet ska finnas som vanliga färdigheter.

Att ha kvar båda känns lite överflödigt.

då både smyga och dans försvinner, gör det något att det blir en färre rörelsefärdighet?

konami_code

Veteran
Det rubbar ju balansen lite, väldigt lite då ens poäng är uppdelade efter kategorier. Ens poäng för att köpa rörelsefärdigheter devalveras. Om jag minns rätt får man köpa expertiser för valfria poäng men inte för några andra, om en finge köpa expertiser för rörelsepoäng vore problemet än mindre. Jag tror inte att det är ett problem att dunka huvudet i väggen för men visst, lite pillar man på saker man egentligen inte vill röra om man gör det till en färdighet mindre i rörelsegruppen.

Slutsats: Det är ett litet problem att en rörelsefärdighet försvinner men inte så stort att en behöver bry sig.

Brynhold

Veteran
Man kan köpa Expertiser för valfria enheter (sid 75, nedersta stycket på vänster sida) ifall du undrar hur man ska få tag på det, eller lära sig in-game. Dansa är väl ett av de få nöjen som finns i en medeltida värld och verkar vara något som utförs i stor skala, så pass stor skala att man tillochmed har grundvärde i det. Ska du balansera utan "Balanssinne" så kan du ju använda tex dans med en mindre tärning.

Idéen med expertiserna är väl att dem ska verka mer unika, men kan hålla med om att vissa är gränsfall på att om de borde vara expertis eller ej. Se det på den ljusa sidan annars, köper du en expertis så räknas den alltid som lättlärd när du försöker höja den in-game : )

Men ska man prata om expertiser som borde vara färdigheter så lär man väl nämna djurträning, matlagning, supa.. finns säkert kanske fler, men jag gillar expertis-systemet väldigt mycket, så det är inget som stör mig direkt.

konami_code

Veteran
Alltså, fotfärdigheten får ju till viss del representera dansa speciellt om man rör sig i området "folklig dans". Du kan alltså dansa med fotfärdighet men för den där riktiga finessen så köper du expertisen dans. Så som jag tänker det. Att använda dans för balanssinne känns som sagt konstigt, väldigt konstigt, det borde finnas något bättre. Eller ja, jag kan köpa att dans vore en del av en balansutmaning, men inte att den skall utgöra grunden för det hela för en balansotränad person. Jag kan bara tala för mig själv, men jag har haft avgörande balansslag mycket oftare än jag haft avgörande dansslag och det förra har ingen självklar färdighet tilldelad sig, det är faktiskt ett (litet, litet) problem.

Jag gillar också expertissystemet, jag var tveksam men utmaningar+expertiser makes lotsa fun.

Kaigon

Helmgast
Sida 106: :)
Reaktion
I strid så kan det vara avgörande att agera först, och för
att avgöra vem som gör det slår man med Reaktion.
Därtill används Reaktion för balans.

konami_code

Veteran
Tack så mycket! Jag tycker visserligen inte att det känns helt naturligt men det är bra att veta att det finns regelstöd för det. Jag gillar fortfarande min "nya färdighet", dels för att jag fortfarande tycker att det "känns" fel att blanda in reaktion, krystat liksom och dels för att det förbättrar en del saker och verkligen passar med utmaningarna.