Nekromanti Husregel-hjälp till LotFP

anth

Vetefan
pappa;n72805 said:
Jag tycker det låter som om äventyrarna får hitta på andra lösningar än att kuta fram och svärda jätten. Kanske med list försöka lura jättarna ut för ett stup eller in i en fälla? Att förhandla med dem och bussa dem på några ännu farligare monster i utbyte mot skatter och mat? Att helt enkelt fly och låta någon annan stackare handskas med jättarna. Jag tycker inte att encounters behöver vara balanserade så att äventyrarna har en rimlig chans att besegra dem.
Spelbalans är inte så viktigt. Däremot om balansen ändras drastiskt mellan andra OSR spel och LotFP

chrull

Stockholm Kartell
anth;n72809 said:
Spelbalans är inte så viktigt. Däremot om balansen ändras drastiskt mellan andra OSR spel och LotFP
Så länge du tänker till lite när du konverterar AC och ser till att tänka mer AD&D än LotFP när det gäller magiska föremål så tror jag inte det här ska vara något problem. Samma tänk kan användas för spells, förväntas magiker ha tillgång till fireball och lightning bolt (och liknande) för att ha en chans att klara vissa strider så är det ju bara att se till att magikerna har tillgång till dem.

Men i övrigt så kommer vissa strider kommer vara lättare och andra kommer vara svårare.

Rob

Veteran
pappa;n72805 said:
Jag tycker det låter som om äventyrarna får hitta på andra lösningar än att kuta fram och svärda jätten. Kanske med list försöka lura jättarna ut för ett stup eller in i en fälla? Att förhandla med dem och bussa dem på några ännu farligare monster i utbyte mot skatter och mat? Att helt enkelt fly och låta någon annan stackare handskas med jättarna. Jag tycker inte att encounters behöver vara balanserade så att äventyrarna har en rimlig chans att besegra dem.

Har du läst modulen?

Rob

Veteran
pappa;n72876 said:
Nej, jag utgick ifrån förutsättningen "De har ett wilderness encounter med 6 st jättar".
Ok då kan jag absolut hålla med om att det finns en mängd sätt att klara det på ett sätt som inte enbart går ut på att bruka våld. Jag tänkte dock mer på om man kan klara av modulen G1 med LotFP karaktärer vilket är en helt annan sak.