Nekromanti Husregel om fummel

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Man kan inte fumla ett slag på Ob3T6, för att kunna fumla krävs minst Ob4T6. I strid kan man dock automatiskt förlora initiativet om man lyckas fumla med en effekt på 1+, annars räknas det som misslyckat.

Vad sägs om det?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

Azagthoth

Myrmidon
Vi kör att (ja, jag spelar faktiskt Eon ibland...) man måste få tre sexor för att få "chansen" att fumla.

Detta efter att vissa spelare nästan exploderat av ilska när tärningarna är emot dem vissa spelkvällar...

/Azagthoth

Krille

Super Moderator
"Man kan inte fumla ett slag på Ob3T6, för att kunna fumla krävs minst Ob4T6. I strid kan man dock automatiskt förlora initiativet om man lyckas fumla med en effekt på 1+, annars räknas det som misslyckat."

Jag kör med en mycket enklare regel: fummel är aldrig dödande. Fummel resulterar i en tabbe, ett komiskt misslyckande, men det är aldrig katastrof. I vissa fall kan fummel till och med leda till en viss fördel. Resultatet blir att folk fumlar med glädje. /images/icons/wink.gif

Allvarligt, hjältar fumlar. I alla fall de hjältar som är någorlunda intressanta. Han Solo trampar på en kvist när han försöker smyga sig på en scouttrooper, sir Lancelot blir totalnere i drottning Guinevere, Tor tappar bort hammaren Mjölner, Arnold-Conan blir kanonhög och golvar en kamel... Det visar att de är mänskliga och kan misslyckas, vilket i sin tur gör att man kan identifiera sig med dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Blasphemy

Swashbuckler
Jag har helt enkelt dubblat den chans som krävs för att man skall fummla.. Istället för fyra över Fv så krävs det således åtta över.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

Azagthoth

Myrmidon
Istället för fyra över Fv så krävs det således åtta över.

Men det räcker väl med att komma ett över FV för att fumla? Eller har jag missförstått reglerna?

/Azagthoth

Vindhand

Myrmidon
Snarast en försämring

Det gör ju fummelkurvan ännu brantare. Ingen risk alls vid ob3T6, enorm risk vid 4T6 och uppåt.

Blasphemy

Swashbuckler
Vad skall man räkna som fummel

Allvarligt, hjältar fumlar. I alla fall de hjältar som är någorlunda intressanta. Han Solo trampar på en kvist när han försöker smyga sig på en scouttrooper, sir Lancelot blir
totalnere i drottning Guinevere, Tor tappar bort hammaren Mjölner, Arnold-Conan blir kanonhög och golvar en kamel... Det visar att de är mänskliga och kan misslyckas, vilket
i sin tur gör att man kan identifiera sig med dem.

Frågan är ju vilka av dessa man skall jämföra med ett fummel i rollspel. Att Han Solo trampar på en kvist är ju ett uppenbart fummel. Men att Lancelot blir kär i drottningen är väl inget som man kan räkna som ett fummel.. (Om man nu inte räknar kärlek som fummel i allmänhet,) Ej heller att Arnold blir hög och sopar ned kameler.

Steel Meets Steel Axes Broadsword And Shield Their Heads Ride Our Spears And Bodies Cover The Fields

Blasphemy

Swashbuckler
Är det så enkelt att fummla..??
Ja jag vet inte.. jag kan nog ha missupfattat det hela.. Jag är ingen regelfeteshist (förutom då det gäller att klagapå dem).
Men jag har för mig att man måste slå fyra eller mer över färdighhetsvärdet för att fumla.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vad skall man räkna som fummel

Pendragon i alla ära.. Men det var en fruktansvärt dålig regel.. Jag tycker att det är upp till spelledaren att bestämma om Rp blir förälskad.. Det är trots allt inget som man själv bestämmer.
Och att gå omkring och slå Amor slag hela tiden är lite väl påfrestande.

För övrigt så är det få rollspel som har med så mycket bra Bakgrundsinformation som Pendragon.
Chaosium är nog det spelföretag som kan skapa de bästa sprängfyllda modulererna fulla med intressant information.

Azagthoth

Myrmidon
Nej, jag är väldigt säker på att det räcker med att komma över värdet man har i färdigheten (ja, du måste ju slå två sexor på ursprungstärningarna också, annars blir det "bara" misslyckande).

/Azagthoth

Mederian

Warrior
Som jag förstått är det enda som krävs för fummel 2 st 6:or och ett totalvärde över FV.

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

Blasphemy

Swashbuckler
Dhooo Då har jag kört fel.. Men sak samma..
Då blir det helt enkelt så att man fumlar först om man slår över sitt färdighetsvärde +8 (med minst 2 sexor i första slaget givetvis)

Vindhand

Myrmidon
Samarbete

Pendragon i alla ära.. Men det var en fruktansvärt dålig regel.. Jag tycker att det är upp till spelledaren att bestämma om Rp blir förälskad.. Det är trots allt inget som man själv bestämmer.

Eh, du verkar säga emot dig själv litegrann. Om det är resultatet av ett fummlat slag är det väl just SL som bestämmer vad som händer?

Och att gå omkring och slå Amor slag hela tiden är lite väl påfrestande.

Om man tittar på myten så är det väl så att G stöter på L varpå det är rimligt att han får slå för Chaste för att motstå. Det är på förekommen anledning snarare än "hela tiden" :)

En rolig idé när det gäller att bestämma fummelresultat är att låta spelaren ifråga (och kanske även de andra spelarna) komma med förslag till rimliga fummelresultat. Det kan hjälpa SL att få fram roliga och spelglädjesfrämjande fummelalternativ som inte gör någon ledsen.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Hur det är

I strid så fumlar om effekten är -4 eller mer. Om det är -1 till -3 så är det misslyckad plus att man automatiskt förlorar initiativet nästa runda.

I alla andra sammanträffanden krävs bara att man överstiger sitt FV, ja... och att två av tärningarna före Obslaget blir 6or.

... jag är 99% säker men rätta mig om jag har fel.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!

dream

Hero
Re: Hur det är

tja. det må vara en definitionsfråga, men i alla fall: två sexor i ursprungsslaget + över färdighetsvärdet är fummel. I strid har fummel på mellan -1 och -3 effekten att man automatiskt förlorar initiativet, medan högre negativ effekt föranleder ett slag på lämplig fummeltabell...

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Vindhand

Myrmidon
patchpatchpatch

I strid så fumlar om effekten är -4 eller mer. Om det är -1 till -3 så är det misslyckad plus att man automatiskt förlorar initiativet nästa runda.

I alla andra sammanträffanden krävs bara att man överstiger sitt FV, ja... och att två av tärningarna före Obslaget blir 6or.

Fummelreglerna är en av de saker man kanske borde lagat när man ändå gav ut Eon 2...

ripperdoc

Myrmidon
Re: Snarast en försämring

Är 1/216 en enorm risk? Oj, jag räknade fel där. Orkar inte räkna ut vad det är egentligen, inte nu. Detta är iaf för Ob4T6. Kurvan blir väl inte brantare, däremot förskjuten....eller?
Jag tycker dock inte att det är ett så bra förslag jag heller. Jag är mer för att det räknas som automatiskt misslyckande upp till en effekt på X (X över ens FV). Vad X ska vara får man pröva sig fram till.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by RipperDoc on 2000-12-01 20:55.</EM></FONT></P>

Vindhand

Myrmidon
Brantare...

Den blir avsevärt brantare mellan 3t6 och 4t6 i.a.f. Därefter är den som normalt.

Chansen är nog bra mycket större än 1/216 (för normala fv)... orkar inte heller räkna ut det just nu. Ob är så besvärlig :/
Däremot är det rätt lätt att konstatera att det är 1/36 (2.7%) chans för dubbelsexa i första slaget för 2T6. Denna chans (och chansen för att slaget slutligen kommer överstiga FV) stiger sedan för varje ytterligare tärning. Med tre tärningar är det t.ex 16/216 (7.4%) chans för minst 2 sexor på första slaget.
med fyra tärningar är det 171/1296 (13.2%) osv.

Om jag inte tänker fel nu när det både är sent på kvällen och min hjärna mosats till en mjuk massa av Arnolds senaste Korkade Amerikanska Action. /images/icons/wink.gif