Nekromanti Husregel om levlarna

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
Jag har tittat lite på det här med yrkesnivåer. Det känns inte sådär väldigt realistiskt, men det är det väl inte tänkt att göra heller. Kul är det i alla fall. Men om man Vill få det realistiskt, reagerar man speciellt över det faktum att man med en fredlig karaktär, typ Köpman eller Hantverkare, måste ge sig ut och samla äventyrspoäng för att bli få bättre. Träning och flit duger inte, utan ÄP ska det vara. Det går ju i sin tur inte ihop med att hantverkare måste slita 16 timmar om dygnet i en verkstad för att bli bättre, som det står. Det går ju inte att göra båda samtidigt.

Yrkesnivåerna kan istället bli ett mått på enbart ens stridsvana. FP/YN kan man stryka och börja samla ep på det gamla vanliga sättet, från 91:an och så. När man har bonkat mycket kobolder får man en höjning av KP och SK, men inga FP. Då undviker man också den lilla "uphöjtitvå-stegringen" av tiden för inlärning, som uppkommer med både längre tid mellan levlarna och högre kostnad i FP för högre färdighetsvärden. Dessutom är levlar ett bra sätt att simulera just stridsvana på.

Det blir också lite bättre med möjligheten till att göra en framgångsrik köpman, som inte ens har befriat En Endaste prinsessa från någon ond trollkarl.

Och nästa gång skall vi prata om hur oerhört Många prinsessor en äventyrare kan befria, och fortfarande kallas ”Amatör”...
 

DsX

Veteran
Joined
10 Feb 2001
Messages
31
Location
Vänerborg
Kolla på riotminds hemsida (tror att det var där eller så är det en länk till rustningskammaren som den fins) så fins det sätt att man kan tränma sig till sakerna och du har väll fantasi till att hitta på egna regler??

DsX
 

Saftsmurf

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
41
En viktig grej med egna regler är att reglerna måste göra spelet både snabbare och mer realistiskt för att vara värda besväret. Levelsystem för färdigheter är orealistiskt. Om man inte är nöjd med det får man ersätta det, inte bygga på det med massvis av extraregler och sånt. Och det är det många som glömmer, när de hittar på en massa egna regler som mest gör systemet okonsekvent och jobbigt.
 
Top