Andra möjliga sätt att hantera förbättringsslag
När man har klarat ett äventyr och blir belönad med två eller tre förbättringsslag är det väldigt svårt att öka sin färdighet. Har man femton eller mer händer det knappt att man ökar om man inte är lättlärd.
Vilket givetvis är ett medvetet drag av spelskaparna. Annars hade det varit en helt annan slags inflation på höga värden i Eon.
Ett regelförslag är att man använder 'Sannolikhet och Statistik' delen som finns i Eon 2 sidor 305-306...vad tycks?
Tja, förutsatt att neogames kan sin matematik vad gäller sannolikhetslära så känns det lite onödigt - sannolikhetsmässigt så skall det ju ändå ta ungefär så många slag att lyckas att höja en färdighet.
För den som föredrar ett köpesystem av erfarenhet istället för slag så tycker jag dock att det kan vara ett vettigt alternativ.
För den som vill åtgärda det hela på ett annat sätt så återstår ett antal olika alternativ:
1. Förbättringsslag efter varje spelmöte
Ge spelarna ett fast antal förbättringsslag efter varje spelmöte. Antal förbättringslag baseras helt enkelt på hur snabbt spelledaren önskar att spelarnas karaktärer skall bli bättre.
Fördel: Spelledaren kan dosera exakt efter behov av maktnivå på kampanjen.
Nackdel: Risk för orealistiskt snabba höjningar främst om spelledaren spelar spelmöten som rör lite tid i spelvärlden.
2. Extra förbättringsslag genom träning under tidshopp mellan äventyren
Låt det gå en längre tid i spelet mellan äventyren (exempelvis ett år eller två) och anta att rollpersonerna tränar i viss mån under denna tid. 40 timmars träning motsvarar i regel ett förbättringslag så låt oss säga att rollpersonerna genererar någonstans mellan 1-4 förbättringslag per månad beroende på hur flitiga de är. Detta ger rollpersonerna någonstans mellan 12 och och 48 förbättringsslag per år. Ett par år av träning kan således boosta rollpersonerna rätt rejält...
Fördel: Ett relativt realistiskt sätt att hantera erfarenhet. Ju längre du tränar på något desto skickligare brukar man ju bli.
Nackdel: Risken finns att spelarna anser att rollpersonerna är träningsrobotar som inte pysslar med annat ännat att träna sig mellan äventyren. Räkna med att spelarna kommer att önska att det går lång tid i spelet mellan de olika äventyren...
3. "Lära av erfarenhet" - ödestärningsmetoden
Kör med den frivilliga regeln: "Lära av erfarenhet" (där en offrad så kallad ödestärning ger +Ob1T6 på förbättringslaget) på sidan 178 i Spelledarboken i Eon 3.
Fördel: Särskiljer spelarnas karaktärer som hjältar genom att skapa god möjlighet till höjningar.
Nackdel: Kräver att man kör med ödestärningar. Kan enbart användas ett begränsat antal gånger. Spelarna tvingas välja mellan att använda ödestärningarna för att underlätta i spelet eller till att höja sina värden.
4. Att anpassa motstånd efter spelarnas värden (köra med den vanliga erfarenhetsmodellen)
Acceptera saker och ting som de är dvs. att det är väldigt svårt att höja sitt färdighetsvärde i Eon om man har ett högt värde. För att detta skall funka bör man som spelledare även se till att spelledarpersonernas värde stämmer med denna mall (dvs. att inte de i sin tur är osannolikt bra) samt se till att inte sätta för höga svårighetsgrader på olika handlingar (så att rollpersonerna skall ha en god chans att lyckas även med "mediokra" värden).
Fördel: Ingen infaltion på höga värden i Eon. Passar särskilt bra i en grisodlarkampanj.
Nackdel: Gör att rollpersonerna inte får samma chans att bli hjältelika vad gäller skicklighet.
5. Ökad grad av specialisering = möjlighet till förenklade förbättringslsag
Det snackades en gång i tiden här på forumet om ett förslag på en regel för ökad grad av specialisering (orkar dessvärre inte leta upp den specifika tråden) vilket i sin tur gjorde höjningen enklare. Detta ledde fram till följande husregel som jag och mina spelare numera kör med:
Du kan köpa mer än ett steg i specialisering. Du kan dock aldrig få bonus för mer än en specialisering åt gången. Du kan aldrig köpa mer i specialiseringen än ditt värde delat på fyra i färdigheten (FV 5-7 = max +1 i specialisering, FV 8-11 = +2, FV 12-15 = +3, 16-19 = +4, 20-23 = +5, 24-27 = +6, 28-31 = +7 osv.).
När du slår för att skaffa dig en specialisering så slår du alltid med en tärning extra på ditt förbättringsslag.
Fördel: Ger enligt mig en mer realistisk indelning av färdighetsvärden (alla köpmän behöver exempelvis inte vara väldigt duktiga på att Övertala generellt - istället kan de ha färdigheten Övertala med en specialisering på flera steg i Köpslå) och påvisar likt verkligheten att det i regel lönar sig att inrikta sig på ett litet område om man vill uppnå högre kompetens.
Nackdel: Ger en viss inflation på höga färdighetsvärden då det plötsligt är mycket enklare att höja sig inom mer specialiserade områden.
Sebastian - självutnämnd lektor i förbättringsslagsmetodik