Nekromanti Husregler + fråga

Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag undrar vad ni andra kommer att köra med för husregler till DoD6? Jag hade tänkte att använda följande:

1. Spelarna skapar sin rollperson på YN lärling i stället för amatör. Detta för att jag personligen tycker att spelarna bör kunna få ha lite fler färdigheter och dessutom kunna ha mer i Fv 5 i dem.
2. Vad det gäller antal attacker och parader får alla yrken möjlighet att ha fyra parader och pareringar. Yrken förutom krigare begränsas ju ändå när de får mycket färre SK-poäng att placera ut vid nivåhöjning.
3. Begränsingarna i vapen och rustningar kommer jag nog inte att använda alls. Är tjuven så dum att han försöker smyga i plåtrustning får han skylla sig själv.
4. Vikterna på vapen och rustningar kommer jag att justera nedåt.

Nu till frågorna:

1. Hur fungerar färdigheten slagsmål. Vilket FV är det man använder för att attackera/parera? Om det är slagsmål FV:n, hur många attacker/parader har man då på en runda?
2. Är det meningen att magiker och präster ska bli übermäktiga? En magiker på hög nivår har ju mycket större möjlighet att ta död på monster än vad en krigare på samma nivå har. Detta leder mig osökt in på nästa fråga:
3. Varför gör inte krigare på höga nivåer mer skada? Om en krigare skulle slåss mot en drake skulle han ju få stå och banka på en drake i en vecka för att nöta ner alla drakens kp.

Ja det var väl allt

Willie - som numera har en av Peter Bergtings bilder som skrivbordsunderlägg

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Willie Garvin on 2001-01-06 02:41.</EM></FONT></P>
 

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
Tjena

1. Färidigheten slagsmål är en "yrkes färdighet" och hanteras som en vanlig färdighet.

2. Jag tycker också att magiker/präster är otroligt kraftiga men jag tycker att prästen i början är bättre en magiken för han behöver bara be så händer något. Med en magiker så drar man av "SPI" poäng efter en "omänsklig" handling.

3. Tycker samma sak.

=b

Från en glad liten Bonde med sina grisar
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
prästers makt

tänk på att prästen "begränsas" starkt i sitt handlande på grund av sin religion. han kan ju inte be om något som inte behagar guden. så övermäktiga präster som går runt och spöar allt och alla är det nog ingen risk för...
magikern kan å andra sidan begränsas av moral, eller viss magi-etik. man studerar nog inte magi i tio år för att kunna slänga stora eldklot omkring sig....
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,514
Location
Helsingborg
Hade du bara skrivit husregler till DoD hade jag skrivit några (tusen) rader men nu nöjer jag mig med att svara på frågorna som om de är till 91 års upplaga (DoD4?).

1. Eftersom frågar (antagligen) baseras helt på DoD6 så svarar jag inte. Jag själv kör med en liten husregel där. Man kan göra två slag per handling eller en spark. Detta för att det ska bli mer knytnävsslagsmål. =) Parerar någon med slagsmål så träffar (om obeväpnat = ingen skada) vapnet i armen. En spark får minus på träfftabellen, en knytnäve plus.
2. Riotmind har väl försökt förbättra magikerna så att de kan efter ett tag komma upp i samma klass som magikerna som man läser i böcker eller ser på filmer.
3. Varför skulle han. Blir denne starkare? En sak är att han i.a.f. blir skickligare så

/[color:green]Han</font color=green> som annars instämmer i <B>lave</B>s förklaring
 

Niko Magiker

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
1
Jag tycker att magiker borde vara bra på senare nivåer. När jag testade en strid mellan en präst + tjuv mot en jägare + magiker på YN amatör så slutade det hela med att min magiker och min kompis jägare hade fått dolkar i huvudet. En Krigare kanske inte kan döda en drake så lätt men om du ställer en krigare mot en magiker så vinner krigaren.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,514
Location
Helsingborg
Mitt tredje svar blev lite avkapat och jag kunde inte gå in och redigera det så jag skriver det igen.

<EM>3. Varför skulle han. Blir denne starkare? En sak är att han i.a.f. blir skickligare så </EM>kan han hugga flera gånger eller sikta mot en svag punkt.

/[color:green]Han</font color=green> som skriver sina inlägg offline
 
Top