Ymir
Blivande Stockholmshipster
Jag har tänkt lite. Jag gillar inte att 'Kirurgi' enbart är en specialisering på Läkekonst. Dels gör det läkekonstfärdigheten alldeles för bred, dels återspeglar det inte på ett för mig tillfredställande sätt djupet i äldrehistorisk läkekonst. Med bara en enda läkekonstfärdighet, är det helt enkelt för -lätt- att bli en framstående läkare. (Läkekonst + Växtlära, typ. Jämför hur många färdigheter man behöver för att bli en kompetent krigare, magiker, bonde, jägare, etc).
Vidare är anatomifärdigheten alldeles för smal...kom igen, vad ska man egentligen ha den till? Den innefattar imo mest saker som redan borde gå in under 'Läkekonst', utöver nekro/balsameringsbiten.
Jag tänker således henceforth köra med följande husregel:
Läkekonst är en färdighet, Kirurgi en annan. De är besläktade. Anatomi är en specialisering på Läkekonst och/eller Kirurgi. Balsamering är en egen, obskyr, hantverksfärdighet.
Ang. specialiseringar sedan, tänker jag börja köra med den regel Marco tidigare föreslagit på forumet. Något liknande kommer nog i Eon IV. Dvs, istället för +1, ger specialiseringar (när de blir aktuella) en extra Obt6 på slaget, och sedan får man ta bort en valfri (den högsta i regel, såklart). Momentspecialiseringar i stridskonster ger samma bonus, men poäng- och kunskapskostnaden ökar till 2, eftersom detta gör Momentspecialisering lite bättre, helt klart.
Whaddya think? Låter det vettigt?
- Ymir, husreglar
Vidare är anatomifärdigheten alldeles för smal...kom igen, vad ska man egentligen ha den till? Den innefattar imo mest saker som redan borde gå in under 'Läkekonst', utöver nekro/balsameringsbiten.
Jag tänker således henceforth köra med följande husregel:
Läkekonst är en färdighet, Kirurgi en annan. De är besläktade. Anatomi är en specialisering på Läkekonst och/eller Kirurgi. Balsamering är en egen, obskyr, hantverksfärdighet.
Ang. specialiseringar sedan, tänker jag börja köra med den regel Marco tidigare föreslagit på forumet. Något liknande kommer nog i Eon IV. Dvs, istället för +1, ger specialiseringar (när de blir aktuella) en extra Obt6 på slaget, och sedan får man ta bort en valfri (den högsta i regel, såklart). Momentspecialiseringar i stridskonster ger samma bonus, men poäng- och kunskapskostnaden ökar till 2, eftersom detta gör Momentspecialisering lite bättre, helt klart.
Whaddya think? Låter det vettigt?
- Ymir, husreglar