Nekromanti Husregler: Nya färdigheter

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Måste säga att jag verkligen gillar Sagas regelsystem väldigt mycket, förutom att det lider av förmånga färdigheter. Så jag satte mig och gjorde om lite, det slutade med 23 färdigheter, men jag tror jag tänkte ta och klippa bort några till. Ska ta och speltesta det till veckan i "Saga: Trudvang" :gremwink:

Rörlighet, (Sty):
Att simma, hoppa, klättra.
Alkemi, (Kun):
Växtkunskap, extraktkunskap, alkemi, ”koka-i-hop-brygder”
Vältalighet, (När):
Bluffa, Retorik, Förförelse och andra silvertungade manövrar.
Djurhand, (När):
Djurkunskap och Djurträning. Att handskas med fientliga djur och liknande.
Fingerfärdighet, (Mot):
Låsdyrkning, Ficktjuveri och andra små saker.
Etikett, (När):
Etikett, att smälta in och inte göra så stort väsen av sig, inte trampa folk på tårna.
Byråkrati, (Kun):
Lagkunskap, Förfalskning, Politik och sånt
Läkekonst, (Kun):
Första hjälpen och Läkekonst. Förhindra infektioner, sätta ben rätt och sånt.
Underjorden:
Att överleva och ta sig fram i Underjorden, samt känna igen djuren i den miljön.
Vildmarken:
Att överleva och ta sig fram i Vildmarken, samt känna igen djuren i den miljön.
Bergen:
Att överleva och ta sig fram i Bergen, samt känna igen djuren i den miljön.
Staden:
Att överleva och ta sig fram i Staden, samt känna igen djuren och personerna i den miljön.
Sjön:
Att överleva och ta sig fram över hav och vatten, samt känna ingen djuren i den miljön.
Handel, (När):
Köpslå, Värdera och göra bra handelsavtal.
Lärdom, (Kun):
All teoretisk kunskap, Heraldik, Historia och kunna det latinska namnet på drakar etc. Att komma ihåg saker man läst egentligen.
Vetenskap, (Kun):
Matematik, Astrologi, Kemi och sånt. Att räkna ut saker och ting, hur många Troll som en repbro klarar av.
Köra vagn och Rida, (Mot):
Att göra akrobatiska manövrar med riddjur och dragdjur med tillkopplat fordon.
Iaktagelseförmåga, (När):
Att upptäcka fara, lyssna, speja och sånt.
Lönndom, (Mot):
Smyga, skugga, gömma sig och annat skumt.
Närstrid, (Sty):
Slåss i närstrid
Avståndsstrid, (Mot):
Att kasta och skjuta saker mot folk.
Skumraskaffärer, (När):
Muta folk, handla med stulna varor, undre världen.

Visst borde det gå att sammanfatta mer, men vi får se hur spelgruppen tycker. Men vad tycker ni? Och vad bör man ge Överlevnadsfärdiheterna för Grundegenskap? Eller bör det vara bara en Överlevnadsfärdighet?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Men vad tycker ni?
Hur schysst som helst. Brukar själv försöka tänka så där när det gäller färdigheter nu för tiden. Både när jag moddar eller försöker skriva eget material. Man vill helt inte ha för många så ju fler man faktiskt kan bunta ihop desto bättre. Bra jobbat, jag gillar det. :gremsmile:
Du gör dock rätt i att speltesta det innan du komprimerar det mer. Ibland kan man nämligen råka överdriva åt andra hållet och landa med för få färdigheter. Det gäller att hitta något sorts "lagom" med detta.

Och vad bör man ge Överlevnadsfärdiheterna för Grundegenskap?
Kunskap, inga tvivel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Måste dock tillägga att jag senast igår kväll, när jag pulade med ett nygammalt rollspelsprojekt öppnade Saga för att få lite referensmaterial och tänkte: Damn! Arfert har lyckats bra. Färdigheterna är få och avskalade. Inte så mycket oväsentligheter här inte.

:gremlaugh:

... Och så dyker den här tråden upp. Kort och gott, du har gjort ett fint jobb fast personligen tycker jag att Saga har ett ganska så lagom antal färdigheter med ett bra urval. Till skillnad från till exempel vad Drakar & Demoner kom att bli under slutet av 90-talet. Tala om att ruska fram färdigheter för allt mellan i himmel och jord via alla dessa handböcker.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jo, det är ju ett problem med förmånga Färdigheter. Men vad jag framförallt har problem med är att vissa Färdigheter är mer värdefulla än andra. Närstrid vs Ridderskap tex. Jag vill ha att alla färdigheter ska vara lika användbara, helst med nån form av Hjälte-förmåga som är kopplad till den också.

Bästa exemplet på en sån måste nog nästan vara "Spökspårare" till DoDT. Underbar fördjupning, så ska det göras :gremsmile:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Men vad jag framförallt har problem med är att vissa Färdigheter är mer värdefulla än andra.
Det där är verkligen jättesvårt problem och möjligen det största när man slår ihop färdigheter.

Biverkningen är just den att vissa färdigheter innehåller massor av saker man kan göra medan andra bara innehåller några få möjligheter. Precis som du säger.

Hur man ska komma runt det har jag nog inte bra tips på än att man helt enkelt får klura, experimentera och trixa med olika sammanslagningar för att se vad som kan funka.

Sitter förresten själv med det problemet nu. Ska skriva färdigheter till mitt spel och har en del sammanslagningar som är hur bra som helst och med ett schysst innehåll medan det finns färdigheter som är "ensamma" och bara innebär det de är rätt och slätt.

Jag har dock radat upp dem och skrivit ned dem allesammans. Här näst ska jag skriva upp de nya sammanslagningarna och lista allt igen för att se vad mer jag kan slå ihop eller ändra.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
V.Doom said:
Jo, det är ju ett problem med förmånga Färdigheter. Men vad jag framförallt har problem med är att vissa Färdigheter är mer värdefulla än andra. Närstrid vs Ridderskap tex. Jag vill ha att alla färdigheter ska vara lika användbara, helst med nån form av Hjälte-förmåga som är kopplad till den också.
Det där är ju ett problem, helt klart. Jag brukar lösa det genom att försöka skriva äventyr där även s.k. mindre värda färdigheter spelar in. Som Ridderskap. Saga är ju ett spel med rätt starka inslag av culture gaming, i alla fall när jag kör det. VEM du är kan vara viktigare än hur BRA du är.

En annan lösning, inte så elegant kanske, är att låta olika färdigheter kosta olika mycket att skaffa.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arfert said:
En annan lösning, inte så elegant kanske, är att låta olika färdigheter kosta olika mycket att skaffa.
En tredje lösning är att identifiera vilka färdigheter som används jämt, helt naturligt, och dela upp dem på spelarna. Övriga tänkbara färdigheter överlåter man till bakgrundsberättelsen och allmänt rollspel.
 
Top