Måste säga att jag verkligen gillar Sagas regelsystem väldigt mycket, förutom att det lider av förmånga färdigheter. Så jag satte mig och gjorde om lite, det slutade med 23 färdigheter, men jag tror jag tänkte ta och klippa bort några till. Ska ta och speltesta det till veckan i "Saga: Trudvang"
Rörlighet, (Sty):
Att simma, hoppa, klättra.
Alkemi, (Kun):
Växtkunskap, extraktkunskap, alkemi, ”koka-i-hop-brygder”
Vältalighet, (När):
Bluffa, Retorik, Förförelse och andra silvertungade manövrar.
Djurhand, (När):
Djurkunskap och Djurträning. Att handskas med fientliga djur och liknande.
Fingerfärdighet, (Mot):
Låsdyrkning, Ficktjuveri och andra små saker.
Etikett, (När):
Etikett, att smälta in och inte göra så stort väsen av sig, inte trampa folk på tårna.
Byråkrati, (Kun):
Lagkunskap, Förfalskning, Politik och sånt
Läkekonst, (Kun):
Första hjälpen och Läkekonst. Förhindra infektioner, sätta ben rätt och sånt.
Underjorden:
Att överleva och ta sig fram i Underjorden, samt känna igen djuren i den miljön.
Vildmarken:
Att överleva och ta sig fram i Vildmarken, samt känna igen djuren i den miljön.
Bergen:
Att överleva och ta sig fram i Bergen, samt känna igen djuren i den miljön.
Staden:
Att överleva och ta sig fram i Staden, samt känna igen djuren och personerna i den miljön.
Sjön:
Att överleva och ta sig fram över hav och vatten, samt känna ingen djuren i den miljön.
Handel, (När):
Köpslå, Värdera och göra bra handelsavtal.
Lärdom, (Kun):
All teoretisk kunskap, Heraldik, Historia och kunna det latinska namnet på drakar etc. Att komma ihåg saker man läst egentligen.
Vetenskap, (Kun):
Matematik, Astrologi, Kemi och sånt. Att räkna ut saker och ting, hur många Troll som en repbro klarar av.
Köra vagn och Rida, (Mot):
Att göra akrobatiska manövrar med riddjur och dragdjur med tillkopplat fordon.
Iaktagelseförmåga, (När):
Att upptäcka fara, lyssna, speja och sånt.
Lönndom, (Mot):
Smyga, skugga, gömma sig och annat skumt.
Närstrid, (Sty):
Slåss i närstrid
Avståndsstrid, (Mot):
Att kasta och skjuta saker mot folk.
Skumraskaffärer, (När):
Muta folk, handla med stulna varor, undre världen.
Visst borde det gå att sammanfatta mer, men vi får se hur spelgruppen tycker. Men vad tycker ni? Och vad bör man ge Överlevnadsfärdiheterna för Grundegenskap? Eller bör det vara bara en Överlevnadsfärdighet?
Rörlighet, (Sty):
Att simma, hoppa, klättra.
Alkemi, (Kun):
Växtkunskap, extraktkunskap, alkemi, ”koka-i-hop-brygder”
Vältalighet, (När):
Bluffa, Retorik, Förförelse och andra silvertungade manövrar.
Djurhand, (När):
Djurkunskap och Djurträning. Att handskas med fientliga djur och liknande.
Fingerfärdighet, (Mot):
Låsdyrkning, Ficktjuveri och andra små saker.
Etikett, (När):
Etikett, att smälta in och inte göra så stort väsen av sig, inte trampa folk på tårna.
Byråkrati, (Kun):
Lagkunskap, Förfalskning, Politik och sånt
Läkekonst, (Kun):
Första hjälpen och Läkekonst. Förhindra infektioner, sätta ben rätt och sånt.
Underjorden:
Att överleva och ta sig fram i Underjorden, samt känna igen djuren i den miljön.
Vildmarken:
Att överleva och ta sig fram i Vildmarken, samt känna igen djuren i den miljön.
Bergen:
Att överleva och ta sig fram i Bergen, samt känna igen djuren i den miljön.
Staden:
Att överleva och ta sig fram i Staden, samt känna igen djuren och personerna i den miljön.
Sjön:
Att överleva och ta sig fram över hav och vatten, samt känna ingen djuren i den miljön.
Handel, (När):
Köpslå, Värdera och göra bra handelsavtal.
Lärdom, (Kun):
All teoretisk kunskap, Heraldik, Historia och kunna det latinska namnet på drakar etc. Att komma ihåg saker man läst egentligen.
Vetenskap, (Kun):
Matematik, Astrologi, Kemi och sånt. Att räkna ut saker och ting, hur många Troll som en repbro klarar av.
Köra vagn och Rida, (Mot):
Att göra akrobatiska manövrar med riddjur och dragdjur med tillkopplat fordon.
Iaktagelseförmåga, (När):
Att upptäcka fara, lyssna, speja och sånt.
Lönndom, (Mot):
Smyga, skugga, gömma sig och annat skumt.
Närstrid, (Sty):
Slåss i närstrid
Avståndsstrid, (Mot):
Att kasta och skjuta saker mot folk.
Skumraskaffärer, (När):
Muta folk, handla med stulna varor, undre världen.
Visst borde det gå att sammanfatta mer, men vi får se hur spelgruppen tycker. Men vad tycker ni? Och vad bör man ge Överlevnadsfärdiheterna för Grundegenskap? Eller bör det vara bara en Överlevnadsfärdighet?