Nekromanti Husregler

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,096
Location
Helsingborg
Re: Rondelldolk ...

men att den skulle använts som parervapen har jag aldrig sett nämnas någonstans.
...utan att den istället användes av riddare mot andra bepansrade riddare för att sticka dem i armhålor och andra utsatta ställen under brottningssekvenser. Rondellskivan längst ut på hjaltet slog man på för att driva dolken djupare in i kroppen.

/Han som fyller i
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
aha

ser nu att jag missupfattat och läst fel. Det var konstigt skrivet i boken jag kollade i och jag läste på en annan dolk med tron om att de fortfarande pratade om rondelldolken.

/N *bortförklarande...*
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
61
Location
Örebro
Jag har en idé till en husregel, en enklare variant av ett bekant belastningssystem:

En rollperson kan bära lika många belastningspoäng som sitt STY-värde utan problem. Varje belastningspoäng som överstiger Styrkan ger -2 på Styrka och Motorik vid egenskapsslag/färdighetsslag samt förflyttning. Kanske att avdraget även gäller när man lägger besvärjelser.

Utrustning har belastningspoäng enligt följande:
Kniv/dolk/slunga 0
Enhandsvapen/kortbåge 1
Tvåhandsvapen/övriga bågar och armborst 2
Normal sköld 1
Stor sköld 2
Ryggsäck/väska/säck 1

En rustning har belastningspoäng lika med rustningsmodifikationen för den rustningsdel med högst rustningsmodifikation. Kanske inte så logiskt alltid, men enkelt.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Belastning

Det där låter helt bra. Varför körde jag inte med det för?

Angående rustningar och att man bara ska använda det högsta belastningsvärdet (och inte det sammanlagda) så är det så jag skrev det i Saga Trudvang. Bara en notis. :gremlaugh:
 

Critos

Veteran
Joined
6 Feb 2001
Messages
61
Location
Örebro
Jag har aldrig gillat att modifiera svårighetsgraden genom att dra av och lägga till på FV (av någon anledning). Istället kan följande fungera (har inte speltestat):

Egenskapsslag kan utföras med olika svårighetsgrad. Vid ett lätt Egenskapsslag får spelaren slå en extra tärning, och endast ett av resultaten behöver vara under eller lika med Egenskapsvärdet för att lyckas. Vid ett svårt Egenskapsslag får spelaren också slå en extra tärning, men då måste båda resultaten vara under eller lika med Egenskapsvärdet för att handlingen skall vara lyckad. Vid extremt lätta eller extremt svåra situationer kan ytterligare en tärning läggas till.
 
Top