Nekromanti Husregler

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Förutom kanske resonemanget att provisorisera kan vara krono för att tiden går långsammare. Rent potentiellt så kan ju en provisorisk effekt vara för evigt
Tankesättet var väll;
Kaos, är förändring så det ändrar temporär till provisorisk
Stasis, av anledning som du sa (kan vara för evigt), dvs oförändrad
Krono, som i matten. När 1min/X, X går mot noll då går 1min mot oändligt många minuter. X blir inte noll för då är det stasis (Nomo).

Ungefär så tänker jag. Men vi får se. Den regel jag väljer blir den som funkar bäst praktisk och behöver inte vara helt hundra meta-realistisk.

Har flera idéer till magisystemet som ligger på skissbordet. Om du är intresserad så kan jag skicka lite via PM, känner inte för att lägga upp allt här eftersom det inte är helt genomarbetat.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ny Effekt

Kan vara så eftersom den kom med i boken drakar, eller så är det bara en patchning där de lägger till extra effekter i och med en extra modul släpps, precis som de gjort med yrken som kommer några här och var. Det står i sidhuvudet i boken drakar "Vissa av dessa effekter behärskar även dödliga". Själv har jag inte funderat över hur vanlig varje effekt är att tillgå.
Effekten går ursprungligen (enligt min kunskap åtminstone) att återfinna i Krilles gamla samling av lösningsförslag till kontigheter och funderingar i Eons regelsystem (googla), och är därför troligen mer "patchning" än "drakar är coola"-effekt (vilket man också kan avgöra om man jämför den med de andra, tycker jag, men det är ju högst vinklat).
Det där kräver en respons..

Domus Magus Hatten harklar sig och tittar runt på de ivrigt lyssnande studenterna.
-Arthur Fonzareli från Asharien var den första som studerade Drakar och deras naturliga Coolhet.
Efter år av undersökning upptäcktes en ny effekt som används avd drakarna naturligt.-

Hatten ler när han aktiverar besvärjelsen Eheee..

Cool Eller Fonze
Psykotropi: 1+ Räckvidd: Avstånd. Varaktighet: Temporär.
Effekten kan inte göras permanent.

För varje filament som används så verkar personen häftig och cool i ögonen på andra upp till max -OB4T6.
För varje 2 filament som används gör även att EN färdighet en nivå lättare. -OB1T6.
Då den förtrollade får ökat själförtroende.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Ny Effekt

*Funderar på ifall det hela är ett godhjärtat skämt eller implicit kritik av ordval, och återgår sedan till att beklaga sig över texters svårighet att reproducera tonfall*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
många använder sig av Drunoks Drängars husregler om exempelvis klumpade moment i stridskonster
Verkligen? Jag kände inte till att någon annan vi själva använde dem.
Vad skoj i så fall!

/Joel
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,408
Tokons Tokar använde sig utav en hel del matrial från Drunoks Drängar om jag inte mins helt fel...
Här får nog Den Elak Spelledare rätta mig om jag har fel dock.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Ny Effekt

*Funderar på ifall det hela är ett godhjärtat skämt eller implicit kritik av ordval, och återgår sedan till att beklaga sig över texters svårighet att reproducera tonfall*
Skämt.. Jag gillar att skämta :gremlaugh: :tekopp:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
Har du gjort nån matematisk analys av den som du kan bjuda på eller "höftar" du bara? Min intuitiva känsla är att det även borde göra större effekt på chansen att lyckas vid låga FV (än +1) men det känns minst sagt jobbigt att räkna på...

Visst är det annorlunda - du bör inte se regeln som en modifiering av den gamla utan som en komplett ersättare. Så jämförelser blir som åpplen och päron. (exvis kan man inte kombinera flera specialiseringar längre.)

Dessutom bör man avgränsa antalet specialiseringar som en RP kan inneha, till typ 3-6 stycken så det inte går inflation i det hela.

Men mekanismen som sådan gör den typiskt Eon-ska effekten med kraftiga vändningar pga tärningsslag något mer förutsägbar - på ett bra sätt.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Angående specialiseringar så har vår spelgrupp hittills använt sig av grundreglerna, men med ett spcialfall:

I fallet med kunskapsfärdigheter, såsom Ockultism (oftast där det applicieras) så ger en specisering rollpersonen möjligheten att veta saker som de annars inte kan veta (dvs. utan specialiseringen så får rollpersonen inte slå slaget). Detta i de fall då det bedöms att det krävs specialstudier för att överhuvudtaget ha läst om informationen i fråga. I andra fall där rollpersonen söker (i sitt minne) efter information som vilken student av ämnet (tex. Ockultism) i fråga kan ha snappat upp, men som likväl bedöms som specialiserad information så gör specialiseringen slaget hela en nivå lättare (-Ob1T6). Det sistnämnda fallet tenderar dock inte att göra det lättare (egentligen) för rollpersonen, utan snarare svårare utifall att rollpersonen i fråga saknar specialiseringen.

Jag funderar även på huruvida modifikationen (i ert fall) även gäller till exempel vapenfärdigheter, och hur detta i så fall förhåller sig när det kommer till stridskonster (exempelvis tekniken 'Momentspecialisering')?
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Annars är jag högeligen intresserad. I gengjäld erbjuder jag våra skisser och idéer (magidueller/magistrid, fri improvisation, en annan "take" på metaeffekter, en del alkemi, användandet av ikonotropi/semotropi, lite om frammanandet av demoner [med referens till ett av Ymirs monsterinlägg] är väl det som det rör sig om, såvida jag inte glömde något...). :gremwink:

//Derenocs go'a sl
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
• Undvika är OB4T6 i grund i stället för OB3T6.
• När en magiker får en lätt skada kan han slå ett OB3T6 (+svårighetsökningar) mot VIL för att inte mista koncentrationen. Svårighetsgraden ökar till OB4T6 i grund när det är en alvarlig skada.
• Tagit bort Stridskonst som färdighet i stället används Tekniker ihop med de vanliga vapenfärdigheterna . Moment är ersatt med en Teknik som kostar 2 poäng och som är unik för varje skola/stil och som måste läras för varje vapen färdighet innan övriga Tekniker kan läras. Sedan blir en teknik lätt lärd om du redan har den i en besläktad vapenfärdighet.

Utmatning för lägre resor ser bra ut på pappret men fungerar dåligt i spelet. Så jag har egna regler för det men det ska jag ta i en längre tråd senare.

Sedan har jag små pillat lite bland effekterna i magi system men inget konkret än. Det liknar lite av vad många andra redan skrivigt här i tråden. Jag väntar in i det längsta på Neogames ska ge ut en ny magibok. ;)
Andra funderar jag har, är att bara har en Skadebonus baserad på enbart STY och låta grund attributen modifiera förbättringsslag för färdigheter.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Det var en bra ide den får jag sno :gremlaugh:
Körd innan att man kunde få -Ob1T6 om det var en specialisering inom ett väldigt smalt område för färdigheten
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Vore intresserad av att se dina regler om längre resor, så lägg gjärna upp dem! :gremsmile:

Angående stridskonster har vi gjort något liknande: Man kan utveckla dem från vapenfärdigheter (eller undervisas), tex bestämmer sig en rollperson med Svärd: 18 att utveckla moment med sitt Slagsvärd (för övrigt kör vi med Drunoks Drängars momentklumpar) och kan göra detta precis som om han hade en stridskonst, men får vänta tills FV 20 innan han kan börja utveckla tekniker själv. Därefter skiljer sig dock de två färdigheterna åt.
(Observera att en specialisering, om man kör med +1, gör att man kan börja utveckla moment redan vid FV 17 med det vapen man specialiserat sig på).

Angående skada så beräknar vi samtliga grundskador med STY, tycker RÖR är viktigt nog för en krigare ändå, fast om du har något konkret på hur andra attributer skulle kunna modifiera annat så lägg gjärna upp det! :gremsmile:
 
Top