Hejhopp!
Nu läste jag inte hela sista sidan, men det verkade inte relevant för det jag var tänkt skriva.
En lista på de husregler jag kan komma ihåg! Ja, och som vi använt och funnit användbara, förstås.
Husregel nummer första: Yes, alla grundskador baseras på styrka rakt av. Det är lätt att motivera med det faktum att skada i EON faktiskt BARA är hur hårt du slår. Hur bra du träffar beror på A: Färdighetsvärde och B: Ren och skär djävla slump, i och med extraskadetabellen. Och för att vara helt ärlig så påverkar rörlighet så många viktiga grundchanser att den inte behöver vara mer metaviktig än vad den redan är.
Husregel Dos: Kongelat.
I "vanilla"-EON så kan man spendera någon/några månader på att skapa kongelat för att sedan spränga upp ett berg. Eller ett land. En smart tolkning av Haleas uteslutningsprincip som finns beskriven i, tror jag, M&M, lär oss att även kongelat måste ha olika krökningstal för att kunna användas i samma besvärjelse, vilket innebär att man måste använda sig av samma svårighetsgrader för att åstadkomma en besvärjelse på magnitud 5 med eller utan kongelat.
Husregel nummer triangelhörn: Gå bakåt måste ändras.
Antingen så slopar man helt den biten om att man kan gå bakåt hur många gånger som helst utan svårighetsökning, eller så innebär varje successivt kliv bakåt att man måste lyckas med ett rörlighetsslag på ob2t6 + obxt6 (där x är antalet tidigare gå bakåt-manövrar man gjort minus ett) utan att falla på ändan.
Och det här är ju inte en husregel, men vad gäller stridskonster: glöm ej bort att nästan alla tekniker faktiskt har en nackdel, eller i alla fall nästan alla de "aktiva", om jag minns rätt. Exempelvis så kräver precisionsanfall att man gör ett snabbt anfall och gör ytterligare -2 skada... om jag inte missminner mig. man gör i alla fall två skada mindre. Och den där tekniken som göra att man rullar bättre extraskador (Kommer inte ihåg vad den hette) kräver att man siktar på ett delområde.
Husregel nummer fyra: Modifikation av kraftfulla och snabba anfall.
För varje tärning du i normala fall gör i skada så gör snabba och kraftfulla anfall +/- 1 i skada. Detta för att man inte BARA ska göra snabba anfall så fort man kommer över OB6T6 i skadeverkan, och för att ge en konkret fördel med kraftfulla anfall över normala. För att klargöra: Munchkin-bert gör OB12T6 i skada med sitt Helgade kraggsvärd som dessutom är Zorstraks son. Med ett snabbt anfall gör han OB9T6 och med ett kraftfullt anfall OB15T6. Fjant-olle däremot gör OB3T6+2 med sitt kortsvärd, OB4T6+1 vid kraftfullt anfall och OB2T6+3 vid snabbt. Förstod du inte hur jag fick till de där siffrorna så läs först igenom det jag skrev ett par gånger, sen så slår du dig själv på fingrarna och läser igenom böckerna ett par gånger till, för då har du missat att +4 konverteras till +ob1t6
Jag VET att vår spelgrupp har fler husregler, och jag kommer att posta om jag kommer på fler av dem.
Addendum: Simpla anfall
Ett simpelt anfall är ett anfall som är en nivå enklare att utföra, inte kan siktas eller fintas, inte kan bli perfekt och som är en nivå lättare att försvara sig mot.