Jag har två utkast på hemmagjorda förmågor som jag vill testa på communityn innan jag sjösätter dem i min spelgrupp. Tror ni jag har satt lagom siffervärden på saker och ting?
Minnesattack (3)
Krav: Dela minnen, och minst en kuslig händelse i spelet eller i bakgrundshistorien.
Färdigheter: Viljestyrka
Som en anfallshandling delar du med dig av ett obehagligt minne på ett plötsligt sätt. Både attack och försvar sker med slag för Viljestyrka. Om attacken lyckas blir målet Bedövat. Om attacken lyckas exceptionellt blir målet dessutom Skrämt.
Familiaris (8)
Krav: Wyrd 50% och Status, Stigvana eller Viljestyrka 50%.
Färdigheter: Wyrd.
Du har ett troget husdjur – vilddjur eller tamdjur – som följer med överallt och lyder dina kommandon. Familiaris är betydligt intelligentare än andra djur av sin art.
Om din familiaris dör spärras alla dina tärningsslag 2 snäpp i 2T6 dagar. Därefter spärras alla slag för Viljestyrka och Wyrd med 2 snäpp i en månad.
Familiaris
Utforma din familiaris enligt nedanstående mall.
Välj vilken djurart din familiaris tillhör. Djuret är stort som en hund eller mindre.
Gard 10.
Hälsa 10.
Turordning: 2 bästa av 4T6.
Egenskaper: Familiarisförmågor (3, se nedan), Liten, samt en av:
Amfibisk, Flygande, Klättrande, Mörkersyn, Nattsyn, Snabb, Snygg eller Tyst;
alternativt ge familiaris attack egenskapen Giftig, Ursinne eller Vådlig.
Attack: Klor/Tänder/Näbb/annat 75%, skada 2T6.
Försvar: 50%
Skydd: -
Färdigheter: Manövrer 50%,
samt välj tre av: Fingerfärdighet, Leta, Spana, Gömma sig, Jakt, Manövrer, Status, Stigvana, Styrkeprov, Uthållighet eller Väderkunskap 75%.
Språk: Vildröna.
Familiarisförmågor
Din familiaris har tre familiarisförmågor. Välj från följande lista.
- Delade sinnen. Du kan tillfälligt flytta dina sinnen till din familiaris, så att du under denna tid uppfattar allt som familiaris uppfattar. Det fungerar som besvärjelsen ”Låna ett djurs sinne”. För att märka vad som händer dig själv måste du lyckas med ett slag för Spana.
- Hårdhudad. Familiaris har 1T6 i Skydd.
- Hämta och lämna. Utifrån sin bärförmåga kan familiaris ta med sig föremål till dig eller någon annan som den förstår namn eller beskrivning på.
- Hörsel. Familiaris har fenomenal hörsel. Om den kan hjälpa dig med hörseln öppnas ditt slag för Spana med 5 snäpp.
- Luktsinne. Familiaris har ett fenomenalt luktsinne. Om den kan hjälpa dig med luktsinnet öppnas ditt slag för Leta med 5 snäpp.
- Slåss. Familiaris kan göra anfallshandlingar på kommando. Utan denna förmåga kommer den bara slåss i självförsvar.
- Stötta i strid. Stridshandlingen Stötta, som ger tillbaka 2T6 Gard till dig eller någon annan i striden.
- Tala. Familiaris kan, utöver vildröna, tala allröna eller ett annat av dina språk. Ordförrådet är något begränsat till djurets begreppsvärld.
- Telepati. Du och din familiaris är så tätt förenade med varandra att ni kommunicerar telepatiskt. Du kan ge kommandon till familiaris även när den är utom hörhåll, och familiaris kan skicka intryck till dig baserat på sina referensramar, t ex ”Troll är på väg hit”, ”Jag ser mat”, ”Jag har hittat en utgång”, ”Sigrid har ramlat omkull”, ”Här luktar Desiderius”. Om familiaris också har förmågan Tala sker kommunikationen med riktiga meningar.
- Tuff. Familiaris har 15 i Gard och 15 i Hälsa.
- Vibrationskänsel. Familiaris kan känna vibrationer i marken eller andra ytor, och uttolka viss information om vad som orsakar dem, t ex antal, storlek och avstånd.
- Väktare. Familiaris kan noggrannt och uthålligt hålla koll på en plats, en person eller ett föremål och vidta någon åtgärd när något händer med detta. Exempelvis skälla när någon kommer ut ur en dörr, följa efter den som tar på sig den gröna kappan, eller anfalla trollet om det försöker gå sin väg.
- Wyrdwävare. Familiaris ande reparerar trasig wyrd i dess närhet. Din magiska skuld minskar dubbelt så fort medan du vidrör din familiaris.