Är förvånad över att ingen nämnt Mutant år Noll än då det är ett spel som har imponerat i alla fall på mig på sista tiden (Det är väl influerat av Savage Worlds om jag förstått rätt och det har jag inte läst så folk kanske är mer imponerade av förlagan). I alla fall så är Mutant år Noll en av mina senare favoriter, jag känner att fria ligan fattar balansen mellan spelmässighet och storybetoning. Det interaktiva världsbygget kopplat med reglerna för förmågor och hur arken byggs skapar en sjukt cool kampanjmiljö där både spelarna och spelledaren påverkar hur kampanjen artar sig. Lägg därtill en riktigt cool metaplott (Jag älskar bra metaplotter) med bra användning av valfria komponenter i form av kort å brickor och en väldigt stämningsfull värld så har vi ett väldigt lyckat rollspel.
Jag vill också lovebomba Svavelvinter, ett tidigare alster av Fria Ligan. Detta har nämnts tidigare i tråden, och ja det är krävande för spelare å spelledare men om denna tröskel överkommes så är det en nästintill automatisk spelstil som är så sjukt belönande. De brädspelsliknande mekanikerna som blandas med spelet är otroligt inspirerande och roliga, det enda jag inte riktigt gillar med svavelvinter är ekonomin kring ödestärningar, jag har funderat på att separera mundana färdigheter från exceptionella manövrar på något sätt.
Eon 4 kan bli min favorit, har alltid gillat världen Mundana pga sin bredd och lite mer politiska fokus till skillnad från många andra fantasyspel. Började dock hata Eon 3 och tidigare förlagors regler så en mer slimmad å strömlinjeformad regelbas var definitivt nödvändig. Allt hänger på takten modulerna ges ut i.
Call of Cthulhu har egentligen inte exceptionella regler, men stämningen varje gång jag kör det är oslagbar. Egentligen är CoC inte ett "rollspel" för mig, det är en samling jävligt bra scenarion, men eftersom jag kan tycka det är svårt att hålla uppe en bra produktion på egen hand så gör det detta spel väldigt bra.
Ett spel som jag nyligen läst och blivit otroligt fascinerad av på sista tiden är ORE, eller "One Roll Engine". Egentligen är det själva regelverket, men en av de mest populära versionerna "Godlike" har gjort stort intryck på mig. Ett superhjälterollspel i grunden, men som har gjorts om till flera andra settings. Jag gillar hur det verkar kunna hantera stora skillnader i "nivå" så det är distinkta regler både för lite över medel människor eller rena gudar eller övermänskliga superhjältar. Nemesis är en skräckvariant som är gratis och har ett helt fantastiskt regelsystem för "insanity" och Reign är en fantasyvariant med regler för "companies" som är en väldigt fascinerande kontrast till skuggspelet i Svavelvinter.