Nekromanti Hyllning till en bortglömd fantasy-onding

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jag hittade denna några dagar gamla krönika ur DN, där Fredrik Strage hyllar en av de hårdaste ondingarna ur fantasylitteraturen, nämligen Tengil. Och han har ju rätt. Tengil är stenhård.

Dewil

Johan K

Gammal & dryg
Så klart !!

Hehehe !
Ja jäklar, att man inte tänkrer på vor "gode" Tengil oftare.. Jag menar, han är ju minst lika hård & ond som nån annan onding som finns i fanatsy/scifi-världen.

/ Johan K, som minns att man rös när man läste om Tengil... :gremsmile:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Jo.. jag har gått och haft citatet "han har en egen drake som han matar med hippies" malande i huvet i två dar nu.

Haha... den frasen fastnade för mig också.

Framställningen av Tengil är ett gott exempel på att "det man inte vet något om är det mest skrämmande". Tengil gör aldrig något, säger aldrig något, och just därför är han så skräckinjagande.

Den scen som etsade sig fast i mitt minne första gången jag såg "Bröderna Lejonhjärta" var den då den uppkäftige mannen kallt höggs ihjäl inför en förfärad folkmassa och mannens gråtande fru.

Darth Vader (eller godtyckliga annan fantasyskurk) må vara en mycket värre skurk ur perspektivet "brott mot mänskligheten", men han har i alla fall repliker och en personlighet. Tengils kyla är mycket effektivare, och, som Fredrik Strage skriver, förstärks i filmversionens visuella uttryck.

Dewil

"Den scen som etsade sig fast i mitt minne första gången jag såg "Bröderna Lejonhjärta" var den då den uppkäftige mannen kallt höggs ihjäl inför en förfärad folkmassa och mannens gråtande fru."

Samma sak för mig, det är definetivt den scenen som jag kommer ihåg starkast ifrån filmen.

w176

Förlorad dotter
All makt åt Tengil vår befriare!

Japp

/Elin spelade faktiskt Tengil i en skolteater på lågstadiet en gång. Alla andra ville såna där fåniga saker som johnatan och skorpan och sånt.

seinet

Swashbuckler
Är ändå inte Riddar Kato ondare, kom igen han har ju fan ett hjärta av sten till och med!

/Seinet Wintermute - Diggar Mio min Mio mer än Bröderna Lejonhjärta :gremtongue:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Putsa upp filmen till trettioårsjubileet!

2007 är det trettio år sedan filmen hade premiär. Här borde något profittörstigt filmbolag ta chansen att medelst digital handpåläggning putsa upp filmen - och ni vet vilka scener jag tänker på - och låta den gå upp på bio igen, denna gång i den långa versionen (TV-versionen) eftersom dagens biopublik är mer van vid tretimmarsfilmer än 1977 års publik.

Dewil

Quan'talis

Swashbuckler
Bara för att vara annorlunda vill jag påpeka att Tengil aldrig gjorde något som helst intryck på mig, varken i boken eller filmen.

(draken Katla, däremot, fann jag fruktansvärt skrämmande som barn, till den grad att jag altid var tvungen att uträtta något ärende i rummet bredvid när den syntes i bild. Det här är med andra ord rätt tillfälle att påpeka att filmen gick på tv första gången när jag var femton, eller något sånt...)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Precis. Tengil är som Boba Fett, det är bara losers som tycker han är kool! :gremgrin:
Men... men...! Boba Fett ÄR ju kool! :gremshocked:

*går och försöker tvätta bort L-stämpeln i pannan eller åtminståne sminka över den*

Gordeg

Hero
Ja, pannkaksflagga!

Tengil gjorde inget större intryck på mig heller, det var hans underhuggarsoldater, Katla och det diffusa hotet bortom horisonten som var skrämmande.

Så varför hyllas Tengil med tanke på att det inte finns så mycket om honom att komma ihåg?
Jag tror inte att Tengil hyllas för att Tengil är cool.
Jag tror att Tengil hyllas för att det är coolt att tycka att Tengil är cool.

Varför pannkaksflagga? Jo, för att detta egentligen är samma fenomen som sågningen av Staffan Westerberg. Ingen jävel född efter 1975 minns vad Vilse i pannkakan handlade om men det är coolt att ha drömt mardrömmar om storpotäten.

Gordeg, dissar Tengil

Nightowl

Champion
Re: Ja, pannkaksflagga!

Jag tror att Tengil hyllas för att det är coolt att tycka att Tengil är cool.
Det finns en grej jag gillar med Strages artikel dock; han hänvisar till nån dödsmetallare eller vad det nu var, och frågan var följande: Tengil har alltså föresatt sig att erövra Dödsriket !! Han kommer jävligt nära att lyckas. Hur får man en sådan idé och vem var han innan han dog ?! Det är så koolt att det egentligen är i klass med Doktor Doom, men det berörs aldrig i boken, förstås.

Erik

Dewil

Skrivbordsgeneral

kan inge skriva en uppföljare? eller prequel?

Och därmed ta bort mystiken kring Tengil?

Gordeg

Hero

Tengil har alltså föresatt sig att erövra Dödsriket !!
Den tolkningen av Bröderna Lejonhjärta måste springa ur att Turbonegro-killarna läser Astrid Lindgren på samma sätt som dödsmetallhårdrockare sitter och runkar till gamla testamentets tyngre delar.

Stämningen i boken är ju inte alls inriktad mot död och undergång, budskapet är att hur mörkt det än ser ut finns det alltid hopp. Inte ens om man torskar i Nangijala är det kört. ("Jag ser ljuset, Jonatan!")

Gordeg

Nightowl

Champion

Den tolkningen av Bröderna Lejonhjärta måste springa ur att Turbonegro-killarna läser Astrid Lindgren på samma sätt som dödsmetallhårdrockare sitter och runkar till gamla testamentets tyngre delar.
Nä, det är ett ganska enkelt konstaterande: Nangijala är ett dödsrike, och Tengil vill bli herre över hela Nangijala. Någon döds- eller ödesstämning har jag heller inte talat om, så den får du stå för själv.

Jag upprepar: en kille dör, kommer till livet efter detta... och bestämmer sig för att erövra stället. Det är en klart häftig idé.

Erik, önskar att folk läste vad han skrev och inte mellan raderna

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: ANT

Boba Fett-lover!

Nä! Det finns över huvud taget väldigt lite mystik i Stjärnornas krig. Jabba är lite mystisk, hur fasen kunde en fettblobb bli maffiaboss?

Dewil