Nekromanti Hypotetiskt, att ersätta en SL ekonomiskt

frulling

Veteran
Hej, jag har haft en fundering i flera omgångar, jag gillar rollspel mycket men har nästan alltid hamnat som spelledare. Det är inget fel med det och att spelleda är mycket roligt. Det har också gett mig bilden av vad jag verkligen skulle vilja spela och vilka krav jag ställer på en spelledare.
Min fundering gäller därför frågan att headhunta/söka med lyckta efter en spelledare och vara beredd att ersätta den ekonomiskt för att spelleda mig och några fler, kan det vara en bra ide? kan ni se att det skulle kunna funka?
Även om jag inte är fattig är ju steget långt att kunna ge rimlig timlön, hur mycket tycker ni vore rimligt? per kväll/kampanj osv.
Tanken är att den ekonomiska faktorn ska hjälpa någon som redan har intresset, behöver ett kapitaltillskott som tycker det kan vara att förena nytta och nöje. Då utifrån gemensamt uppställda krav/mål.
Idéen är idag väldigt hypotetiskt men är nyfiken hur ni tänker i frågan.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Var har du fått idén att du ska behöva betala en SL?

Jag antar att du redan frågat och fått nej från dina regulars, eftersom du inte nämner dom alls.

Men varför inte bara leta efter en SL som vill spelleda för att hen gillar att spelleda?

chrull

Stockholm Kartell
frulling;n47274 said:
Hej, jag har haft en fundering i flera omgångar, jag gillar rollspel mycket men har nästan alltid hamnat som spelledare. Det är inget fel med det och att spelleda är mycket roligt. Det har också gett mig bilden av vad jag verkligen skulle vilja spela och vilka krav jag ställer på en spelledare.
Min fundering gäller därför frågan att headhunta/söka med lyckta efter en spelledare och vara beredd att ersätta den ekonomiskt för att spelleda mig och några fler, kan det vara en bra ide? kan ni se att det skulle kunna funka?
Även om jag inte är fattig är ju steget långt att kunna ge rimlig timlön, hur mycket tycker ni vore rimligt? per kväll/kampanj osv.
Tanken är att den ekonomiska faktorn ska hjälpa någon som redan har intresset, behöver ett kapitaltillskott som tycker det kan vara att förena nytta och nöje. Då utifrån gemensamt uppställda krav/mål.
Hm, skulle jag, hypotetiskt, ta betalt för att spelleda skulle nog priset variera lite beroende på vad som önskas. Hur många spelmöten önskar man? Vilket regelsystem? Vilken genre? Spelstil?
Är det något som jag tycker verkar skitkul och redan är hemma i är priset lägre. Kräver det mer förberedelser än vad jag tycker om är priset högre.
Jag kanske skulle utgå från ett pris på ca 75kr i timmen.
Jag skulle se till att sänka priset om jag kände att jag inte klarade av att ge 100% under ett spelmöte.
Jag skulle se till att spelgruppen fick precis vad de ville ha (i form av äventyr/spelstil/tema etc.)

En av Podcasten Fear the Boots medlemmar har förresten spelett för pengar för några grupper. De snackade om det i ett avsnitt för ett tag sedan och han och grupperna som använde hans tjänster verkade ha rätt bra inställning till det hela.

Mundo

Myrmidon
Rent hypotetiskt skulle jag nog ge personen en klump pengar, lite före och lite efter rollspelet är avslutat.
Att ge timlön och skit, sätta skatt på det osv blir ju bara mer klydd än vad det ger.

Sen skulle jag personligen inte betala för en SL, det skulle bli rätt konstigt för mig. Kanske bjuda hen på käk och snask och så, men inte mer än det. Jag skulle nog omedelbart sätta en sjuk standard på en person som jag betalar för att få vara med och leka, helt enkelt.

anth

Vetefan
Jag tycker frågeställningen är heltokig.
Antingen ställer man upp gratis för att man tycker att det är kul.
Eller så tar man ut en vettig lön för den tid man lägger ner.

Låt oss ta chrulls exempel: 75 kr i timmen.
Det dubbla, 150 kr/tim, är närmare en vettig lön.
Sedan ska man ha betalt för förberedelser.
Säg att man är extremt effektiv som spelledare och bara lägger ner lika mycket tid som själva spelsessionen tar, då är vi uppe i 300 kr per speltimme. mer troligt är att spelledaren ska ha uppåt 600 kr/timme för att få ersättning för nedlagd tid.

Så: antingen ställer spelledaren upp gratis, eller så tar denne betalt för nedlagd tid - någonting däremellan är en ren förolämpning mot spelledaren.

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller med det de sade i Fear the boot. Det låter som prostitution :p

chrull

Stockholm Kartell
anth;n47329 said:

Säg att man är extremt effektiv som spelledare och bara lägger ner lika mycket tid som själva spelsessionen tar, då är vi uppe i 300 kr per speltimme. mer troligt är att spelledaren ska ha uppåt 600 kr/timme för att få ersättning för nedlagd tid.

Så: antingen ställer spelledaren upp gratis, eller så tar denne betalt för nedlagd tid - någonting däremellan är en ren förolämpning mot spelledaren.
Eller så är man av åsikten att man inte behöver ha fullt så mycket betalt eftersom man gör något man ändå gillar och för att det inte är menat att vara en huvudinkomst. Och för att man inser att mängden grupper som är beredda att betala 2400kr för ett spelmöte antagligen är 0.

På vilket sätt är det en förolämpning att betala det som någon bett om att få betalt?

Ymir

Liten kantbaron
anth;n47329 said:

Givet att vi som -skriver- Sveriges största rollspel inte får ens skuggan av skäliga marknadsmässiga löner (och hur skulle vi kunna få det, när max 1000 pers köper Eon?) förefaller det mig ganska orimligt att förutsätta att man kunde begära marknadsmässiga löner för att spelleda. Visst vore det gött om jag kunde få en marknadsmässig lön, men den begränsade efterfrågan omöjliggör det, och detsamma torde med all rimlighet gälla professionella spelledare. Men det finns inget skäl att jag för den sakens skull ska skriva gratis, eftersom illustratörer alltid får betalt, och jag är lika bra på det jag gör som de är på det de gör, det kräver motsvarande nivåer av övning och skills, och det tar minst lika mycket tid - antagligen långt mer, givet hur oändligt många timmar jag lagt ned på mina senaste Eon-texter. Med ditt resonemang borde jag antingen omedelbart sluta skriva både Eon, Neotech och Western -eller- skriva gratis, men jag tycker alltså att jag har rätt att få nån slags liten token of appreciation för all möda och tid jag lägger ner och för att jag faktiskt är en riktigt grym rollspelsskribent, men att begära summorna du föreslår hade dels gjort mig omöjlig för både Helmgast och Åskfågeln att anställa, och dels vore det helt out of touch med rollspelshobbyns realiteter i Sverige.

anth

Vetefan
chrull;n47334 said:
På vilket sätt är det en förolämpning att betala det som någon bett om att få betalt?
Läs startinlägget så ser du att det är det motsatta: betala någon som inte bett att få betalt.
Då är det på samma nivå som: "här får du en tia, gå och köp dig något snyggt."

Hade vi det omvända förhållandet, någon som säger: "jag kan tänka mig att spelleda, men då ska jag ha betalt för det" - då är jag inte alls säker på om jag skulle vilja spela med den spelledaren.

Sedan har vi ibland någon nominell ersättning som kan förekomma vid konvent till de som hjälper till - men det känns inte riktigt som samma sak som ersättning till spelledare. I de fall vi talar om ersättning för konventsspelledande ser jag det mer som en ersättning för att man spelleder på en annan än sin vanliga plats, d.v.s. man spelleder på konventet istället för hemma.

Däremot tycker jag att det är helt OK att man ger någon form av ersättning till den som upplåter sitt hem till ett gäng ohyfsade nördar. De gånger vi använt den lösningen har övriga sått för mat/dryck/förtäring.
Nu är den som upplåter sitt hem ofta densamme som spelledaren - men det viktiga är att denne får ersättning för lokalen, inte för sitt spelledande.

Jag kan även tänka mig att en spelgrupp bjuder sin spelledare på en rejäl utekväll någon gång om året för att visa sin uppskattning.
Men för mig är inte gratis öl detsamma som monetär ersättning (även om det är det i praktiken).

anth

Vetefan
Ymir;n47344 said:
Givet att vi som -skriver- Sveriges största rollspel inte får ens skuggan av skäliga marknadsmässiga löner (och hur skulle vi kunna få det, när max 1000 pers köper Eon?) förefaller det mig ganska orimligt att förutsätta att man kunde begära marknadsmässiga löner för att spelleda.
Jag tycker att du blandar ihop äpplen och päron nu.
Du blandar ihop ekonomi med icke-ekonomi.
En rollspelsbok har tryckkostnader, distributionskostnader, illustrationskostnader,...
En rollspelsgrupp har, precis som en kortspelsgrupp eller brädspelsgrupp, inga kostnader att tala om.
Nu vet jag att många rollspelstillverkare går back på sina produkter, t.ex. krank betalar ur egen ficka för att vi ska ha möjlighet att köpa hans rollspel på SF Bok, eller var vi nu köper dem. Men det är fortfarande en ekonomi, även om den är negativ.
Finns det en ekonomi i grunden, som det finns vid tryckta rollspel eller konvent, kan man diskutera ersättning.
Men varför diskutera ersättning, vid t.ex. hemmaspel, där det inte finns någon ekonomi i grunden?

RasmusL

Champion
frulling;n47274 said:

Jag tycker att det låter spännande under vissa förutsättningar:

#1: Ni tycker om spelstil där spelledaren kan bjuda på en show
#2: Ni hittar en spelledare som förstår ansvaret och ambitionsnivån inneboende i att ta betalt för sitt spelledare
#3: Ni hittar en bra spelledare

Varför inte liksom? Om man säger 75 kr/tim, under bordet givetvis, och säger att det ska täcka utskrifter, props, tärningar, etc (kanske inte de nödvändigaste regelböckerna) så känns det IMO vettigt och för spelledaren ger det en grad av ekonomisk frihet att faktiskt göra något riktigt häftigt!
chrull said:
att det är under bordet tar jag för givet att alla fattar :D

JohanKarlsson

Not the one
För mig verkar det som en heltokig tanke, sprungen ur en heltokig approach till rollspel, att SL sätter upp en show för spelarna.
Rollspel är något man gör tillsammans, en kreativ process där alla (spelare som spelledare) bidrar från sina olika roller.

RasmusL

Champion
JohanKarlsson;n47376 said:
För mig verkar det som en heltokig tanke, sprungen ur en heltokig approach till rollspel, att SL sätter upp en show för spelarna.
Rollspel är något man gör tillsammans, en kreativ process där alla (spelare som spelledare) bidrar från sina olika roller.

...tycker du ja. Synekdoke. Försök se lite längre än näsan räcker.
JohanKarlsson said:
Tack för att du påminner mig om att aldrig diskutera någonting på internet.
RasmusL said:
Don't mention it. Ett litet tips kan ju vara att, om du vill undvika att bli behandlad som ett troll, sluta benämna andras idéer som "en heltokig tanke, sprungen ur en heltokig approach"
JohanKarlsson said:
Hm, kanske har du en liten poäng.
Dante said:
Seså. Lek snällt nu.
RasmusL said:
Förlåt, jag var onödigt dryg.

chrull

Stockholm Kartell
anth;n47359 said:
Finns det en ekonomi i grunden, som det finns vid tryckta rollspel eller konvent, kan man diskutera ersättning.
Men varför diskutera ersättning, vid t.ex. hemmaspel, där det inte finns någon ekonomi i grunden?

Det finns en ekonomi: Det finns tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på bra spelledare som vill spelleda det du och din grupp vill spela är mindre än tillgången.

Läs startinlägget så ser du att det är det motsatta: betala någon som inte bett att få betalt.
Då är det på samma nivå som: "här får du en tia, gå och köp dig något snyggt."

Hade vi det omvända förhållandet, någon som säger: "jag kan tänka mig att spelleda, men då ska jag ha betalt för det" - då är jag inte alls säker på om jag skulle vilja spela med den spelledaren.
För att citera startinlägget:
Min fundering gäller därför frågan att headhunta/söka med lyckta efter en spelledare och vara beredd att ersätta den ekonomiskt för att spelleda mig och några fler, kan det vara en bra ide?

Sen frågar OP vad som kan vara en tänkbar ersättning.
Spelledning kan ses som en tjänst. Och när jag kontaktar en hantverkare för att kakla om badrummet brukar jag börja med att försöka ta reda på ungefär vad det kan tänkas kosta så att jag har något hum om det innan jag faktiskt frågar vad hantverkaren jag ringer upp vill ha betalt.

anth

Vetefan
chrull said:
Det finns en ekonomi: Det finns tillgång och efterfrågan. Efterfrågan på bra spelledare som vill spelleda det du och din grupp vill spela är mindre än tillgången.
Jag kan hålla med om att det finns obalans: spelledare som saknar spelare finns på ett ställe och spelare som saknar spelledare finns på ett annat ställe.
Men råder det verkligen brist på spelledare i Sverige?
Det kanske bara är jag som är lyckligt lottad som spelar i grupper där alla kan tänka sig att vara spelledare.

chrull said:
För att citera startinlägget:
Min fundering gäller därför frågan att headhunta/söka med lyckta efter en spelledare och vara beredd att ersätta den ekonomiskt för att spelleda mig och några fler, kan det vara en bra ide?
Och jag tycker att det är en extremt dålig idé, för i mina öron är det detsamma som "här får du en tia, gå och köp dig något snyggt."

Följdfråga. Hur skulle de av er, som har heltidsarbete och spelleder, reagera om en okänd spelgrupp kontaktade er och frågade om ni kunde spelleda mot ersättning?
Jag skulle tacka nej av tidsbrist.

chrull said:
Spelledning kan ses som en tjänst. Och när jag kontaktar en hantverkare för att kakla om badrummet brukar jag börja med att försöka ta reda på ungefär vad det kan tänkas kosta så att jag har något hum om det innan jag faktiskt frågar vad hantverkaren jag ringer upp vill ha betalt.
Ja, det är en tjänst. Men jag ser spelledaren som en aktiv säljare av en produkt, inte som en hantverkare som spelare tar kontakt med för att bli spelledda. Det är alltå spelledaren som drar ihop spelgruppen och inte tvärt om.
Headhunta spelledare är inte vad jag förknippar med rollspelshobbyn.
Men jag kanske är en gammal grognard som inte hänger med i tiden. :)

chrull

Stockholm Kartell
anth;n47394 said:
Och jag tycker att det är en extremt dålig idé, för i mina öron är det detsamma som "här får du en tia, gå och köp dig något snyggt."
Hur är "Hej, vi är villiga att betala för en spelledare, är du intresserad och hur mycket vill du ha?" Eventuellt följt av "ajdå, det var nog lite mer än vad vi hade tänkt oss, ha en trevlig dag" samma sak som det du säger?

Följdfråga. Hur skulle de av er, som har heltidsarbete och spelleder, reagera om en okänd spelgrupp kontaktade er och frågade om ni kunde spelleda mot ersättning?
Jag skulle tacka nej av tidsbrist.
Jag skulle fråga vad de önskade och var ute efter, sen skulle vi kanske kunna diskutera saken.

Ja, det är en tjänst. Men jag ser spelledaren som en aktiv säljare av en produkt, inte som en hantverkare som spelare tar kontakt med för att bli spelledda. Det är alltå spelledaren som drar ihop spelgruppen och inte tvärt om.
Headhunta spelledare är inte vad jag förknippar med rollspelshobbyn.
Men jag kanske är en gammal grognard som inte hänger med i tiden. :)
Det har inget med ålder att göra. Man kan vara stenhårt fast i ett synsätt obereonde av ålder. I staterna är/var ju spel i spelbutiker skitvanliga. Man gick dit för att det fanns en spelledare där som kunde köra.

Det var en diskussion på Roll20 om det här för ett tag sen då en spelledare ville ta betalt. Min inställning är att jag skulle aldrig betala för att få spela med en spelledare. För mig är det en hobby som jag gör för att det är kul och just för att det inte kräver en ekonomisk insats.

Men för att vara lite objektiv.
Visst jag kan se att man som spelledare skulle vilja kunna ta betalt för att man spelleder och det finns nog ett intresse för det med även om jag tror att det är litet. I grund och botten så får man nog se över sin modell.
Första sessionen: Gratis efter det så kostar det 200kr/session plus ytterligare 150kr/timme. Så för 3 timmar så kostar det 800kr, med 4 spelare så är det 200kr styck, det är inga jätte summor men det limiterar hur ofta man kan spela om folk inte har pengar.

Sen så tycker jag personligen att det är skit. Det finns nog med spelledare som är villiga att spela "gratis" så att man inte ska börja med en sådan modell men om man skulle försöka med någon sådant så ska man nog vara väldigt säker på att spelledaren är värd de pengar man nu ska betala.

anth

Vetefan
chrull said:
Hur är "Hej, vi är villiga att betala för en spelledare, är du intresserad och hur mycket vill du ha?" Eventuellt följt av "ajdå, det var nog lite mer än vad vi hade tänkt oss, ha en trevlig dag" samma sak som det du säger?
Det är fortfarande inte så startinlägget är formulerat.
Det står: "Det har också gett mig bilden av vad jag verkligen skulle vilja spela och vilka krav jag ställer på en spelledare."
Det ger mig Caligula-vibbar när han startade en tråd och gick ut med att de var bäst i sverige och spelade RIKTIGT rollspel - men nu sökte de de spelare och hugande spekulanter fick komma och provspela för att se om de var tillräckligt bra för att vara med.

Nu tror jag inte frulling är elitistisk alls, men tanken på att betala en spelledare ger mig ändå Caligula-vibbar.

crull said:
Jag skulle fråga vad de önskade och var ute efter, sen skulle vi kanske kunna diskutera saken.
Ja, jag skulle givetvis kunna diskutera med dem. Kanske t.o.m. låta dem vara med i min befintliga spelgrupp (om plats finns).
Men att starta upp en ny spelgrupp?
Då har du mer fritid än vad jag har. :)
chrull said:
Du verkar tolka startinlägget på sämsta möjliga vis.

Cybot

Mest spelbar
Tror inte att jag skulle kunna betala en spelledare liksom "ersättning för hans tid". Stå för transportkostnader kanske.
Det är en annan grej om man raggade folk för att spelleda ens grejer på konvent.

RasmusL

Champion
Cybot;n47404 said:
Tror inte att jag skulle kunna betala en spelledare liksom "ersättning för hans tid". Stå för transportkostnader kanske.
Det är en annan grej om man raggade folk för att spelleda ens grejer på konvent.

Varför?