[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vill tacka för alla svar, de har i stort sätt varit konstruktiva och intressanta. [/FONT]
?
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det finns en poäng i en bättre lösning är att hitta spelledare som är villiga och belöna dessa med öl osv. Att ersätta för lokal mm är såklart också ett upplägg man kan ha. Denna lösningen är att föredra, tankarna gäller främst när denna verkar svår att tillgå. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att ge en rimlig ersättningar såklart ett mål men jag tror att vi överlag inser att kostnader närmare 600kr/h kommer vara svårt att uppnå även om det inte är en orimlig ersättning. Mina funderingar här var nog närmare ett arvode för ett jobb som är viktigt men delvis frivilligt liknade det som finns inom föreningsvärlden och politiken(i alla i mindre kommuner). Det är tacksamt att folk vågar ta upp hur mycket de tycker är rimligt för de ger en bild av hyr dyrt det kan vara(på samma sätt som snickarexemplet). Min motiv är inte att tjäna på det jag göra utan att hjälpa andra tjäna lite på vad de gillar att göra. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I frågan om marknadskraften tror jag att det finns ett underskott på spelledare jämfört med potentiella och villiga spelare,[/FONT] [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]det är min personliga bild som saknar vetenskapligt stöd. Min bild att de ofta blir den som kan tänka sig även mindre villigt som i flera fall blir spelledare för ingen annan är vidare sugen(eller någon av tusen andra anledningar). Detta underskottet blir enu större om man har krav på diverse saker.(tid, system, spelstil mm)[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att rollspelshobbyn är bra för att den kan vara väldigt billig är såklart en fördel, men jag är också personligen bered att lägga pengar på min hobby(vilket inte är ovanligt, vi har en tråd på detta i forumet nu).[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tanken kring elitism var nog det svaret som gav mig mest nya tankar. Med antagandet att du refererar till en användare vid namn Caligula och inte kejsaren(vill ogärna jämföras med honom). Finns det en poäng att göra här. Jag känner själv att jag med åren fått en bra bild av min personliga smak och tycke, hur jag vill spendera min rollspelstid, vilka typer av spelsystem, kampanjer och äventyr jag uppskattar mest. Det är en personlig smak som jag verkligen inte hävdar är rätt eller vill trycka på andra.(som att utöva fotboll framför ishockey för att använda tråkiga sportmetaforer) [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Dock är denna smaken något som inte passar alla.(av varierande orsaker) Min inställningar att försöka skapa grupper där alla spelar det de vill framför en kompromiss(såklart förekommer de mindre sådana endå). Detta kan innebär en sorteringsprocess och innebär alltid diskussioner kring vad man vill. [/FONT]
Att sätta samman spelgruppen är såklart något som spelledare behöver delta i, och utifrån frågan kan det ju även vara intressant att ersätta en SL för att släppa in en intresserad spelare i en befintlig grupp eller inför något nytt som startas upp där gruppen sätts samman. Att headhunta spelledare kan såklart bli praktiskt svårt, men den frågan ligger utanför denna diskussionen.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Allt mitt spelledande har också gjort att jag ställer lite krav på de grupper jag deltar i, jag vill känna att jag får valuta för min tid och att det är roligt, intressant mm. Jag tycker inte det är orimligt och förväntar mig samma sak av mina spelare, att vi får valuta för våran tid. Detta behöver inte innebära en show men det innebär ett intresse från SL att spelleda med allt det ofta innebär(utifrån gemenast överkomna gränser, beroende på spelform mm). Detta är ju en form av elitism kan jag känna. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att det senare(mindre kompromisser) är möjligt beror från mitt perspektiv med den möjligheten internet och programvaror som roll20 har gjort. Det är lättare att hitta likasinnad och jag har lyckas sätta samman grupper med spelare som delar liknade preferenser gällande spelsystem, kampanjer och äventyr mm.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det hela sortera ner till två huvud motiv; att få spela det man vill spela och att få kvalité på den tid man lägger på spelandet. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Frågan är fortfarande hypotetiskt. [/FONT]