Nekromanti Hypotetiskt, att ersätta en SL ekonomiskt

chrull

Stockholm Kartell
Spider Jerusalem;n47399 said:
Det var en diskussion på Roll20 om det här för ett tag sen då en spelledare ville ta betalt. Min inställning är att jag skulle aldrig betala för att få spela med en spelledare. För mig är det en hobby som jag gör för att det är kul och just för att det inte kräver en ekonomisk insats.

Men för att vara lite objektiv.
Visst jag kan se att man som spelledare skulle vilja kunna ta betalt för att man spelleder och det finns nog ett intresse för det med även om jag tror att det är litet. I grund och botten så får man nog se över sin modell.
Första sessionen: Gratis efter det så kostar det 200kr/session plus ytterligare 150kr/timme. Så för 3 timmar så kostar det 800kr, med 4 spelare så är det 200kr styck, det är inga jätte summor men det limiterar hur ofta man kan spela om folk inte har pengar.

Sen så tycker jag personligen att det är skit. Det finns nog med spelledare som är villiga att spela "gratis" så att man inte ska börja med en sådan modell men om man skulle försöka med någon sådant så ska man nog vara väldigt säker på att spelledaren är värd de pengar man nu ska betala.
Men finns det nog med spelledare som vill spelleda precis det du vill? Det är väldigt vanligt med trådar och samtal om att gruppen inte vill spela det någon i gruppen vill eller på det sätt som någon vill. Vi pratar om kompromisser och att komma överens. Och det är ju fint och extremt svenskt, men ibland kanske någon grupp säger Fuck it. Nu slutar vi med det här. Vi vill alla spela en kampanj som ser ut på det här sättet men ingen vill spelleda det. Ingen av oss har tid att spelleda det. Vi hittar någon som kan göra det jobbet åt oss.

frulling

Veteran
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Jag vill tacka för alla svar, de har i stort sätt varit konstruktiva och intressanta. [/FONT]
?
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det finns en poäng i en bättre lösning är att hitta spelledare som är villiga och belöna dessa med öl osv. Att ersätta för lokal mm är såklart också ett upplägg man kan ha. Denna lösningen är att föredra, tankarna gäller främst när denna verkar svår att tillgå. [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att ge en rimlig ersättningar såklart ett mål men jag tror att vi överlag inser att kostnader närmare 600kr/h kommer vara svårt att uppnå även om det inte är en orimlig ersättning. Mina funderingar här var nog närmare ett arvode för ett jobb som är viktigt men delvis frivilligt liknade det som finns inom föreningsvärlden och politiken(i alla i mindre kommuner). Det är tacksamt att folk vågar ta upp hur mycket de tycker är rimligt för de ger en bild av hyr dyrt det kan vara(på samma sätt som snickarexemplet). Min motiv är inte att tjäna på det jag göra utan att hjälpa andra tjäna lite på vad de gillar att göra. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]I frågan om marknadskraften tror jag att det finns ett underskott på spelledare jämfört med potentiella och villiga spelare,[/FONT] [FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]det är min personliga bild som saknar vetenskapligt stöd. Min bild att de ofta blir den som kan tänka sig även mindre villigt som i flera fall blir spelledare för ingen annan är vidare sugen(eller någon av tusen andra anledningar). Detta underskottet blir enu större om man har krav på diverse saker.(tid, system, spelstil mm)[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att rollspelshobbyn är bra för att den kan vara väldigt billig är såklart en fördel, men jag är också personligen bered att lägga pengar på min hobby(vilket inte är ovanligt, vi har en tråd på detta i forumet nu).[/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Tanken kring elitism var nog det svaret som gav mig mest nya tankar. Med antagandet att du refererar till en användare vid namn Caligula och inte kejsaren(vill ogärna jämföras med honom). Finns det en poäng att göra här. Jag känner själv att jag med åren fått en bra bild av min personliga smak och tycke, hur jag vill spendera min rollspelstid, vilka typer av spelsystem, kampanjer och äventyr jag uppskattar mest. Det är en personlig smak som jag verkligen inte hävdar är rätt eller vill trycka på andra.(som att utöva fotboll framför ishockey för att använda tråkiga sportmetaforer) [/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Dock är denna smaken något som inte passar alla.(av varierande orsaker) Min inställningar att försöka skapa grupper där alla spelar det de vill framför en kompromiss(såklart förekommer de mindre sådana endå). Detta kan innebär en sorteringsprocess och innebär alltid diskussioner kring vad man vill. [/FONT]
Att sätta samman spelgruppen är såklart något som spelledare behöver delta i, och utifrån frågan kan det ju även vara intressant att ersätta en SL för att släppa in en intresserad spelare i en befintlig grupp eller inför något nytt som startas upp där gruppen sätts samman. Att headhunta spelledare kan såklart bli praktiskt svårt, men den frågan ligger utanför denna diskussionen.
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Allt mitt spelledande har också gjort att jag ställer lite krav på de grupper jag deltar i, jag vill känna att jag får valuta för min tid och att det är roligt, intressant mm. Jag tycker inte det är orimligt och förväntar mig samma sak av mina spelare, att vi får valuta för våran tid. Detta behöver inte innebära en show men det innebär ett intresse från SL att spelleda med allt det ofta innebär(utifrån gemenast överkomna gränser, beroende på spelform mm). Detta är ju en form av elitism kan jag känna. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Att det senare(mindre kompromisser) är möjligt beror från mitt perspektiv med den möjligheten internet och programvaror som roll20 har gjort. Det är lättare att hitta likasinnad och jag har lyckas sätta samman grupper med spelare som delar liknade preferenser gällande spelsystem, kampanjer och äventyr mm.[/FONT]
[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Det hela sortera ner till två huvud motiv; att få spela det man vill spela och att få kvalité på den tid man lägger på spelandet. [/FONT]

[FONT=Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif]Frågan är fortfarande hypotetiskt. [/FONT]

Ram

Skev
frulling;n47274 said:
Min fundering gäller därför frågan att headhunta/söka med lyckta efter en spelledare och vara beredd att ersätta den ekonomiskt för att spelleda mig och några fler, kan det vara en bra ide? kan ni se att det skulle kunna funka?
Även om jag inte är fattig är ju steget långt att kunna ge rimlig timlön, hur mycket tycker ni vore rimligt? per kväll/kampanj osv.
Jag tycker det är en kalasbra idé. Om man verkligen vill spela men inte kan lägga den tid som ibland krävs för att vara spelledare så tycker jag att "hyra in" hjälp är klart funkis. Jag skulle kunna tänka mig att lägga 50 kr per spelare, kanske 100 om det är riktigt bra. Det är kanske inga jättepengar som spelledaren får men ett par pass i veckan så börjar det samla på sig lite och förhoppningen är att den här personen faktiskt har förbannat kul också. Att få betalt för att utöva sin hobby är väl inte så tokigt? :)
Voldstagg13 said:
Bio eller teater? Nej, vi hyr en SL, jag känner för att stanna hemma...
Ram said:
Ungefär så tänkte jag också. Halva priset på en bio är klart överkomligt och har man därtill riktigt kul, har en SL som är bra, har kul inventarier eller levererar ett bra scenario så kan det vara värt i samma pris som en skaplig rulle med animerade tvättbjörnar och talande träd. :)

Hellzon

Långsamma Vargen
anth;n47329 said:
Jag tycker frågeställningen är heltokig.
Låt oss ta chrulls exempel: 75 kr i timmen.
Det dubbla, 150 kr/tim, är närmare en vettig lön.
Sedan ska man ha betalt för förberedelser.
Säg att man är extremt effektiv som spelledare och bara lägger ner lika mycket tid som själva spelsessionen tar, då är vi uppe i 300 kr per speltimme. mer troligt är att spelledaren ska ha uppåt 600 kr/timme för att få ersättning för nedlagd tid.
Du har ju inte fel egentligen, men...

Det finns ju exempel på låtsaslöner även utanför rollspelsbranschen. När jag studerade jobbade jag ibland på kårens pub - ett par hundra för ett åtta timmars pass. Det är ju förvisso en skämtlön, men ganska analogt med vad de mer positiva har sagt är rimligt för spelledande. Det var länge sen jag läste om vad man får för att spelleda på konvent, men på den tiden var det väl inträde och mat - naturaförmåner för en femhundring för tolv-sexton timmars spelledande.

Sen kan man ju tycka att om spelledaren ska ha riktig lön ska det ju vara ett proffs. Några års erfarenhet från Dramaten, minst. :wink:
Voldstagg13 said:
CV och SL-körkort?
Hellzon said:
Teoriprov hos närmaste Sverok-förening, uppkörning på GothCon och LinCon.

Unfair

Hero
Jag skulle personligen inte betala någon för att spela med mig, främst för att jag kan få ihop folk ändå.

Om jag hade blivit erbjuden pengar för att spelleda så hade det troligen påverkat huruvida jag sa ja, det är ändå en hel del jobb med att planera och sådant inför möten, och det är inte alltid super kul att göra på dagarna även om det oftast ger tillbaka i upplevelse på spelmötena. Men jag är en fattig student också, så några extra hundralappar här eller där hade jag nog sett som ett "extrajobb". Jag är dock fortfarande inte säker på att jag skulle sagt ja, det sätter en annan press på spelledaren som alla inte skulle gilla, jag är nog mer för Crulls förslag: köp lite mat/etc för att visa tacksamhet då och då.

Generellt sett så ogillar jag nog pressen det sätter på någon som är där för att spela, att spelleda för mig är inte ett jobb på ett sådant sett som att förklara regler / jobba på konvent, utan att spelleda för mig är fortfarande att spela, blot med en annan roll. Det jag däremot stödjer är att gruppen kan hjälpa till att köpa in material, böcker, figurer, etc etc, vem som sedan äger dem efter att man spelat är upp till gruppen, men jag upplever i alla fall att det ofta faller på spelledaren att köpa allt (och sen givetvis behålla allt).

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag grunnade på just det där för något år sedan, om man skulle försöka annonsera ut sina tjänster som "legospelledare", men så som jag spelleder skulle det bli alldeles för dyrt. Tiden på själva spelmötet är ju bara en liten tid av tiden jag faktiskt lägger ner på SL:andet. Det ska skrivas äventyr, efterforskas lite och repeteras innan spelmötet.

Och hur tusan garanterar man kvaliten? Ska spelarna få pengarna tillbaka om de inte gillade äventyret? Och hur mycket av förberedelserna kan jag räkna in när jag beräknar tidsåtgången? Ibland sätter jag mig och kollar på en film bara för att insupa stämning och komma på rätt spår i äventyrsskrivandet. Ska det räknas in?

Om man kunde köra mer på improvisationsstuket så den nedlagda tidenbara är tiden för spelmötet skulle det förståss bli enklare.

RasmusL

Champion
Rymdhamster;n48221 said:
Jag grunnade på just det där för något år sedan, om man skulle försöka annonsera ut sina tjänster som "legospelledare", men så som jag spelleder skulle det bli alldeles för dyrt. Tiden på själva spelmötet är ju bara en liten tid av tiden jag faktiskt lägger ner på SL:andet. Det ska skrivas äventyr, efterforskas lite och repeteras innan spelmötet.

Och hur tusan garanterar man kvaliten? Ska spelarna få pengarna tillbaka om de inte gillade äventyret? Och hur mycket av förberedelserna kan jag räkna in när jag beräknar tidsåtgången? Ibland sätter jag mig och kollar på en film bara för att insupa stämning och komma på rätt spår i äventyrsskrivandet. Ska det räknas in?

Om man kunde köra mer på improvisationsstuket så den nedlagda tidenbara är tiden för spelmötet skulle det förståss bli enklare.
Mina förslag:

Spelarnas upplevelse av kvaliteten är kung. Därmed riskerar du att få en dålig recension pga CA mismatch eller dylikt men det måste ligga på dig.

Ja, spelarna för pengarna tillbaka om de avbryter efter spelmöte #1.

Jag tror att det är svårt att ta betalt för förberedelserna, de får du baka in i timpriset.

Nej, förberedelser ska inte räknas in.

Du kan ju återanvända tidigare äventyr. Som deltagare skulle jag starkt uppmuntra det för att slippa otestade och potentiellt dåliga äventyr.

chrull

Stockholm Kartell
RasmusL;n48255 said:
Mina förslag:

Spelarnas upplevelse av kvaliteten är kung. Därmed riskerar du att få en dålig recension pga CA mismatch eller dylikt men det måste ligga på dig.

Ja, spelarna för pengarna tillbaka om de avbryter efter spelmöte #1.

Jag tror att det är svårt att ta betalt för förberedelserna, de får du baka in i timpriset.

Nej, förberedelser ska inte räknas in.

Du kan ju återanvända tidigare äventyr. Som deltagare skulle jag starkt uppmuntra det för att slippa otestade och potentiellt dåliga äventyr.

Jag håller med om allt det här.

Och för att undvika att spelarna är missnöjda så har man nogranna förstudier. Vad är spelarna ute efter?
Sen kör man en första träff där rollpersonerna skapas tillsammans, eventuell spelar man lite intro där. Där får du som spelledare bra med info om vad spelarna vill ha som de kanske inte sa tidigare, för de inte vet vad de vill ha eller hur man förklarar det.

Är du en duktig spelledare borde du efter den starten inte kunna göra spelarna besvikna. Och är du inte en bra spelledare så ska du inte få betalt för att göra det :)