Re: Mitt system.
"TÅL+STO=KP FYS=FYS-poäng, vilka dras av om man träffas av slag för att man även blir utmattad av att bli blåslagen, används även om man springer långt och sådana situationer."
Vad händer när alla FYS-poängen försvunnit?
"Sociala egenskaper existerar inte, dock en färdighet som heter kommunicera, vilken bahndlar all form av kommuniaktion."
En fet miss. Människan är en kommunicerande varelse och måste därmed kunna kommunicera. Det är lika grundläggande som att hon har fysik.
"Och visst vill jag ha åsikter, men jag försöker förklara varför jag gjort som jag gjort, så man får bättre insyn i systemet."
Okej, jag börjar greppa systemet. Mitt förslag är:
1. Tre grundegenskaper, FYS (kropp), PSY (sinne), KAR (själ). Specifiera vad man använder sin grundegenskap till, fler specifieringar kostar X.
FYS är allt fysiskt. Man får speca om man är stark, uthållig, slagtålig, smidig, liten, deformerad o.s.v.
PSY är intelligens, minne, snabbtänkthet och sånt. Även där får man speca själva grunden till sin tankeförmåga.
KAR är sin sociala förmåga, den visar hur bra man interagerar med folk. En låg KAR kan ge minus på övertalningar och sånt.
Använder man sin FYS med sin spec. blir det ett lätt slag, använder man det i ett annat område blir det ett svårt slag och om slaget är allmänt blir det ett normalt slag.
2. Bind inte färdigheterna till en grundegenskap. Man kan använda flera grundegenskaper till samma färdighet. T.ex. färdigheten 'svärd' som man använder FYS till att slåss med, PSY att värdera med och KAR att se snygg ut med.
3. Skippa så mycket sekundära grundegenskaper (KP, FYS-poäng) som möjligt. Enklast är att helt enkelt dra av ett ickepermanent FYS poäng för varje träff. 0=död, man kan hela upp sig till sin nivå i FYS igen. Gör samma sak med de andra. En RP som blir riktigt rädd eller är med om något traumatiskt kan få dra av en KAR eller en PSY. Svårare att bli av med, men svårare att hela upp igen.
4. Gör en kul och originell värld!
/staffan