Nekromanti I en tid då gudar vandrar bland oss...

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
  • American Gods
  • Grekiska sagor
  • Den lille metafysikern — en handbok för amatörgudar (såg nu att Granström har uppdaterat sina tankar på sin
  • Romersk gudadyrkan
  • Dictionary of Mu
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
När jag för 30 år sedan spelade klassisk Runequest i Glorantha hade gudarna aktiv betydelse på många sätt. En del av dem ingrep även handfast i världen, t.ex. Crimson Bat och Cacodemon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Recca said:
Spel med särskild gudainflytelsemekanik, menar du?
Beror väl lite på vad man lägger i termen mekanik, men jag, där gudarna har inflytande över hur rollpersonerna beter sig, på ett eller annat sätt (se gärna punkterna i inlägget)

Det enda kravet är att det inte endast rör sig om färg, alltså inte bara är en beskrivning av en gud.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Jag gillar Exalted för sådant här. Det finns många små gudar som finns med i vardagen mer eller mindre, som flod guden och så vidare. Sedan finns det de supermäktiga gudarna upp i himmelen.

Men där fungerar det för att du spelar en super mäktig halvgud och kan hugga dem i ansiktet. Jag tror det är den bäst approachen till det. Lite som i Xena/Hercules tv-serierna där de slåss mot Ares?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Mekanurg said:
När jag för 30 år sedan spelade klassisk Runequest i Glorantha hade gudarna aktiv betydelse på många sätt. En del av dem ingrep även handfast i världen, t.ex. Crimson Bat och Cacodemon.
Berätta gärna hur det gick till, och vilka redskap som användes. Om jag skulle plocka upp Runequest idag, skulle jag förstå hur det gick till när ni spelade?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,081
Location
Ereb Altor
Ja, du berör två saker här:

1. Du spelar en (halv)gud.
2. Du kan regelmässigt interagera med andra gudar.

Det är en enkel och bra lösning.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Måns said:
Hur får man in sånt här i spel, så att det inte bara blir färg? Finns det något spel som tar Gudarna på allvar?
I en Viking-kampanj upplevde jag att spelarna inte heller tog gudarna på allvar och "blotade ekonomiskt", så att säga. "Vad kan vi undvara så att spelledaren inte blir sur på oss och anser att vi rollgestaltar dåligt?" Att prata med dem eller få dem att läsa Valhall eller på annat sätt ta åt sig gudasagorna hjälpte inte så mycket.

Så jag provade ett rent stårymässigt grepp: gården där rollpersonerna befann sig gästades av en gubbe som presenterade sig som Loddfavner, och var en skum gammal gubbe med långt skägg och lapp för ögat och skojade en massa. Just då var det en massa rabalder om vem som skulle ta över efter kungen, som just hade dött.

Under gästabudet reste Loddfavner sig upp, drog ett svärd och drämde det i en pelare i långhuset, och deklarerade att den som kunde dra ut svärdet skulle bli danernas kung. Sen slängde han kappan över axlarna och gick, och två varghundar slöt upp när han gick ut.

Spelarna fick inte riktigt någon klarhet i vem Loddfavner var, förrän någon av de mer pålästa luskade ut att Loddfavner är ett av de rätt många alias som Oden brukar ha när han vandrar på Midgård.

Det var aldrig uttalat huruvida Loddfavner var Oden, och jag bestämde mig aldrig heller. Men det fick den önskade effekten: plötsligt började folk anta att gudarna var riktiga och token-bloten blev riktiga blot.

Det där besannades till slut: en SLP vid namn Olav som ville försöka dra svärdet ur bjälken fick inte, och det gjorde Olav sur. Så han brände ner stället och kunde lätt dra svärdet ur askan. Sen såg han till att folk fick veta det och blev medvetna om vad som hände om de satte sig upp mot honom. Och det gav honom tillräckligt många anhängare för att efter lite fejdande bli danernas kung.

Jag gjorde om det testet lite senare, när jag speltestade Fimbulvinter som BRP. Det var också lite sådär att när gudarna bara var bakgrundstext så var det ingen som brydde sig; när en av spelarna fick möta en enögd gubbe i en isgrotta som visade vägen ut så blev det påtagligt och blotandet blev på allvar.

Däremot vet jag inte om det är en universallösning, men det funkade på två av mina spelgrupper.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,856
I de fyra ursprungliga oraklen till In a Wicked Age så ploppar gudar och demoner och sånt upp lite då och då, och där behandlas de krasst sett som vilka rollpersoner som helst. Det rör sig mer om halvt bortglömda gudar som inspirerar mörka drifter än om något grekoromerskt pantheon så det missar ju dina mål men kan vara skoj att nämna i alla fall.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Måns said:
Hur får man in sånt här i spel, så att det inte bara blir färg? Finns det något spel som tar Gudarna på allvar?
I Legend of the five rings startäventyr så möter man på en äldre herre som är artighetens gud och om man gör rätt så får man en förutsägelse men om man är oartig så får man en förbannelse, så det skulle jag säga är ett exempel.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
CB och Cacodemon är bland de mindre kraftfulla gudarna och har fysisk gestalt så de kan dyka upp som SLP. Båda är ruskiga, så det är sällan behagligt att möta dem. (CB's närvaro är jämförbar med att bli areabombad av en B52.) De mer kraftfulla gudarna syns inte på det sättet.

I övrigt så ger gudarna speciella förmågor till sina präster och förkämpar. Detta kräver i gengäld att personen lever upp till gudens ideal. Så "moraliskt korrekta" handlingar och rätt utförda riter fick spelmekanisk betydelse.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Jag gillar Exalted för sådant här. Det finns många små gudar som finns med i vardagen mer eller mindre, som flod guden och så vidare. Sedan finns det de supermäktiga gudarna upp i himmelen.

Men där fungerar det för att du spelar en super mäktig halvgud och kan hugga dem i ansiktet. Jag tror det är den bäst approachen till det. Lite som i Xena/Hercules tv-serierna där de slåss mot Ares?
Exalted kan också spelas på "Heroic mortal"-nivå. Då kan man inte längre bara gå och spöa upp den lokala skördeguden som fått åkrarna att vittra sönder, utan aktivt leta upp ett sätt att blidka guden.

Om det fungerar bra eller dåligt faller som vanligt, enligt min åsikt, tillbaka på spelstil.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Exalted kan också spelas på "Heroic mortal"-nivå. Då kan man inte längre bara gå och spöa upp den lokala skördeguden som fått åkrarna att vittra sönder, utan aktivt leta upp ett sätt att blidka guden.

Om det fungerar bra eller dåligt faller som vanligt, enligt min åsikt, tillbaka på spelstil.
Jag tänker hävda att om man spelar Exalted och använder deras regelsystem är det en dålig ide :gremtongue: Men använder man något annat system är det coolt :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Jag tänker hävda att om man spelar Exalted och använder deras regelsystem är det en dålig ide :gremtongue: Men använder man något annat system är det coolt :gremsmile:
Många som anser att Exalted, med Storyteller-systemet, är dåligt hur man än gör :gremtongue: Så det är nog mest en smaksak :gremsmile:

Tärningspölarna blir i alla fall lite mer hanterbara på mortal-nivåerna :gremwink:

Exempel på en Heroic Mortal som jag kastade ihop i Anathema:
Strength: **
Dexterity: ****
Stamina: ***
Charisma: *
Manipulation: ***
Appearance: **
Perception: ****
Intelligence: *
Wits: **

Archery: **** (Fav. ability)
Athletics: **
Awareness: ***
Dodge: ***
Melee: **
Thrown: **
Investigation: *
Medicine: *
Presence: **
Stealth: ***
Survival: ***

...Och då har jag inte rört bonuspoängen
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Ja, men den killen kommer av mistag dö när en Dragon-blood (inte ens en celestial) blir full och ramlar på dem...

Vänta! Ett scenario där man är en grupp av heroic mortals i en by när en grupp dragoon-bloods rider in och börjar festa på den lokala tavernan. Gruppens uppdrag är att se till att mer än 50% av staden är stående vid morgonen och att mindre än 50% av befolkningen är mördad eller våldtagen :gremlaugh:

Annars kör jag alltd Exalted med Wushu och då funkar det grymt :gremsmile:
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Ja, men den killen kommer av mistag dö när en Dragon-blood (inte ens en celestial) blir full och ramlar på dem...

Vänta! Ett scenario där man är en grupp av heroic mortals i en by när en grupp dragoon-bloods rider in och börjar festa på den lokala tavernan. Gruppens uppdrag är att se till att mer än 50% av staden är stående vid morgonen och att mindre än 50% av befolkningen är mördad eller våldtagen :gremlaugh:
Jupp. Exalted på Heroic nivå, dystopisk och livsfarligt om man bara har med dragon blooded att göra. Sedan om det finns någon från älvfolket i närheten, som är hungrig... :gremwink:

Annars kör jag alltd Exalted med Wushu och då funkar det grymt :gremsmile:
Jag har sett att det finns en hel del konverteringar. Men då verkar det mer för att komma undan Exalteds pölar på 30-50 tärningar. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,529
Jag har sett att det finns en hel del konverteringar. Men då verkar det mer för att komma undan Exalteds pölar på 30-50 tärningar. smile
Det är en del av problemet. Den andra delen av problemet var att om man visste hur systemet fungerade och spelade med andra som också gjorde det så fungerade allt ok. Spelade man med folk som inte visste hur det fungerade crashade och brann spelet.

De fixade det tydligen lite i 2.5 men i 2edition var the one true build perfect defense. Alltså, vill du överleva mer än en runda? Skaffa perfect defense! Ville du använda magi blev de här problemen värre. Sedan var det svårt att blanda exalted typer också... Men jag tror att de löser allt det där i 3ed :gremsmile: (inte egentligen...)

Men Exalted har sådant grymt fluff att man vill spela det, och det finns dussintals konverteringar till andra system så det är bara att välja vad man vill spela det i.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
God45 said:
Det är en del av problemet. Den andra delen av problemet var att om man visste hur systemet fungerade och spelade med andra som också gjorde det så fungerade allt ok. Spelade man med folk som inte visste hur det fungerade crashade och brann spelet.
Charmlistorna känns som Amazonas. Inget ställe jag vill bli nedsläppt i, utan ens karta och kompass...

De fixade det tydligen lite i 2.5 men i 2edition var the one true build perfect defense. Alltså, vill du överleva mer än en runda? Skaffa perfect defense! Ville du använda magi blev de här problemen värre. Sedan var det svårt att blanda exalted typer också... Men jag tror att de löser allt det där i 3ed :gremsmile: (inte egentligen...)
Det är definitivt inte ett system för "balans", inte ens mellan karaktärer från samma exalt-typ och samma poäng. Så är det häftiga strider, som ändå är deras huvudsäljpunkt, så håller jag med om att systemet är trasigt. Men att blanda exalt-typer så anser jag att systemet kommer vara tokfel om de är det minsta jämbördiga. Frågan blir lite "hur balanserar man strider i D&D så att det blir roligt att ha en level 5, en level 14 och en level 20 i samma grupp?"

I och för sig var det något som tog upp ett exempel, där en solar behövde försvara sig mot en onykter dragon blooded, utan att avslöja sig mot honom eller alla hans kompisar.

Men Exalted har sådant grymt fluff att man vill spela det, och det finns dussintals konverteringar till andra system så det är bara att välja vad man vill spela det i.
Håller med :gremsmile:

Synd bara att spelande förutsätter kompatibla spelare, och att alla har tid :gremfrown:
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Intressant koncept. Funkade på två olika spelgrupper sa du? Var det samma sak som hände i båda grupperna? För det låter som ett enkelt och roligt sätt att etablera gudarna i världen på ett väldigt handfast och konkret sätt utan att för den delens skull börja slänga blixtar i huvudet på alla som inte tar gudarna på allvar.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,225
Location
Lund
Måns said:
1. Du spelar en (halv)gud.
2. Du kan regelmässigt interagera med andra gudar.

Det är en enkel och bra lösning.
Lite på samma tema och samma speltillverkare faktiskt så finns ju Scion-serien av spel från WW/OP. Scion:Hero, Scion:Demigod och Scion:God. Kanske kunde vara något att kika närmare på. Har dock inte själv läst spelen...

Cog.
 
Top