Mogger
Hipsteranka
- American Gods
- Grekiska sagor
- Den lille metafysikern — en handbok för amatörgudar (såg nu att Granström har uppdaterat sina tankar på sin
- Romersk gudadyrkan
- Dictionary of Mu
Beror väl lite på vad man lägger i termen mekanik, men jag, där gudarna har inflytande över hur rollpersonerna beter sig, på ett eller annat sätt (se gärna punkterna i inlägget)Recca said:Spel med särskild gudainflytelsemekanik, menar du?
Berätta gärna hur det gick till, och vilka redskap som användes. Om jag skulle plocka upp Runequest idag, skulle jag förstå hur det gick till när ni spelade?Mekanurg said:När jag för 30 år sedan spelade klassisk Runequest i Glorantha hade gudarna aktiv betydelse på många sätt. En del av dem ingrep även handfast i världen, t.ex. Crimson Bat och Cacodemon.
I en Viking-kampanj upplevde jag att spelarna inte heller tog gudarna på allvar och "blotade ekonomiskt", så att säga. "Vad kan vi undvara så att spelledaren inte blir sur på oss och anser att vi rollgestaltar dåligt?" Att prata med dem eller få dem att läsa Valhall eller på annat sätt ta åt sig gudasagorna hjälpte inte så mycket.Måns said:Hur får man in sånt här i spel, så att det inte bara blir färg? Finns det något spel som tar Gudarna på allvar?
I Legend of the five rings startäventyr så möter man på en äldre herre som är artighetens gud och om man gör rätt så får man en förutsägelse men om man är oartig så får man en förbannelse, så det skulle jag säga är ett exempel.Måns said:Hur får man in sånt här i spel, så att det inte bara blir färg? Finns det något spel som tar Gudarna på allvar?
Exalted kan också spelas på "Heroic mortal"-nivå. Då kan man inte längre bara gå och spöa upp den lokala skördeguden som fått åkrarna att vittra sönder, utan aktivt leta upp ett sätt att blidka guden.God45 said:Jag gillar Exalted för sådant här. Det finns många små gudar som finns med i vardagen mer eller mindre, som flod guden och så vidare. Sedan finns det de supermäktiga gudarna upp i himmelen.
Men där fungerar det för att du spelar en super mäktig halvgud och kan hugga dem i ansiktet. Jag tror det är den bäst approachen till det. Lite som i Xena/Hercules tv-serierna där de slåss mot Ares?
Jag tänker hävda att om man spelar Exalted och använder deras regelsystem är det en dålig ide Men använder man något annat system är det cooltExalted kan också spelas på "Heroic mortal"-nivå. Då kan man inte längre bara gå och spöa upp den lokala skördeguden som fått åkrarna att vittra sönder, utan aktivt leta upp ett sätt att blidka guden.
Om det fungerar bra eller dåligt faller som vanligt, enligt min åsikt, tillbaka på spelstil.
Många som anser att Exalted, med Storyteller-systemet, är dåligt hur man än gör Så det är nog mest en smaksakGod45 said:Jag tänker hävda att om man spelar Exalted och använder deras regelsystem är det en dålig ide Men använder man något annat system är det coolt
Jupp. Exalted på Heroic nivå, dystopisk och livsfarligt om man bara har med dragon blooded att göra. Sedan om det finns någon från älvfolket i närheten, som är hungrig...God45 said:Ja, men den killen kommer av mistag dö när en Dragon-blood (inte ens en celestial) blir full och ramlar på dem...
Vänta! Ett scenario där man är en grupp av heroic mortals i en by när en grupp dragoon-bloods rider in och börjar festa på den lokala tavernan. Gruppens uppdrag är att se till att mer än 50% av staden är stående vid morgonen och att mindre än 50% av befolkningen är mördad eller våldtagen
Jag har sett att det finns en hel del konverteringar. Men då verkar det mer för att komma undan Exalteds pölar på 30-50 tärningar.Annars kör jag alltd Exalted med Wushu och då funkar det grymt
Det är en del av problemet. Den andra delen av problemet var att om man visste hur systemet fungerade och spelade med andra som också gjorde det så fungerade allt ok. Spelade man med folk som inte visste hur det fungerade crashade och brann spelet.Jag har sett att det finns en hel del konverteringar. Men då verkar det mer för att komma undan Exalteds pölar på 30-50 tärningar. smile
Charmlistorna känns som Amazonas. Inget ställe jag vill bli nedsläppt i, utan ens karta och kompass...God45 said:Det är en del av problemet. Den andra delen av problemet var att om man visste hur systemet fungerade och spelade med andra som också gjorde det så fungerade allt ok. Spelade man med folk som inte visste hur det fungerade crashade och brann spelet.
Det är definitivt inte ett system för "balans", inte ens mellan karaktärer från samma exalt-typ och samma poäng. Så är det häftiga strider, som ändå är deras huvudsäljpunkt, så håller jag med om att systemet är trasigt. Men att blanda exalt-typer så anser jag att systemet kommer vara tokfel om de är det minsta jämbördiga. Frågan blir lite "hur balanserar man strider i D&D så att det blir roligt att ha en level 5, en level 14 och en level 20 i samma grupp?"De fixade det tydligen lite i 2.5 men i 2edition var the one true build perfect defense. Alltså, vill du överleva mer än en runda? Skaffa perfect defense! Ville du använda magi blev de här problemen värre. Sedan var det svårt att blanda exalted typer också... Men jag tror att de löser allt det där i 3ed (inte egentligen...)
Håller medMen Exalted har sådant grymt fluff att man vill spela det, och det finns dussintals konverteringar till andra system så det är bara att välja vad man vill spela det i.
Lite på samma tema och samma speltillverkare faktiskt så finns ju Scion-serien av spel från WW/OP. Scion:Hero, Scionemigod och Scion:God. Kanske kunde vara något att kika närmare på. Har dock inte själv läst spelen...Måns said:1. Du spelar en (halv)gud.
2. Du kan regelmässigt interagera med andra gudar.
Det är en enkel och bra lösning.