Nekromanti I förrgår natt hände något underbart [Abandonware]

Sodivra

Champion
Ifall ni fick gifta er med ett program, vilket program skulle det då vara?*
Jag skulle gifta mig med DOSBox.

Jag trodde att tiderna då jag kunde spela alla dessa DOS-spel var förbi, men efter att ha hittat DOSBox så prövade jag att slänga in BAT, BloodNet, Chaos Engine, Dreamweb, Moonstone, Space Hulk och The Horde i boxen. De fungerade alla felfritt. Underbart. Den förlorade sonen har återvänt till tiden då män var män och datorspelar var nördar.

<font size="1">*Retorisk fråga. Arvidos är inte nödvändigtvis intresserad av vilka program ni vill gifta er med.</font size>

Big Marco

Läskig
DOSBox rockar. Senast körde jag Twilight 2000 på laptopen via DOSBox, utan problem.

BloodNet är bra - men väl tjatigt. Moonstone... Hmm. Fungerar det på PC, om man inte har en joystick? Hur fan slåss man?

Ulfgeir

Swashbuckler
...tiden då män var män och datorspelar var nördar.

Bah. LOAD "*",8,1 säger jag bara.
Commodore 64 med diskettstation? Själv hade jag bara bandspelare till min.

/Ulfgeir

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: I förrgår natt hände något underbart [Abandonw

Moonstone... Hmm. Fungerar det på PC, om man inte har en joystick? Hur fan slåss man?
Med piltangenterna. Funkar "utmärkt".

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag tankade också hem DosBOX men insåg snabbt att allt vad färdigheter i DOS hette sedan länge är överkörda. Jag fick - trots säkert två försök (...) - inte igång Bioforge. Ett av mina favoritspel sedan början av nittiotalet.

Så om du kunde använda magi på något sätt och tipsa mig på hur jag kan få igång den version som finns att tanka hem från the-underdogs.net så skulle jag nästan kunna tacka dig :gremgrin:

Sodivra

Champion

Först av allt, använder du frontend:en på nedladdningssidan, D-Fend? Det programmet gör det visst enklare med alla inställningar och så. Jag vet inte själv, jag har inte testat utan.
Med D-Fend så klickar du trollkarlshatten, och väljer Bioforge.bat som Game EXE och Install.bat som Setup EXE. Sen så är det bara att klicka på "Accept all defaults".

Även med D-Fend så hade jag problem med att få det att funka. Först hände inget, men då insåg jag att man fick vänta ett tag. Sedan la det bara av, men felmeddelandet sa något om intro.sho, så jag letade upp den här sidan. Tydligen behöver du byta namn på ENDGAME.SHO till INTRO.SHO. Resten behöver du inte oroa dig för.

Det gick rätt segt, så jag gjorde som mrsjaen och ställde in frameskip på 1. (Högerklicka på Bioforge-profilen i D-Fend, välj Edit profile, välj Environment-fliken)

Om du bara får musik och inget ljud/röst, kolla så att det är samma IRQ-nummer i Bioforges install.bat (Högerklicka Bioforge-profilen i D-Fend, välj "Run setup") och i D-Fends ljudprofil för Bioforge. (Högerklicka Bioforge-profilen, välj Edit profile, välj fliken Sound)

Slutligen så funkade inte min mus i fönsterläge, så glöm inte att byta till helskärmsläge. :gremsmile: (Alt+enter om inte profilen är inställd på fullskärm som default)

entomophobiac

Low Prep High Play

Jesus... Jättetack! Du är en gud och guru. Åtminstone fram tills om en månad då jag får Internet och kan upptäcka att det inte funkar på min dator :gremgrin:

Minns hur som helst att jag hade en del bök med spelet på den tid det begav sig, men det ska banne mig gå igång nu så man får återuppleva det.

"I didn't have to kill you, but I must admit that I'm enjoying the silence." - vem kan tycka illa om ett spel som har sådana kommentarer? :gremgrin:

Tack än en gång. Favvoinlägg galore.

G

Guest

Guest
Moonstone är skönt, men jag har bara spelat det till amiga, hmm undra hur det är med copyrightlagar angående abandonware här i sverige samt om de bryr sig om man skaffar ett spel som man har till annan platform?
Om det är lagligt med att ladda abandonware http://www.the-underdogs.org/ annars har de freeware också, läs dock reglerna innan ni laddar.