Nekromanti I have a dream... En licensfri värld

chrull

Stockholm Kartell
Re: Vad är en licens?

Så egentligen såg du skräpet först, för att sedan behålla intresset tillräckligt för att vandra tillbaka för att sist hamna på orginalet?

Hade du läst böckerna om du inte sett filmerna?

Jag vill ha rätten att sabba någon annans verk helt om jag så vill. Så länge de ger mig credits för det.

Jag menar. Star wars vore ju inte ens hälften så bra om man inte sett Spaceballs :gremgrin:

Så Herek är en skurk, trots att han fick massor av 11-åringar att fröjdats. han skulle ha vägrat och tyckt att produktionsbolaget borde veta bättre än att sabba gammla klassiker och göra dem tillgängliga för barn. Trots allt är det ju bara Disney...

chrull

Krille

Super Moderator

"Så egentligen såg du skräpet först, för att sedan behålla intresset tillräckligt för att vandra tillbaka för att sist hamna på orginalet?"

Nä, egentligen så såg jag skräpet först, tappade intresset, råkade se filmen från 1974 tack vare public service, upptäckte att jag hade ett hål i min allmänbildning och fyllde upp det genom att läsa en klase Dumas.

"Hade du läst böckerna om du inte sett filmerna?"

Förmodligen, förr eller senare. Hålet i allmänbildningen kvarstod ju.

"Jag vill ha rätten att sabba någon annans verk helt om jag så vill. Så länge de ger mig credits för det."

Tja, vill du sabba mitt verk så får du vänta tills 70 år efter min död, och till och med då tänker jag komma tillbaka och spöka för dig om du gör det. Det är den sortens credits som du kommer att få av mig.

"Så Herek är en skurk, trots att han fick massor av 11-åringar att fröjdats. han skulle ha vägrat och tyckt att produktionsbolaget borde veta bättre än att sabba gammla klassiker och göra dem tillgängliga för barn. Trots allt är det ju bara Disney..."

1) Varför är den gamla ståryn inte tillgänglig för barn? När det gäller klassisk äventyrslitteratur för ungdomar så står ju trots allt Dumas böcker rätt högt på listan över "borde läsas", i gott sällskap med Fången på Zelda, Skattkammarön, vad som helst av Jules Verne, Siste Mohikanen eller Robinson Kruse.

2) Om han nu prompt måste hitta på en helt ny ståry, vad ska han då med de gamla figurerna och namnet till? Enligt din teori borde det ju ändå inte spela någon roll, eftersom de ändå inte är tillgängliga för ungdomar. Så då borde man ju kunna kalla sin film för "De Tre Andra Musketörerna" och sina musketörer för Jean-Jacques, Jean-Philippe, Jean-Pierre och Marcel...

Troberg

Sinister eater
Re: videostandarder (OT)

Jag håller med om att det tidiga utbudet var genomkasst, fast VHS var så komplett först ut på plan med själva idén med hyrfilm att de snodde hela affärskonceptet medan konkurrenterna satt fast i tanken på att video var till för att spela in TV-program.
Njä, jag kommer ihåg att videouthyrarna hade tre avdelningar, en för varje system och de var ungefär lika omfattande. Skillnaden var mest att de hade olika innehåll.

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: videostandarder (OT)

Vet att på VCC2000 så fanns kassetter med upp till 4 timmars speltid per sida. Just det per sida, man vände på dem som på ett kassettband... =^_^=

Feliath

Swashbuckler
På vadåförnåt? [Delvis OT]

Fången på Zelda
Nu har du väl ändå lyssnat lite väl mycket på Nintendo? :gremgrin:

Annars håller jag med dig helt. Bortsett från att jag tycker att sjuttiotalsmusketörfilmen är ännu sämre och mer snedrepresentativ av boken än Disneys variant. Men bara för att man gör något snyggt betyder det inte att det är OK att sno något och förvränga det.

/Feliath - ditt hål i allmänbildningen

peterb

Swordsman
skulle "en licensfri värld" fungera?
skulle "en licensfri värld" främja spelskapandet och mångfalden?

Det finns en inbyggd konflikt i upphovsrätten. Upphovsmannens monopol på att exploatera sitt verk är ställt mot allmänhetens önskan att på olika sätt nyttja verket utan att behöva fråga om lov eller hindras av licenser av olika slag.

Om upphovsmannens rättigheter blir för starka kommer detta bli ett hinder mot nyskapande och utveckling, det kan också bli ett allvarligt hot mot den fria konkurrensen. Om upphovsmannens rättigheter å andra sidan är för svaga försvinner de ekonomiska incitamenten för att investera i utveckling av nya uppfinningar eller märkesvaror, vilket allvarligt skulle skada samhällets ekonomiska utveckling.

Licenser är det bekvämaste sättet för en upphovsman att hantera den ekonomiska exploateringen av dennes verk (naturligtvis under förutsättning att verket kan mångfaldigas...). Exempel på hur licenser kan användas är när en bok omarbetas till en film eller när ett förlag låter översätta en bok och vill ge ut den, i bägge fallen regleras nyttjandet av verket genom ett licensavtal.

De licenser för spelregler som förekommer i rollspelsbranchen är av ett helt annat slag, de försöker reglera och begränsa det fria nyttjandet av icke upphovsrättsligt skyddade verk. Spelregler (som sådana) är nämligen inte skyddade av upphovsrättslagen. De kan inte heller skyddas av varumärkeslagen eller av patentlagen. Det är alltså två helt olika saker att bearbeta en bok och att använda d20 reglerna. Det första är klart och tydligt reglerat av upphovsrättslagen, det senare är det inte.

Dessa "spelregel licenser" utgör ett hot mot rollspelsbranchen, de skapar ekonomiska "trösklar" som stänger ute de mindre aktörerna och tvingar dem att acceptera inskränkningar i upphovsrätten och varumärkesrätten som (enligt min mening) är oskäliga.

Så för att svara på dina frågor: nej - en helt licensfri värld skulle inte fungera, men för rollspelsbranchen skulle månfalden, konkurrensen och nyskapandet öka om spelregel licenserna försvann.

Som andra sagt, jämför med 80-talet och kolla på alla rollspel som finns, jämför deras regler - hur många skulle ha funnits om OGL hade funnits redan då?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Som du säger är upphovsrätten en kompromiss mellan upphovsmannens egenintresse och samhällets allmänintresse.

Där emot tycker jag att du är onödigt negativ och svartmålande vad gäller licenser i rollspelsbranschen.
De licenser för spelregler som förekommer i rollspelsbranchen är av ett helt annat slag, de försöker reglera och begränsa det fria nyttjandet av icke upphovsrättsligt skyddade verk.
Nej, om vi pratar OGL, erbjuder den fri användning av verk som innehåller både upphovsrättsligt skyddat och icke skyddat material. Naturligtvis är en regelbok som D&D Players Handbook ett verk skyddat av upphovsrätten även om idéerna i den inte är det.
Spelregler (som sådana) är nämligen inte skyddade av upphovsrättslagen.
Själva grundbulten här är ju "som sådana". Även en regelbok till ett rollspel består ju av mer än bara "spelregler (som sådana)". Verket som helhet är givetvis upphovsrättsligt skyddat. Det luriga är då att skilja idéerna från presentationen. Är den här tabellen skyddad? Det här spelexemplet? Den här rollfiguren? Den här bakgrundshistorien?
De kan inte heller skyddas av varumärkeslagen eller av patentlagen.
Det kan de naturligtvis visst, men inte som helhet. Varumärkeslagen skyddar ju bara det namn de ges ut under (till exempel "Dungeons&Dragons") medan ett patent kan skydda en viss regel (WotC har, till exempel, patent på någon detalj i M:TG).
Det är alltså två helt olika saker att bearbeta en bok och att använda d20 reglerna. Det första är klart och tydligt reglerat av upphovsrättslagen, det senare är det inte.
Det beror ju på vad "använda d20 reglerna" innebär. Att göra ett spel som använder d20+justeringar >= svårighetsgrad är naturligtvis tillåtet. Att fylla det med beskrivningar av färdigheter, knep, formler och monster tagna direkt ur D&D är lika naturligtvis inte tillåtet. Exakt var den gränsen går kan inte fastställas på förhand utan bara i domstol i efterhand.
Dessa "spelregel licenser" utgör ett hot mot rollspelsbranchen, de skapar ekonomiska "trösklar" som stänger ute de mindre aktörerna och tvingar dem att acceptera inskränkningar i upphovsrätten och varumärkesrätten som (enligt min mening) är oskäliga.
?? Vad för ekonomisk tröskel skapas av OGL? Sedan den skapades har vi ju sett en otrolig mångfald av just mindre aktörer på marknaden. Vad innebär den för inskränkningar i upphovsrätten om man följer den jämfört med när man inte följer den? Sedan kan du ju tycka att dess enda inskränkning av varumärkesrätten (att man förbinder sig att inte använda någon annans varumärke utan tillstånd) är oskälig, men det gör tydligen inte de flesta aktörer på d20-marknaden.
en helt licensfri värld skulle inte fungera, men för rollspelsbranchen skulle månfalden, konkurrensen och nyskapandet öka om spelregel licenserna försvann.
Vad baserar du det på? Sedan OGL kom har vi sett en ofattbar mängd nya aktörer på marknaden. Bra mycket fler än vad som fanns under slutet av 90-talet.
Som andra sagt, jämför med 80-talet och kolla på alla rollspel som finns, jämför deras regler - hur många skulle ha funnits om OGL hade funnits redan då?
Lika många? Fler?

Du tycks ju låta OGL klä skott i det här fallet och jag kan inte se hur den licensens existens skulle göra det svårare för rollspelsmarknaden att blomma. Facit under de senaste tre-fyra åren visar ju på en enorm tillväxt och förnyelse. Ditt inlägg får det att låta som om OGL torpederat marknaden och gjort det omöjligt för andra än WotC att agera. Tvärtom har ju små aktörer skyddade av OGL vågat ge ut produkter som de aldrig skulle ha vågat förut. Upphovsrättens gränsdragningar på området är alldeles för luddiga och en liten aktör orkar inte med att de utreds i allmän domstol. OGL ger dem en säker hamn med solklara gränsdragningar.

Jag skulle, till exempel, aldrig ha kunnat ge ut min översättning av D&D (eller åtminstone större delen av D&D) utan skyddet som OGL ger mig.

Vad är problemet?

/Mikael

chrull

Stockholm Kartell

"Jag vill ha rätten att sabba någon annans verk helt om jag så vill. Så länge de ger mig credits för det."

Tja, vill du sabba mitt verk så får du vänta tills 70 år efter min död, och till och med då tänker jag komma tillbaka och spöka för dig om du gör det. Det är den sortens credits som du kommer att få av mig.
öh. jag menade såklart att folk gärna får sabba mina verk så länge jag får creds, respektive att jag vill kunna sabba andras verk, så länge jag får creds för det. Men det hoppas jag ni förstod...

Så du säger nu ärligt att det inte hade varit praktiskt om någon nu släppte ett nytt B5-rpg utan d20-reglerna som suger något fruktansvärt och som var så mycket bättre än den gamla versionen?

Varför är den gamla ståryn inte tillgänglig för barn?
Barn ser sällan spelfilmer från 73. I övrigt kan du fråga Disney.

När det gäller klassisk äventyrslitteratur för ungdomar så står ju trots allt Dumas böcker rätt högt på listan över "borde läsas", i gott sällskap med Fången på Zelda, Skattkammarön, vad som helst av Jules Verne, Siste Mohikanen eller Robinson Kruse.
och jag kan stolt säga att jag bara läst en av dem. Ni som känner mig kan ju gissa vilken om ni vill, men jag antar att det är rätt självklart (ARR!)

Om han nu prompt måste hitta på en helt ny ståry, vad ska han då med de gamla figurerna och namnet till?
Se Mulan, Lejonkungen, Pochahontas osv osv osv osv osv osv osv

Nu har jag inte läst böckerna utan bara utdrag och andras åsikter om dem. Sen har jag ganska taskigt minne och minns just filmen rån 93 ännu sämre än de från 73/49/21 (för att nämna några). Men det jag minns är att i stort sett alla innehåller glad action och hoppanden på borden samt svinganden i ljuskronorna. Så alltså har de tagit karaktärerna och action-glädjen i en tuff miljö och genom att stjäla namnet så hyller de en död författare med sin egna version. Helt okej för mig.

2) Om han nu prompt måste hitta på en helt ny ståry, vad ska han då med de gamla figurerna och namnet till? Enligt din teori borde det ju ändå inte spela någon roll, eftersom de ändå inte är tillgängliga för ungdomar. Så då borde man ju kunna kalla sin film för "De Tre Andra Musketörerna" och sina musketörer för Jean-Jacques, Jean-Philippe, Jean-Pierre och Marcel...
Så om jag kallar det Vestmark och döper henne till Tove istället så är det helt okej för dig?

chrull

Troberg

Sinister eater
Troberg slänger in en brandfackla

Så du säger nu ärligt att det inte hade varit praktiskt om någon nu släppte ett nytt B5-rpg utan d20-reglerna som suger något fruktansvärt och som var så mycket bättre än den gamla versionen?

Under förutsättning att du gjort ett syftningsfel här någonstans, vilket jag misstänker, så håller jag med dig.

Licenser/upphovsrätt funkar idag som en bromskloss för kreativiteten. I stället för att kunna utnyttja den grund som andras arbete utgör för att bygga på så måste alla börja från scratch, alternativt acceptera slavlicenser som exempelvis d20.

Vi hamnar här i ungefär samma problem som mänskligheten börjat drabbas av i vår vetenskapliga evolution. Vi lever helt enkelt inte tillräckligt länge för att tillföra speciellt mycket nytt. Varje generation måste tillbringa merparten av sitt liv med att lära in vad andra redan kommit på och har ganska lite tid över för att faktiskt expandera den kollektiva kunskapen. Visst, det finns flera lösningar på detta, tex längre livslängd, smalare nischning och bättre inlärningsmetoder, men det är snarare fixar än ordentliga lösningar.

På samma sätt hämmas rollspelsbranschen av att man är tvungen att börja från början varenda gång man ska göra något. Man kan inte ens utnyttja tidigare erfarenheter meningsfullt utan att trampa någon på tårna. Hade det inte varit bättre om man hade kunnat ta till vara allt det arbete och all den kunskap som finns färdigpaketerad i befintliga produkter och i stället kunnat koncentrera sig på att åstadkomma något som inte bara är en variant för sakens egen skull av något som gjorts tidigare?

Som det är nu så känns det ungefär lika smart som att springa en stafett där hela laget springer första sträckan var för sig, i stället för att en fortsätter där en annan slutar.

Dessutom så skulle jag vilja sträcka mig så långt som att säga att dagens situation går stick i stäv med andan inom rollspelen.

Vad menar jag då?

Jag menar att det är naturligt och önskvärt för spelledaren att spelarna spontant expanderar och utökar hans värld, hans scenario on the fly. Det är en del av spelet. Utan detta moment så hade det bara blivit traditionell manuslåst teater.

När jag skriver ett spel så ser jag en läge där jag som spelproducent förhåller mig till spelledaren på ungefär samma sätt som spelledaren gör till spelarna. Jag inte bara accepterar spelledaren att utveckla mitt spel, jag förväntar mig det. Jag uppmuntrar det. Jag gillar det. Det är kul att se vilken väg mitt spel evolverar, kul att se hur bra det kan bli med andras hjälp, se det krosbefruktas med andra ideer. Det är en del av skapandeprocessen. Jag skulle till och med sträcka mig så långt som till att säga att det är det som driver mig. Utan andras medverkan blir spelet något statiskt, något dött. Fast jag är iofs svag för performance art (tex http://www.srl.org), jag gillar den dynamiska naturen i den, så det kanske färgar mina åsikter. Att konstruera något och kasta det till vargarna bara för att se vad som händer!

Så, eftersom jag är både spelare, spelledare och spelförfattare så anser jag att spelbranchen skulle må bra av en mycket friare attityd. Som programmerare så ligger GPL-rörelsen nära till hands och jag skulle vilja se en liknande rörelse för rollspel. Någon juridiskt lagd som känner för att formulera en sådan licens anpassad för rollspel? Ett manifest för fritt spelande som spelmakare kan ansluta sig till?

Det enda jag begär i sammanhanget är att man är tydlig angående vem som gjort vad. Det ska synas vad jag gjort och vad någon annan gjort. Ingen ska behöva bli lidande för att någon annan klantar sig.

OK, flame away!

Krille

Super Moderator

"Så du säger nu ärligt att det inte hade varit praktiskt om någon nu släppte ett nytt B5-rpg utan d20-reglerna som suger något fruktansvärt och som var så mycket bättre än den gamla versionen?"

Det hade varit mer praktiskt om någon kunde övertala Warner att de skulle få ta över licensen och ge ut den gamla versionen, eller om Warner skulle tvinga Moongoose att ge ut den gamla versionen istället för skräpet som de ger ut nu. Men framförallt vill jag att JMS ska kunna fortsätta att skapa B5-grejor, som till exempel den B5:TMoS (som sägs stå för antingen TV Movie or Show eller The Memory of Shadows) som han knåpar på nu, utan att behöva bry sig om snyltare som snor hans grejor. Och om det kräver att jag begränsar mitt B5-skapande till min privata vänkrets så må det vara hänt. B5 är trots allt JMS baby, inte min, och det tänker jag faktiskt respektera.

Krille

Super Moderator
Rökning förbjuden!

• Antingen bygger jag något eget från grunden.
  • Eller så lägger jag ner lika mycket tid på att forska om det varumärke jag tänker sno (lagligt eller inte) som jag hade lagt ner på att bygga något från grunden.
  • Eller så fuskar jag, struntar i att forska och gör ett hafsverk som inte gör ursprunget rättvisa.

Troberg

Sinister eater

B5 är trots allt JMS baby, inte min, och det tänker jag faktiskt respektera.
Men det du gör är ju egentligen inte att manipulera hans produkt, den är ju alltid kvar oförändrad. Det du gör är att inseminera hans bebis med dina ideer och behålla avkomman (vilket jag tycker är OK, trots att det låter pedofilt).

Hans arbete är fortfarande hans, ditt arbete är till hälften ditt och till hälften hans, men det framgår vem som gjort vad.

No problem.

Troberg

Sinister eater
Re: Rökning förbjuden!

För jag ser inte problemet. Jag känner inte alls att jag tjänar någon tid på att bygga något på någon annans varumärke, och jag känner inte heller att jag tjänar något i kreativitetsväg.
Glöm varumärket, det är bara pynt. Jag pratar om konkret innehåll. Substans.

Antingen bygger jag något eget från grunden.

Eller så lägger jag ner lika mycket tid på att forska om det varumärke jag tänker sno (lagligt eller inte) som jag hade lagt ner på att bygga något från grunden.

Eller så fuskar jag, struntar i att forska och gör ett hafsverk som inte gör ursprunget rättvisa.
Alla alternativen är giltiga, men jag tror du har fel när du säger att det tar lika lång tid att basera på något annat. Jag skulle sparat mycket arbete i det spel jag pysslar med nu om jag bara plockat GURPS-systemet rakt av. Jag skulle sparat mycket om jag bara snott ett antal listor rakt av.

Liksom, att göra ett bra jobb är ett slithärk i alla fall, oavsett om man utgår från någon annans material eller inte, och jag ser inte att skapandeprocessen skulle vara mer dynamisk bara för att man utgår från någon annans verk.
Visst, det är mycket jobb, men det är inte en fråga om hur mycket man jobbar utan om man jobbar på rätt saker. Varför ska jag spendera massor av tid på att komma på saker som andra redan kommit, fast på ett annat sätt så att det inte blir för likt, när jag kunde utnyttjat deras erfarenhet rakt av, färdigpaketerad som regelsystem?

Om jag slipper grundarbetet så kan jag i stället koncentrera mig på det viktiga och nyskapande. Ungefär som förhållandet grundforskning - forskning. Varför ska vartenda företag inom genetiken behöva sitta och räkna samma mutationer på bananflugor när det hade kunnat göras en gång på ett ställe?

Visst är det vänligt av dig att låta andra (utom israeliska medborgare) fortsätta skapa med ditt verk som grunden, men det är ditt val. Mitt val är inte nödvändigtvis samma. Är det för mycket begärt att du respekterar min önskan?
Jag respekterar din önskan, jag har inte för avsikt att rippa dina prylar. Vad jag gör är att argumentera för ett öppnare synsätt. Ingen är tvingad att göra någonting, men jag hoppas att andra kan se vilken enorm skillnad det skulle ge för spelbranchen och agera därefter med sina produkter. Se bara vad som hänt på programsidan. 4 av 5 bra program idag är öppna, och de är bra just därför att de är öppna så att folk själva kan förbättra och utöka dem. Du behöver inte göra någonting, men jag tror att det är en bra ide och hoppas att fler ska anamma den.

Krille

Super Moderator

"Alla alternativen är giltiga, men jag tror du har fel när du säger att det tar lika lång tid att basera på något annat."

Min erfarenhet säger mig att jag har rätt. Det tog mig lika lång tid att lägga fram en grund för Skymningshem: Andra Imperiet som det tog mig att bygga en grund för Star Wars T10.

"Varför ska jag spendera massor av tid på att komma på saker som andra redan kommit, fast på ett annat sätt så att det inte blir för likt, när jag kunde utnyttjat deras erfarenhet rakt av, färdigpaketerad som regelsystem?"

För att jag är friare att komma på saker om jag kommer på egna saker än om jag försöker komma på andras saker?

"Vad jag gör är att argumentera för ett öppnare synsätt."

Samma här, faktiskt. Visst är det bra att möjligheten finns att släppa saker fria? Vad jag inte gillar är åsikten att möjligheten ska bli obligatorium. Det var mitt val att släppa T10 fritt. Jag har alltså utnyttjat möjligheten. Men jag kan lova att jag inte ens hade skrivit något rollspel i första rummet om möjligheten hade varit obligatorisk.

Det finns frihet och det finns frihet: din frihet är min boja.

Troberg

Sinister eater

Min erfarenhet säger mig att jag har rätt. Det tog mig lika lång tid att lägga fram en grund för Skymningshem: Andra Imperiet som det tog mig att bygga en grund för Star Wars T10.
OK, då har vi olika erfarenheter.

För att jag är friare att komma på saker om jag kommer på egna saker än om jag försöker komma på andras saker?
Kanske det, men samtidigt så tycker jag att kreativiteten ofta får hjälp av en utgångspunkt. Ofta hamnar man i slutänden så långt från den att man kanske kunde börjat från scratch, men vägen är enklare. Dessutom har man ju i alla lägen en spelabar variant om man startar från något spelbart, det har man ju inte om man börjar från scratch.

Samma här, faktiskt. Visst är det bra att möjligheten finns att släppa saker fria? Vad jag inte gillar är åsikten att möjligheten ska bli obligatorium. Det var mitt val att släppa T10 fritt. Jag har alltså utnyttjat möjligheten. Men jag kan lova att jag inte ens hade skrivit något rollspel i första rummet om möjligheten hade varit obligatorisk.

Det finns frihet och det finns frihet: din frihet är min boja.
Ärligt talat tror jag att vi ser ganska lika på saken, även om vi valt olika ståndpunkter.

Jag tror kanske att man i vissa led i kedjan borde försvaga skyddet för produkter, men jag menar inte att allt ska släppas i en stor free-for-all.

Däremot hoppas jag att fler ska inse att det faktiskt finns stora vinster att göra i en öppnare inställning. Andra ideer, folk som gör bitar som man inte själv tycker är viktiga nog för att man ska orka, en levande community och så vidare. Jag hoppas att mitt exempel ska visa att jag har rätt.

Krille

Super Moderator

"Jag tror kanske att man i vissa led i kedjan borde försvaga skyddet för produkter, men jag menar inte att allt ska släppas i en stor free-for-all."

Och det är där som jag inte håller med dig. Du har redan rätt att utnyttja mitt varumärke för personligt bruk och det finns regler om "fair use" (som iofs Paramount upprepade gånger försökt köra över eller kollra bort för att slippa Star Trek-fan fiction som inkräktar på deras varumärke) som gör att du kan komma undan med hiskligt mycket ändå. Det finns inte så mycket mer du kan sno av mig utom de ekonomiska och ideella rättigheterna. Nästa steg är väl i princip "en stor free-for-all".

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Flumsvar

För att vara kort: Ja, och ja.

Men om jag ser det på ett annat sätt kan svaret lika gärna bli: Nej och nej.

Något längre:

Ja, det är klart att det skulle fungera. Hur det skulle fungera vete fan. Det skulle inte ändra så mycket för mitt spelskapande, eftersom väldigt få betalar nått för det i alla fall, så då kan man ju lika gärna dela med sig av det man gör till höger och vänster. Men... jag skulle bli putt och lessen om nån tog en fin gubbe jag gjorde och sen skapade nått som de tjänade miljoner på och som sedan innebar att jag inte fick ekonomisk möjlighet att fortsätta förvalta min skapelse. Jag skulle inte uppmuntras att forsätta skriva mina barnböcker om vem som helst kunde göra våld på mina gubbar HELT LAGLIGT, och köra över mig. Det görs ju ändå idag, men licenskonstruktionen hindrar en hel del dåligt material att dyka upp.

Skulle det främja spelskapande: nja, vi skulle få en massa skitdåliga kopior på Star Wars av de som tror sig kunna göra bättre och som ändrar Han Solos namn till Hans-Olov och sen basunerar ut att deras version är BÄST! Eller ändrar d20 till d10 och hävdar att de är bäst. Och tror att de är bäst. Vi skulle få tusen och åter tusen projekt som lovar och lovar och lovar att leverera nästa Star Wars-film, men som aldrig håller vad de lovar.

Men vi kanske skulle få en skitbra Star Wars-film av någon annan... men, då troligen av Peter Jackson, som har råd med licensen idag i alla fall. Eller nån briljant regissör som vill göra rätt, och verkligen gör rätt. Men det skulle nog bli en massa skräp gjort på vägen. Fast det görs ju mycket skräp redan idag.

Men tänk såhär... Mutant: UA, var i min mening väl värt att vänta på. Tänk om vi istället haft 15 olika halvtaskiga varianter av Mutant gjorda av glada amatörer som urholkade varumärket till den höga grad att M:UA inte dök upp. För det är en utopi att tro att vi skulle få 15 skitbra varianter av Mutant om licensen var fri. Kanske en... troligen ingen, men en massa halvdana försök.

Skulle en licensfri värld kväva spelskaparna: nej, men några skulle nog lägga av och börja med nått annat. Varför skapa nått som vilken jeppe som helst kan slita ur dina händer och våldföra sig på? Varför lägga ner kärlek och passion i att skapa något som vilken Hollywood-mogul som helst kan ta och tjäna miljoner på genom att kommersialisera din skapelse?

För det är värt att tänka på att svärdet är tvåeggat. Om världen är licensfri kan du använda de stora bolagens material och göra något som når tolv pers i en källare för att du inte har resurser. De stora bolagen kan ta det du gör i lika stor utsträckning, och smeta fast dig i väggen som en våt fläck. Så en licensfri värld gynnar stora aktörer.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Exempel?

Har du konkreta exempel på de problem du tar upp? Min syn på det hela är i stort sett tvärtom, om man räknar antalet aktörer på marknaden idag jämfört med för fyra år sedan.

OGL och d20 har gett en mängd nya, små bolag en skjuts in i distributionsledet, och det är i stor utsträckning det som avgöra om ett nytt bolag klara sig eller inte. Om det gäller tryckta produkter. När det gäller pdf har vi ännu fler småbolag idag som inte har någon ekonomisk tröskel förutom kostnaderna för sitt eget arbete att ta sig över.

Så ge gärna ett exempel på en "ekonomisk tröskel", för jag kan inte se några. Vare sig med WotC licens, med Action System, eller med de andra öppna licenserna.

Jämför med 80-talet. Då fanns det massor med kopior på AD&D. Massor med bolag som gjorde AD&D-material med i stort sett samma regler, lite omdöpta termer men annars samma system. Idag? Massor med bolag som gör D&D-kompatibelt material, och som gör egna regler och som döper om lite termer för att vara "unika". Och en massa andra som gör små rollspel i skuggan av D&D.

Som det alltid har varit i stort sett. För spelbolagen alltså.

M.

Troberg

Sinister eater
Re: Flumsvar

Jag tror att du har en poäng i att det är mycket som inte skulle bli bra, det ser man i open-source-världen också.

Å andra sidan ser man det även bland prodessionella produkter idag. Jag har köpt spel som jag blivit så besviken på att jag bytt bort dem mot ett par trasiga solglasögon (iofs så behövde jag ett par trasiga solglasögon då. men ändå).

Skillnaden i open-source-världen är att det som har potential verkligen fångas upp och får ett massivt gräsrotsstöd. Titta på Linux. Titta på MAME (Ett så pass smalt projekt som lyckats samla hundratals utvecklare, fler än vad Microsoft har som jobbar på nästa Windows!). Titta på de olika P2P-programmen. Om man däremot börjar bläddra på sourceforge så ser man en massa projekt som inte lyft, helt enkelt för att de inte höll måttet.

I slutänden blir det helt enkelt så att de spel/program som är populärast får mest aktiva anhängare och därmed mest utveckling. Låter rimligt på något sätt.

Största skillnaden mot idag är att man har ett "level playfield" (vilket i flippersammanhang skulle bli världens tråkigaste spel), det vill säga att alla tävlar på likartade villkor. Vissa sitter inte med alla trumf på hand av historiska skäl. Man kan säga att det på sätt och vis liknar resonemanget en del för om att avskaffa arv av rättviseskäl (vilket jag dock ställer mig tveksam till).

För det är värt att tänka på att svärdet är tvåeggat. Om världen är licensfri kan du använda de stora bolagens material och göra något som når tolv pers i en källare för att du inte har resurser. De stora bolagen kan ta det du gör i lika stor utsträckning, och smeta fast dig i väggen som en våt fläck. Så en licensfri värld gynnar stora aktörer.
Nej, vad skulle de kunna göra?

De skulle kunna ta min produkt och förbättra den. Då har jag fått dem att jobba gratis åt mig. Det kan jag leva med.

De skulle kunna ta min produkt och försämra den. Än sen, bara det framgår vem som gjort vad så att inte jag får skulden. Jag har ju alltid kvar min bättre version och kan fortsätta med den.

Troberg

Sinister eater
Re: Exempel?

Har du konkreta exempel på de problem du tar upp? Min syn på det hela är i stort sett tvärtom, om man räknar antalet aktörer på marknaden idag jämfört med för fyra år sedan.

OGL och d20 har gett en mängd nya, små bolag en skjuts in i distributionsledet, och det är i stor utsträckning det som avgöra om ett nytt bolag klara sig eller inte. Om det gäller tryckta produkter. När det gäller pdf har vi ännu fler småbolag idag som inte har någon ekonomisk tröskel förutom kostnaderna för sitt eget arbete att ta sig över.
Fler aktörer, men färre produkter eftersom de alla (utom SJG, WW och en handfull till) gör samma spel (d20).

Jämför med 80-talet. Då fanns det massor med kopior på AD&D. Massor med bolag som gjorde AD&D-material med i stort sett samma regler, lite omdöpta termer men annars samma system. Idag? Massor med bolag som gör D&D-kompatibelt material, och som gör egna regler och som döper om lite termer för att vara "unika". Och en massa andra som gör små rollspel i skuggan av D&D.
Jättebra om man bara vill spela D&D. För oss andra (som jag misstänker är en majoritet) så är det dåligt. Varför? Jo, för att det knappt finns något annat än D&D/d20 att köpa längre, såvida man inte vill beställa från utlandet. Handlarna tar inte in annat eftersom de ser det som att de får sälja mindre av det (de ser tex GURPS som en produkt medan de ser allt d20 som en produkt (med gemensam försäljningssiffra), trots att GURPS är mycket bredare). Utbudet blir alltmer mainstream för varje dag som går, nya spelare växer upp i villfarelsen att det som finns i hyllorna är allt som finns, vilket leder till en ond cirkel som urlakar hobbyn. Jämför utbudet på hyllorna hos rollspelshandlarna idag med utbudet för 5 år sedan. För 10 år sedan. Vad ser du. Idag är det d20, WW och de svenska spelen, möjligen något överblivet ex av något annat spel som de inte kommit sig för att plocka ut från lagret förrän nu. Det är snart nästan lika ensidigt som att gå in i Games Workshops butiker...