Nekromanti I have mighty kung-fu (meningslös anekdot)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Var förvarnad: detta är återigen en av dessa meningslösa anekdoter som jag så gärna sprider omkring mig.

Vissa rollspelskritiker har rätt har jag nu insett. Man blir påverkad av spelen.

För några dagar sedan införskaffade jag hongkong-action-spelet Feng Shui (bra gjort, men fula illos) och i morse satt jag, en gråhårig medelåring i svart läderjacka, och läste det på tunnelbanan på väg till jobbet. Boken kändes inspirerande; här skulle jag kunna fíxa något häftigt.

Jag klev av vid den vanliga stationen och gick upp till gatuplanet. Där är det en dubbeldörr som ska glida isär automagiskt när en gångare nalkas. Så skedde dock icke utan framför mig stannade en gymnasist och sade: "Här kommer vi inte ut." Sensorn ovanför dörren lyste rött för att signalera sitt misshag med tillvaron.

Utan större eftertanke stack jag in mina fingar mellan dörrhalvorna och drog med ett morrande isär dem. De gjorde motstånd, men min kung-fu var stark och de, ovärdiga opponenter som de var, gav vika med visst oljud.

En kostymklädd man bakom mig sade "tack" och skyndade förbi.

Tack lärdom av detta: man blir det som man läser.

Troberg

Sinister eater
Insinuerar du att...

...mitt pulsjetsintresse kommer av för mycket McGyver-tittande? :gremshocked:

Skämt åsido, jag har aldrig läst Feng Shui, och jag gör sådant i alla fall. Har gjort det ett par gånger med hissar, dock inte med tunnelbanan. Min första bil behövde dessutom lite Kung Fu både för att få dörrarna att förbli stängda (mot slutet satte jag ett hänglåsbeslag och en sprint på ena bakdörren...) och för att öppna dem.

Däremot så har jag en anekdot från när jag spelade genom ett av UFO-spelen. Jag hade spelat det ganska mycket ett tag. När jag satt i bilen på väg till jobbet så blåste en brun papperspåse (antagligen McDonalds) över vägen och den första tanken som poppade upp i mitt huvud var "En brainsucker".

Morgoth

Swashbuckler
En period...

...spelade jag, påverkad av mina kamraters dåliga inflytande, en del Counter Strike (mest på LAN och dylikt), och även Tactial Ops till Unreal Tournament. Jag lade av med det när jag upptäckte att jag lade fingrarna på WASD (styrkontrollen) varje gång jag satte mig vid datorn.

Mina kamrater gick de värre för. Än till denna dag har de svårt att skilja på spel och verklighet. Det skyller på att de har "dåligt aim" när de inte träffar saker de försöker kasta saker på, och de frågar frågor som "känner Max för att spela de_dust, då?" när de egentligen vill fråga "känner Max för att spela rollspel, då?". Och dessutom har det hänt att de beskyllt verkligheten för att lagga. Det är jättekul.

Annars brukar jag inte låta sånt drabba mig, men jag går ofta runt och drar citat eller nynnar låtar ur spel och filmer jag är beroende av...

Brior

Swordsman
Men Anders, eftersom jag känner dig, är det inte snarare så att du till din natur ÄR våldsam ;-)?

Själv sitter jag gärna och låser mitt hårkors på bilar som kör om fult - särskilt om de kostat mycket mer pengar än jag någonsin kommer att kunna uppbringa - men det skyller jag inte på rollspel utan på att jag reinkarnerats från en av Norbert Wieners tidigare prototyper för cybernetisk luftvärnsstyrning.

Personligen är jag mycket mer oroad över att rollspelen tycks påverkas av oss.

Hälsar
Erik "Brior" Granström

Sodivra

Champion
Re: Insinuerar du att...

Brainsucker? Är det från XCOM: Apocalypse? De finns ju inte i UFO: Enemy Unknown, fast jag antar att de kan kom från XCOM: Terror from the deep också.. Har inte spelat det så mycket.

Troberg

Sinister eater

Brainsucker? Är det från XCOM: Apocalypse? De finns ju inte i UFO: Enemy Unknown, fast jag antar att de kan kom från XCOM: Terror from the deep också..
Tror de fanns i både tvåan och trean. Rekommednerar förresten trean (Apocalypse) helhjärtat, den är den bästa i serien.

Troberg

Sinister eater

Kan også anbefale de 2 nest siste i serien. (ikke den siste. Den er elendig.)
Är inte riktigt klar över vad du menar där. Det finns fem XCom-spel (jag har spelat genom 1-4):

UFO: Enemy Unknown
UFO: Undervattensvarianten
XCom: Apocalypse (min favorit)
Rymdflygsimulatorn (kommer inte ihåg namnet)
XCom Enforcer (3D-shooter)

Dessutom är det en uppföljare på väg som verkar bli ett mellanting mellan de tre första och Commandos. Man har mindre team (max 6 man) och deras skillnader är viktigare.

Lambendil_UBBT

Warrior
Jätte OT...

Öhm, vilken uppföljare tänker du på?

Alliance? Den lär bli bäst, men den lär heller aldrig släppas...
UFO: Aftermath? Det är inte en uppföljare. Det är ett fristående plagiat. :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Re: Jätte OT...

Öhm, vilken uppföljare tänker du på?

Alliance? Den lär bli bäst, men den lär heller aldrig släppas...
UFO: Aftermath? Det är inte en uppföljare. Det är ett fristående plagiat.
Tror det var Alliance, men jag kan komma ihåg fel.