Nekromanti I like blowing things up!

Boldtaar

Warrior
Mina spelare ska spränga upp ett fartyg med ett hemligt labb i.
Men jag hittar inga tabeller i böckerna för att spränga föremål, bara personer. Vad vill ni mena med det? :gremconfused:

Funderar på att gräva fram sprängkortet från lumpen och göra något av det. Har för mig att de räknar efter trotyl där?
Eller är det någon sam har någon bra tabell eller list, kanske från något annat spel?

Organ

Out of time, out of mind
Vad vill du veta? Hur mycket som behövs för att spränga sönder saker av olika material och storlekar? Såtillvida dina spelare är sprängämnessexperter så torde det väl inte vara nått problem. Jag skulle improvisera.

/Anders

Bastardo

Swordsman
Jag håller med, vi har ofta improviserat när det gäller sprängningar och skadeverkan (på byggnader, föremål, fordon och dylikt) från explosioner. Mitt intryck är att det har fungerat bra. Nu sitter jag annars lite dåligt till utan vare sig böcker, tabeller eller pdf-sammanställningar men finns det verkligen ingenting i Offensiv för att klargöra detta rent regelmässigt? :gremconfused:

Boldtaar

Warrior
Nej jag kan inte hitta något.

Tycker det synd när sprängreglen i övrigt är bra. Så faller det på att man inte vet hur mycket dynamit man behöver.

ripperdoc

Myrmidon
Det finns mig veterligen en tabell i Offensiv som anger basräckvidder och annat. Detta borde räcka för att uppskatta explosioners storlek/styrka. Multiplicera bas med skadetärningar så får du ju radien på explosionens skadliga verkan. Det finns givetvis inga detaljerade regler för att spränga byggnader - det skulle kräva att man listade hållfastheten hos olika byggnader. En tumregel är kanske att en explosion förstör byggnader på halva sin radie? D.v.s. en bomb med 3 i bas och Ob14T6 har en radie på 42 meter - väggar, möbler och annat inom halva den radien, d.v.s. 21 meter, skulle då skadas. En vanlig granat har en skadlig radie på 6-7 meter, och förstör därmed möbler/ev. väggar på mindre än 3 meters avstånd. Inte speltestat, men ungefär så skulle jag höfta fram resultat om jag behövde det i spel.