Nekromanti I, Robot?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vad är det här för en film? Och vad kan ni berätta om boken som den bygger på? Tror ni att den blir sevärd?

Ulfgeir

Swashbuckler
Har för mig att boken delvis räknas in i stiftelse-serien av Isaac Asimov. Om inte anant så är det här som han grundar robotlogikens tre lagar. Vill minnas att boken inte var vidare bra.

1: En robot får aldrig skada en människa eller genom underlåtenhet av handling låta en människa bli skadad.
2. En robot måste alltid lyda order, såvida det inte bryter mot regel 1.
3: En robot måste alltid skydda sig själv såvida det inte bryter mot regel 1 eller regel 2.

/Ulfgeir

Boken är som skrevs nedan av Isaac Asimov, och får väl räknas som "grundboken" när det gäller robotar i science-fiction. Det är nio berättelser som beskriver hur robotarna går från den typen vi har idag, som är skapade för en enda uppgift, till en mer människoliknande version och till sist till någonting som är på gränsen till en A.I.

/Lars, robot

Johan K

Gammal & dryg
Hemmm, om jag inte missminner nig helt så läste jag den här boken, eller nån bok som var välldig lik med den titelen, för många herrans år sedam & då gillade jag den. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket mer än att den var helt ok.

Göra film om den ?!!?
Tjaa, varför inte. De har ju lyckats bra med några andra av Asimov, så det blir nog säkerligen bra det här med. Hoppas jag iaf.

magoo

Hero
Boken är en novellsamling med robotnoveller, enligt min make är den bra, men inte lika bra som novellsamlingen Robotdrömmar som jag själv har läst.

Trailern till filmen verkar vara lite väl inriktad på pangpang, men det är kanske enda sättet att få den breda massan att gå och se den?! Jag ska ge filmen en chans, absolut. Det känns som om det är ens nördliga plikt att se vad som helst inom genren som går på bio - men jag har inga större förväntningar.

chrull

Stockholm Kartell
will smith, science fiction, action.

en robot verkar bryta mot de tre lagarna. osv.

känns lite som man kanske kan filmen redan nu, men jag bangar nog inte att se den för det. hellre den än The day after tomorrow :gremgrin:

chrull

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Boken är en novellsamling med robotnoveller, enligt min make är den bra, men inte lika bra som novellsamlingen Robotdrömmar som jag själv har läst."

Men bygger den på någon särskild novell eller hela samlingen?

magoo

Hero
Men bygger den på någon särskild novell eller hela samlingen?
Maken tror att filmen löst bygger på novellerna, den utspelar sig tidigt och kan ses som en prequel. Detta är vad han tycker sig minnas från en artikel i tidningen SFX, så ta det inte som en sanning.