Nekromanti I väntan på DoD6!!

G

Guest

Guest
Jag kommer att längta ihjäl mig tills Dod6 kommer. Mer än en månad. Är det någon som har något tips på vad man kan roa sigmed under tiden???

Altså något om tex De Gamla DoD.

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

chrull

Stockholm Kartell
vänta på NO... det är bara hmmm... jag tror jag personligen har väntat i ... 5 år på den... du har väntat i två månader... kom igen nu...
Läs en bok undertiden...

chrull

Rach

Veteran
En ska som du kan roa dig med är att göra nya gubbar till nåt rollspel. Jag tycker iaf att det är kul om man gör nya bubbar. Det kan ju vara kul om man provar att spela med dom med en kompis. Om du inte har några kompisar kan du alltid sätta dig ner i soffan och spela ett dolo äventyr. det kanske inte ar lika kul, men det är ett tips när man är ensam...

FIN GIGNATUR!!!!

/Med ögon som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.

G

Guest

Guest
Man tackar.

Med vänliga halsningar Den Vita Höken.

Johan K

Gammal & dryg
Som du skriver så kan du ju alltid spela de gammla DoD. Fast vad du än gör spela inte Chronopia, då blir man ju bara ledsen.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

G

Guest

Guest
Jag har tyvär inte de gamla DoD. Och är Chronopia lika dåligt som alla säger jag tycker att ideen med att vara i en gigantisk stad låter jättebra.

Fanatic Assasin

Veteran
bra sagt

hörru "White Hawk" gör nu som "Chrull" säger och läs en eller varför inte två böcker.....
du vet vad jag menar

/ Fanatic Assasin
Säg emot och få en kniv i ryggen....

G

Guest

Guest
Jag tror att det kommer att vara jävligt bra. vad folk än säger.

G

Guest

Guest
Re: bra sagt

Jag HÅLLER på att läsa en bok just nu....

Johan K

Gammal & dryg
Vad är det för mening med att spela i en stad ?????
Jag tycker inte direkt att det hör fantasy till med gigantiska städer. Fanatsy för mig är stora länder med diverse folkslag, dramatik, det onda mot det goda.

Krille

Super Moderator
Varför städer?

"Vad är det för mening med att spela i en stad ?????"

Städer är proppfulla med folk. Därmed finns det mycket motsättningar i städer. Det gör att det finns gott om intriger att utnyttja och därmed hur mycket dramatik som helst.

Städer är marknadsplatser. Det innebär att folk åker dit för att handla. Därmed dräller det av olika folkslag, som alla har ett gemensamt: att skinna varandra. Se därefter ovanstående om motsättningar, intriger och dramatik. Lägg därtill exotiska varor och sägner från fjärran riken.

Städer är naturliga. Korsa två vägar och du får en stad. Den börjar som en liten marknadsplats och växer sedan till en by och sedan blir den en fullvuxen stad. Enda sättet att inte ha en stad är att inte ha vägar, eller att ha en kasse barbarer som skövlar allt. Och till och med skövlande barbarer inser att marknadsplatser och städer är trevliga och lönande affärer. Se återigen ovan.

Kort sagt: varför inte en stad? Den har allt, utom möjligen stor yta, och stor yta gör bara att man aldrig träffar någon och därmed inte får motsättningar, intriger och dramatik.

Sen att vissa spårade ut helt i sitt stadsskapande och gjorde ett figurspel utan figurer är en helt annan sak...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Johan K

Gammal & dryg
Re: Varför städer?

Nej, självklart ska det finnas städer. Vad vore handel utan städer... Vad jag menar är just Chronopia är överdimensionerat till förbannelse.
Jag för min del tycker inte direkt att det passar in.

Krille

Super Moderator

"Vad jag menar är just Chronopia är överdimensionerat till förbannelse."

Inte överdimensionerat. Det finns jordiska städer av motsvarande storlek. Däremot överballifierat. Catastrophia är ju så koolt att det gör ont, liksom.

Jag ska erkänna att jag har haft funderingar på att skapa jättestäder i fantasy, men långt ifrån så superlativiska som Catastrophia. Och Catastrophia har skrämt bort de funderingarna för lång tid framöver.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Horus

Warrior

Det är inget fel på Chronopia, förutom boffrigheten. Och det är ändå du som SL som bestämmer hur mycket boffer, monster och katastrofer det är. Till syvende og sist är det SL som bestämmer hur spelet blir, och inte spelskaparna. Är det något du inte gillar kan du ändra det.

Jag har spelat seriöst, oöverdrivet Chronopia-rollspel med minimalt boffrande, och det gick utmärkt.

/Horus

Sir Gawyn

Veteran

Chronopia har sin charm och ger möjligheter till en mängd spännande äventyr. Synd bara att det inte var ett nytt rollspel under ett annat namn är DoD. Då hade säkert fler uppskattat världen...

Blackstorm

Johan K

Gammal & dryg

Jo, det ärfinns sådana städer i fantasy. Men jag tycker inte att de riktigt passar in i min mening av fantasy.
Kan tänka mig att du blev avskräkt av att göra stora städer i fantasy när man ser Catastropia.

Johan K

Gammal & dryg

Självklart går det att minimera boffrandet. Men just själva principen att spela i städer när det gäller fantasy tycker det är något som inte stämmer.

Vindhand

Myrmidon
Fler fördelar

Allt är nära i en stad. Man kan ha hela äventyr inom gångavstånd. Detta sparar in en massa meningslösa resor, lägrande, vakthållning o.s.v...

Lagens långa arm är mycket närvarande i en stad, likaså vittnen. Om man beter sig konstigt kan man ge sig fasen på att folk får reda på det och får en chans att reagera.

För de som har idetorka vad gäller stadsäventyr kan man med fördel läsa bokserien om tjuvstaden (Red. Robert Aspirin) som getts ut i svensköversättning av Äventyrsspel.