Nekromanti I valet och kvalet

Botulf

Hero
solvebring said:
Absolut inte. Det finns ett underskott på breda regellätta svenska fantasyrollspel som är aktiva. Eon går bort av dess bökiga regelsystem och DoD (som ockå känns bökigt i regler) har blivit en betalbok på html samt att det är väldigt nischat (även om det är den bästa setting som kommit på svenska).
Du vill påstå att det ser bättre ut på Sci-fi fronten?
Förövrigt så har den svenska rollspelsmarknaden alltid, tack vare Drakar & Demoner mest, varit en väldigt fantasypräntad marknad. Historiskt inriktade rollspel och fantasyrollspel har vi trots allt att ta av. Det behövs nya tag, fräscha tag. Och det säger jag fast jag gillar fantasy och mestadels har spelet inom den genren. Dessutom tycker jag att WF lite halvt som halvt känns fantasy. Det är nästan lite space opera i sina inslag.
"Du vill påstå att det ser bättre ut på Sci-fi fronten?"
Nej och hade inte med saken att göra.

Jag svarade på påståendet att det skulle finnas "för mycket" på området fantasy på svenska rollspelsmarknaden. Något jag inte håller med om sett till de de nyare svenska spel som faktiskt kommit senaste åren. Så enkelt.

Sedan är jag inte intresserad av att bedriva skyttegravskrig över definitionerna fantasy, sci-fantasy och sci-fi eftersom alla verkar ha sin egen definition av dem och är alldeles för minerat område.

Sedan handlar det hela om en smakfråga. Somliga gillar, andra gillar inte. Jag gillar konceptet Okeanos.

Rickard

Urverk speldesign
Wolframfästet, då det verkar enklare att avsluta.

/Han som förvisso inte vet så mycket om Okeanos mer än miljön

solvebring

Superhero
"Du vill påstå att det ser bättre ut på Sci-fi fronten?"
Nej och hade inte med saken att göra.

Jag svarade på påståendet att det skulle finnas "för mycket" på området fantasy på svenska rollspelsmarknaden. Något jag inte håller med om sett till de de nyare svenska spel som faktiskt kommit senaste åren. Så enkelt.
Aha, då missförstod jag dig. Jag tolkade det som att det du sade till krank...
Absolut inte. Det finns ett underskott på breda regellätta svenska fantasyrollspel som är aktiva. Eon går bort av dess bökiga regelsystem och DoD (som ockå känns bökigt i regler) har blivit en betalbok på html samt att det är väldigt nischat (även om det är den bästa setting som kommit på svenska). Därför borde Saga ta vid och bredda sig och utökas för att täcka fler subgenres.
... var ett argument för att Okeanos var ett mer "behövt" spel än WF. Och det är just det jag inte vill hålla med om då Sverige redan är duktigt representerat på fantasyfronten bland rollspelen.

Sedan är jag inte intresserad av att bedriva skyttegravskrig över definitionerna fantasy, sci-fantasy och sci-fi eftersom alla verkar ha sin egen definition av dem och är alldeles för minerat område.
Sant och visst, och inte heller jag vill ha något skyttegravskrig. Men eftersom jag uppfattade det som att du ansåg Okeanos mer "behövt" än WF så tänkte jag bara framlägga det att eftersom WF rent teoretiskt kan vara lika mycket fantasy, så är diskussionen huruvida fantasyspel bör ha företräde eller ej irrelevant - och att WF då i princip är lika "behövt" som Okeanos även ur den synvinkeln. Det var helt enkelt så jag menade.

Sedan handlar det hela om en smakfråga. Somliga gillar, andra gillar inte. Jag gillar konceptet Okeanos.
Ja, fast kanske mer en fråga om somliga gillar, andra gillar mer. Jag hoppas att ingen ogillar konceptet Okeanos, för det är ett bra koncept. Fast ja, som jag redan sagt är min åsikt just den att WF ger oss lite smak av en genre som inte direkt är utbredd i Sverige, medan Okeanos ger oss något vi sett förut - rent kategoriskt och genremässigt i alla fall. Och nytt bruk i baljan (boys) är alltid roligare än samma gamla bruk. =)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Wolframnästet

Vimes said:
Sedan en relaterad fråga: är Wolframnästet inspirerat av The Night Land av William Hope Hodgson?
Delvis den boken, delvis av X-files, delvis av Sherlock Holmes.

solvebring

Superhero
Re: Wolframnästet

Mekanurg said:
Vimes said:
Sedan en relaterad fråga: är Wolframnästet inspirerat av The Night Land av William Hope Hodgson?
Delvis den boken, delvis av X-files, delvis av Sherlock Holmes.
Nu blir det ju lätt att avgöra. Det är ju givet! :gremdrink: :gremsmile:

Botulf

Hero
Jo det är snarare även här en fråga om gilla och gilla mer då inget av alternativen låter dåligt.

Den egentliga huvudanledning för mitt resonemang är att jag föredrar helst att de spel som redan finns supportas först och främst. Och att just Saga breddas med en intressant twist är en bonus. Mitt resonemang är att jag mer gillar tanken se en modul till, för exemplets skull, Noir som tog upp ett annat koncept. Exempelvis expanderar på konceptet med något såsom vampyrgenren snarare än att någon gör Skymning: Vampyrrollspel.

Min utgångspunkt är dock inte att alla spel ska vara så generiska som möjligt utan snarare som ett sätt att bredda olika spel och samtidigt hålla dem kampanjfokuserade genom att "hacka upp" snarare än att pressa in alla ingredienser i samma recept och möjliga variationer.

Delvis tolkade du mig inte helt fel Sölve även om jag tror du läste in lite för mycket. Jag tycker att det finns ett tomrum på regellätta aktiva svenska fantasyspel av klassisk typ. Och visst finns det tomrum på andra inriktningar. Men jag ser inte heller något självändamål i att avstå från att göra fantasyrollspel av mer klassisk typ i sig. Kan dock tillägga att oavsett om det rör sig om vare sig rör sig klassiskt fantasy eller något unikt/okonventionellt ser jag inte som någon huvudsaklig fråga i sig för båda står och faller med genomförande och idé snarare än endast val av genre och i det fallet tilltalar Mekanurgs Okeanos än Wolframfästet(på idéplanet då, genomförande har vi ju inte sett än) på personligt plan gällande preferenser, och för att jag gillar expanderadet av spel sett till hobbyn i stort.

Big Marco

Läskig
Jag tyckte att den nya Clash of the Titans var röjigt kul så jag lutar nog mot grek. Det känns också mer... äventyrligt och uppåt.

Fan, jag verkar gå mot en ljus fas igen.

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Jag tycker Wolframfästet känns mest spännande!

Hälsar

Christian

Mekanurg

Kul med all positiv respons på min förfrågan.

Vad som är uppenbart är

a) Wolframfästet behöver ett nytt spelsystem som är mindre petigt. Jag ska ta en del idéer från Gumshoe-spelen när det gäller att hitta ledtrådar.

b) Arferts sjukdom gör det svårt att färdigställa Saga Okeanos.

solvebring

Superhero
Mekanurg said:
Kul med all positiv respons på min förfrågan.

Vad som är uppenbart är

a) Wolframfästet behöver ett nytt spelsystem som är mindre petigt. Jag ska ta en del idéer från Gumshoe-spelen när det gäller att hitta ledtrådar.

b) Arferts sjukdom gör det svårt att färdigställa Saga Okeanos.
Är det inte dessutom så att WF är närmare färdigt, eller är jag ute och cyklar nu? Förövrigt gläder det mig personligen att du vill lätta upp regelsystemet. Det är bara positivt tycker jag, och att du dessutom tar verklig hänsyn till "detective"-delen av spelet är suveränt roligt.

... tycker solvebring, som förövrigt korsar alla sina fingrar för välgång med Arferts rehab.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mekanurg said:
Det tycker jag låter lysande. Det fanns mycket jag gillade i Wolframnästet, men just ledtråds/deckarbiten mår nog bra av lite Gumshoefiering =)

Dimfrost

Special Circumstances
Förresten, jag tar tillbaka vad jag skrev. Vad du ska skriva på är naturligtvis vad du själv är mest sugen på. Det, och inget annat (bortsett möjligen från den reella möjligheten att slutföra projekten), bör styra vad du jobbar med!

Mekanurg

Mekanurg said:
Vilket spel borde jag skrivprioritera: Wolframfästet eller Saga Okeanos?
Nu blir det WF först, helt enkelt därför att Arfert är sjuk. Dessutom kör jag old-school-greppet, vilket gör att jag kan bli klar hyfsat snabbt. Enkla regler som jag kan ut i fingerspetsarna, med ett minimum av krimskrams.

Jag befinner mig nämligen i en livsfas när jag vill röja undan en massa halvklara surdegar. Sedan i början av december har jag redigerat klart två romaner som legat och jäst sedan jag for till Kabul. Nu gäller det att röja undan de två halvfärdiga spelen också. Good enough solutions will be good enough.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mekanurg said:
Nu blir det WF först, helt enkelt därför att Arfert är sjuk. Dessutom kör jag old-school-greppet, vilket gör att jag kan bli klar hyfsat snabbt. Enkla regler som jag kan ut i fingerspetsarna, med ett minimum av krimskrams.
yay!

Mekanurg said:
Jag befinner mig nämligen i en livsfas när jag vill röja undan en massa halvklara surdegar.
Lycka till! Jag kan sympatisera.

//Krank, som överväger att se om Mekanurg skulle kunna tänka sig att korrtesta Null State också... så snart nuvarande gänget korrläsare är klara...

Mekanurg

Idag har jag reviderat och förenklat Wolframfästets regelmotor. 18 är ett ondskefullt tal visar det sig.