I vilken fantasy-setting gör sig bröderna Grimm allra bäst?

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag skulle välja WFRP, vilket inte borde överraska någon.

Dock tror jag att vilken fantasy-setting som helst kan funkar, i stora drag. Kan se det du beskriver fungera i Drakar och Demoner, i Svärdets sång, ja i många olika settings. Knepet är att avgränsa miljön till en skog eller en dal, eller nått sånt där det finns liksom en liten egen setting i settingen.

Det du beskriver i känsla är nära det jag kände när jag skrev Vinterskogens hemlighet, och det äventyret kan, med lite god vilja, placeras i nästan vilken setting som helst som har övernaturliga krafter.

Nu när jag skriver inser jag att WFRP faktiskt inte är bästa settningen (bara näst bästa), utan att Ravenloft är den bästa settingen för det du beskriver! Alltså inte äventyret eller Return to-böckerna, utan de facto Ravenloft Campaign Setting.

Ravenloft är ju gotisk skräck snarare än folksaga . Ravenloft skulle jag personligen säga snarare är perfekt för att återskapa känslan av en hammer horror film.

Ravenloft ger mig mer en känsla av Dracula , Frankensteins monster och the wolfman än hans och Greta eller Rödluvan och vargen

Last edited:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
När det kommer till Ravenloft så känner jag mig en smula vilse. Finns det något i tryck idag som är värt att införskaffa för en god översikt till denna kampanjvärld? Såg att det finns en guide till 5ED, men är den bra?
Jag har inte läst Van Richten's Guide to Ravenloft, men på EN World kan du läsa en recension som var väldigt positiv.

Det jag tycker verkar vara det bästa är delarna för att skapa egen horror. I Ravenloft finns en grej som kallas "Domain of Dread" och det är små egna "demiplanes" där en ond härskare har skapat en bubbla av en minivärld som den är chef för och som antar aspekterna av den onda härskaren.

Jag skulle ta Ravenloft, göra en egen "domain of dread" och göra det till en sagodal där alla de hemskaste av Grimm-sagorna skulle kunna utspela sig, uppskruvade till 11. Den onda härskaren är en sagoberättare som iscensatte en massa hemska saker för att folk skulle tro att hens sagor var sanna, men som fångades i Ravenlofts dimmor och fick sitt eget "Domain of Dread". Rollpersonerna måste spela sig igenom kända sagor, med värre och värre skräckinslag, tills de hittar sagoberättaren och gör något för att fly från hens rike, troligen genom en bok som fungerar som en portal.

Vargen i rödluvan är förstås en stor varulv, häxan i Hans och Greta är en Annis Hag, och så vidare. Skulle bli supertungt!