Formbröd och formskräck:
"i vilken tidsform ( rollspel) är skräck mest använt???"
Hmm, jag tror jag svarar på frågan i din rubrik istället (då blir svaret nämligen mindre statistiskt korrekt och förmodligen mer givande):
"I vilken [tids]form är skräck bäst???"
Då skulle jag vilja säga att publiken, precis som i alla andra historier, måste få sitt intresse kittlat. Man måste kunna relatera till karaktärerna för att kunna ta till sig handlingen (oavsett om det handlar om skräck, humor eller romantik) men perspektivet ska vara lite förvrängt, så att vår fantasi kan gå igång. En liten justering, ett litet miljöombyte, någon liten förändring i karaktärernas attityd eller liknande... då kan det bli hur bra som helst. Blir det för distanserat så förlorar man däremot greppet om handlingen.
---
Det var det tråkiga svaret. Floskeln. Det självklara. Nu skärper jag mig på allvar:
Varför verkar vissa tidsåldrar passa bättre för romantik medan andra passar för skräck? Well, det har nog med tidsandan at göra, inte så mycket med hur det verkligen var på den gamla goda tiden, utan hur vi gillar att se på den forna tidsåldern nu. Verklighetens vilda western var ju tämligen ovild egentligen. Den vanligaste dödsorsaken var att man fastnade med stöveln i stigbygeln och släpades efter sin häst.
Så vissa tidsepoker har drag som vi med vår moderna syn tycker passar ihop med skräck. Sällan har det med tidsålderns riktiga skräckförutsättningar att göra. 80-talet borde ju vara en mycket bättre bakgrund för skräck än 00-talet (avsaknad på mobiltelefoner, kalla kriget, osv), men anledningen till att (åtminstone jag) föredrar nuet är förmodligen för att jag associerar åttiotalet till pastellfärger, pudelfrissor och benvärmare. Alltså töntiga saker.
Så, vilken tidsepok tycker jag är bäst? Hmm, jag säger att det är dött lopp mellan 1890-tal (salongskultur), 1970-tal (svensk arbetarklass, folkhemmet), 1990-tal (ett riktigt skitdecennium) och snar framtid. Alltså någon sorts hopplös dystopi där folk bara lyssnar på reklamradio, drömmer om jobb som inte kräver någon riktig mätbar kompetens (=programledare), väljer att "uttrycka sin individualitet" genom att inte engagera sig i partipolitik (detta säger de när de är iförda T-tröjor försedda med läskedryckslogotyper), anser att "tiggare kan ju få jobb om de bara skulle anstränga sig litet", slutar engagera sig åt krig i andra länder så fort som det närmar sig final i favoritdokusåpan, samt en massa annat som både du och jag (och alla andra) redan gör idag utan att betrakta oss själva som förkastligt värdelösa människor. Men det är vi.
Det är iaf de tidsepoker som jag tycker är bäst lämpade för skräck.
/Rising